1 Ogo 2010

Kezaliman Polis Petanda UMNO BN Bakal Hancur

Kebiadapan Polis Terhadap Rakyat Percepatkan Kejatuhan Umno-BN

Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Johor, Datuk Chua Jui Meng menganggap Malaysia sebagai sebuah negara polis, apabila bertindak ganas dengan memukul dan menahan dengan kasar orang ramai termasuk peniaga semasa program ceramah anjuran KEADILAN di Markas PAS Kawasan Batu Pahat di Kampung Sungai Tongkang, di sini semalam.

Chua berkata tindakan tidak demokratik pihal polis hanya membuka mata dam menyedarkan lagi rakyat khususnya di Johor bahawa Umno-Barisan Nasional perlu ditumbangkan pada pilihan raya umum ke-13 akan datang.

"Peristiwa ini menunjukkan dengan jelas bahawa, rakyat telah faham yang Umno dan Barisan Nasional di Johor sudah takut dan putus asa sehingga terpaksa menyalahgunakan institusi polis untuk menghalang proses politik dan demokrasi di negara ini.

"Ini akan menambah keazaman dan keinginan kita untuk menumbangkan kerajaan Umno-BN di Johor dan menawan Putrajaya dalam pilihan raya umum yang akan datang.

"Ini adalah program pertama saya di Johor selepas dilantik menjadi Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri. Memang benar seperti apa yang pernah dikatakan, halangan akan dikenakan kepada mana-mana bekas pemimpin Barisan Nasional seperti saya dan Datuk Seri (Anwar Ibrahim). Jadi kata Tun Dr Mahathir, 'Malaysia Negara Polis' satu ketika dulu, memang benar," komen Chua kepada Suara Keadilan ketika ditemui di perkarangan Balai Polis Rengit untuk memberikan sokongan kepada mereka yang ditahan semalam.

Turut hadir beberapa pemimpin KEADILAN termasuk Timbalan Presiden, Senator Dr Syed Husin Ali, Ketua Penerangan, Latheefa Koya, Ketua Cabang Batu Pahat, Syed Hamid Ali dan tokoh parti serta peguam, Hassan Karim.

Dalam serbuan yang dilakukan pihak polis dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) ke atas lokasi ceramah di Rengit semalam, seramai tujuh orang ditahan iaitu, Shukri Yusof, 32, Khairul Nurrashid, 26, Sheikh Hussin Abdullah, 43, Radzi Kasim, Ahmad Ariff, 29, Raden NohKamaruzzaman, 22, dan Mohd Hussin Ismail, 19.

Mereka dilepaskan kira-kira pada pukul 4 pagi selepas mendapat jaminan lisan daripada pihak polis.

Tiga daripada mereka yang ditahan iaitu Shukri Yusof, Khairul Nurrashid, Sheikh Hussin Abdullah diminta untuk kembali ke Balai Polis Rengit pada 1 September depan untuk diambil keterangan manakala empat yang lain dikehendaki ke balai polis yang sama pada 13 September.

Sementara itu Ahmad Ariff dan Raden Noh Kamaruzzaman mendakwa mereka telah dikasari oleh anggota FRU yang dikatakan memukul dan memijak mereka sehingga menyebabkan kecederaan.

Kedua mereka dijangkakan akan membuat laporan polis pada hari ini.

Seorang petugas Unit Amal berkata pihak polis dan FRU turut merampas peralatan audio seperti mikrofom dan sistem pembesar suara selain merosakkan beberapa peralatan elektrik dalam tindakan serbuan mereka.

FRU turut melepaskan sejenis gas yang menyebabkan mereka pedih mata dan sakit dada.

Ketua Angkatan Muda KEADILAN Johor, Azlan Ishak mendesak pihak polis memberikan penjelasan berkenaan kekasaran yang dilakukan terhadap orang ramai dalam program malam tadi.

Beliau menganggap tindakan tersebut menyalahi jaminan yang termaktub dalam Perlembagaan yang membenarkan orang ramai untuk berhimpun dan berekspresi.

"Kita bercadang untuk failkan perkara ini ke Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam). Perbuatan (menyerbu) ini menyalahi undang-undang.

"Program ini diadakan di dalam premis persendirian dan kita telah patuhi. Permit yang dipohon sebenarnya telah diluluskan oleh Majlis Perbandaran Batu Pahat (MPBP), namun ditarik semula atas tekanan politik. Inikah negara demokrasi?" tanya Azlan. -SK

Ulasan GB

PDRM bersama UMNO BN tidak pernah belajar dari sejarah. Pada PRU 1999, mencatatkan keputusan pilihanraya terbutuk buat UMNO BN setelah berlakunya kezaliman polis terhadap isu Anwar. Sekalipun Barisan Alternatif ketika itu BN hanya tinggal sebanyak 148 jatuh 8.6% berbanding 162 kerusi yang diperoleh pada tahun 1995.

Pada PRU 2008, setelah polis melakukan pelbagai kezaliman, sekali lagi UMNO BN hampir terdampar ke lurah jahanam, di mana kali ini Pakatan Rakyat berjaya menghapuskan majoriti dua pertiga UMNO BN di Parlimen.

Tetapi polis masih begitu, kekal dengan fe'el lama mereka terus melakukan kezaliman ke atas rakyat.

Nah, kita tunggukan saja nanti pada pilihanraya umum akan datang, UMNO BN PAS tercampak keluar dari Putrajaya dan ketika itu PDRMlah yang merupakan penyebab utama kebencian rakyat terhadap UMNO BN.

Percaya atau tidak, terpulanglah, tapi itulah realitinya.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

GREEN BOC
Janganlah tuduh POLIS biadap.Mereka pun tidak mahu melakukan sesuatu yang boleh mencalarkan imej mereka.Mereka juga tidak mahu melukakan hati sesiapa.Sebenarnya banyak aspek perlu diambil kira sebelum sesuatu ceramah hendak diadakan.
Malaysia ada undang2. Sesiapa yang mematuhi undang2,tidak akan merasa kecewa dgn polis dan menganggap POLIS sebagai sahabat mereka.
Mereka hanya menjalankan TANGGUNGJAWAB.Menjaga keamanan/keselamatan dan Kenteraman orang/harta awam.
Berkaitan Ceramah disg.Tongkang,Rengit BP.JH,sepatutnya kejadian tersebut tidak berlaku jika pihak yang berkenaan mengikuti arahan polis. MENGAPA CERAMAH YANG DIADAKAN DIS/RENGGAM JH BERJALAN DENGAN AMAN DAN MENDAPAT SAMBUTAN ? SEBAB IANYA MENGIKUT PERATURAN.POLIS JUGA BERKERJASAMA DENGAN MENJAGA LALULINTAS DAN PENUNJUK ARAH KEPADA HADIRIN YANG DATANG DARI JAUH.
CERAMAH BERJALAN DENGAN AMAN ,MALAH MASA TELAH DILANJUTKAN SEHINGGA JAM 1230TGH.MLM DAN BERSAMA2 MEREKA MENIKMATI JAMUAN !

SUSAH kalau hanya mendengar "HEAR SAY" tanpa berada ditempat/masa kejadian.
POLIS JUGA YANG DIPERLEKEHKAN !
Sedih......

Rakyat Untuk Rakyat berkata...

Umno-BN menghalang ceramah2 pembangkang hanyalah untuk menutup kejahatan yang mereka lakukan daripada sampai kepada rakyat. Senjata mereka yang ada hanyalah polis. Jika mereka tidak mengunakan polis, nescaya segala2 maklumat dan isu2 terpenting tentang keburokan mereka akan diketahui rakyat.Oleh itu mereka gunakan polis supaya memantau atau menghalang ceramah2 dari pembangkang meskipun segala apa yang mereka lakukan membelakangi undang2 dinegara ini. Sampai bila2 pun Umno-BN akan terus mengunakan polis memandangkan mereka tidak ada kekuatan berjuang secara demokratik. Tidak ada pemimpin2 mereka yang berwibawa untuk menjawab tuduhan pembangkang. Jika mereka tidak buat begitu Umno-BN akan tersungkur buat selama2nya.Itulah hakikatnya...

Tanpa Nama berkata...

Aku BENCI betul pada POLIS. Pada aku POLI ibarat ANJING. Tak semua mcm tu tapi mmg kebanyakan mmg mcm ANJING. Tak payah dok nak nafi2lah. Dah mmg perangai mcm ANJING. Berlagak dalam uniform. Boleh pukul orang ikut suka hati. Boleh tengking orang ikut suka hati. Bila pakai uniform ANJING ni rasa dunia ni dia berkuasa. Tugas polis utk jaga ketenteraman awam saja. Bukan diberi lesen utk jadi SAMSENG. Aku nak ckp kat ANJING-ANJING tu.... PUKIMAK PUNYA POLIS!!! (kepada polis yang baik aku mintak maaf)

Tanpa Nama berkata...

pehak bawahan polis hanya menjalankan tugas mengikut arahan pehak atasan, apa saja tindakan mereka membayangkan kehendak pehak atasan pehak atasan pula menerima arahan pehak yg berkuasa menteri dalam negeri,menteri dalam negeri orang umno maka apa sahaja tindakan polis terhadap rakyat semuanya direstui umno/bn sekaran umno dalam keadaan busuk,benda yg busuk takan nanpak elok sepatutnya benda busuk dibuang sahaja dalam tong sampah.