8 Mei 2010

PRK Sibu : BN, DAP (PR) & Bebas

Pilihan raya kecil (PRK) Sibu hari ini menyaksikan pertandingan tiga penjuru apabila terdapat seorang calon Bebas, Narawi Haron menyertai pilihan raya kali ini selain dari dua calon iaitu dari DAP, Richard Wong Ho Leng; calon Barisan Nasinal (BN), Robert Lau Hui Yew.

Ketiga-tiga mereka telah mengemukakan borang pencalonan apabila bermulanya waktu penyerahan jam 9 pagi, calon dari BN, Robert Lan Hui Yew menyerahkan kertas pencalonan pada jam 9:02 pagi, calon dari DAP, Richard Wong Ho Leng pada jam 9:03 pagi dan diikuti calon Bebas pada jam 9:25 pagi.

Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Wong See Meng telah mengumumkan ketiga-tiga calon tersebut layak bertanding pada pilihanraya kali ini tepat jam 11:25 pagi tadi.

Sebelum itu beliau mengumumkan terdapat satu bantahan diterima tetapi setelah penelitian di buat bantahan tersebut telah ditolak.

Penyokong bagi calon DAP, Wong Ho Leng tiba di pusat penamaan calon pada jam 8.30 pagi bersama kira-kira 700 orang penyokong dengan diketuai diketuai Setiausaha Agung Lim Guan Eng dan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail dan juga Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Mereka telah mula berkumpul di Rejang Park sejak jam 7:30 pagi lagi bagi memberi sokongan padu kepada calon yang bertanding.

Pilihan raya kali ini juga menyaksikan penglibatan dari Parti SNAP yang secara rasmi telah menyertai Pakatan Rakyat di Sarawak dan turut sama menyertai perarakan tersebut yang diketuai oleh Presidennya, Edwin Dundang.

Pagi tadi, ribuan penyokong bagi semua calon, termasuk kira-kira 400 dari BN, berhimpun di bandar Sibu sejak awal pagi ini,menyebabkan kesesakan trafik di jalan-jalan yang menuju ke pusat penamaan calon.

Pihak polis telah memberi kerjasama yang baik bagi memastikan penamaan calon kali ini berjalan dengan lancar, walau terdapat sedikit ketegangan apabila kedua-dua penyokong mula bersorak dalam memberi semangat kepada calon mereka.

Pilihan raya kecil bagi kerusi Parlimen Sibu diadakan berikutan kematian penyandangnya Robert Lau Hoi Chew, yang juga Timbalan Menteri Pengangkutan pada 9 April lalu. Kerusi tersebut sebelum ini telah disandang oleh calon BN.

Sibu mempunyai 54,695 pemilih berdaftar, yang terdiri daripada 52,158 pengundi biasa dan 2,537 undi pos, merangkumi 1,910 anggota tentera dan 627 anggota polis.

Sebanyak 45 pusat mengundi dengan 110 saluran akan dibuka di 39 buah sekolah, dua tadika dan masing-masing satu pusat latihan, rumah panjang, perpustakaan awam dan pusat rekreasi awam bagi proses mengundi. -SK Imej -mk

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kita doakan semoga BN tumbang di Sibu dan di Malaysia...