19 Apr 2010

TERKINI : Satu Lawan Satu Di Hulu Selangor

Pilihanraya kecil Hulu Selangor 25 April ini akan menyaksikan satu lawan satu, calon PKR, Datuk Zaid Ibrahim akan bertemu dengan Kamalanathan dari BN setelah dua orang calon bebas, VS Chandran dan Johan Mohd Diah telah menarik diri dari bertanding.

Penarikan diri kedua-dua calon itu telah disahkan oleh Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar.

Calon Bebas V.S. Chandran menarik diri daripada persaingan pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor setelah memfailkan keputusan menarik diri — pada hari ketiga kempen — kira-kira pukul 1 tengah hari ini.

Beliau hadir sendiri di bilik gerakan pilihan raya di Pejabat Daerah Hulu Selangor.

“Tiada kena-mengena dengan MIC tapi kerana BN, kepimpinan Najib,” kata beliau sebelum menyerahkan surat menarik diri kepada SPR.

Selepas beberapa jam V.S Chandran, mengumunkan menarik diri daripada pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor, seorang lagi calon Bebas, Johan Mohd Diah turut mengambil pendirian yang sama, lapor Mstar.

Pemerhati politik berpendapat UMNO BN telah berusaha untuk memastikan kedua-dua calon Bebas menarik diri kerana kedua-dua calon Bebas itu adalah masing-masing ahli MIC dan UMNO di mana undi BN akan berpecah jika mereka teruskan hasrat mereka untuk bertanding di dialam PRK berkenaan.

Selain dari itu, pihak UMNO BN juga telah cuba mendapatkan beberapa orang pemimpin PKR, kecil dan bbesar untuk mengisytiharkan keluar parti.

Taktik-taktik UMNO BN itu, selain dari memperkudakan SPR, adalah diantara taktik kotor dan terdesak UMNO BN bagi memenangi PRK Hulu Selangor ini "at all cost" (dengan apa cara sekalipun) sepertimana taktik mereka merampas kuasa kerajaan Pakatan Rakyat Perak.

Usaha UMNO BN ini dipercayai dilakukan oleh Perdana Menteri sendiri, Najib Tun Razak namun tidak pernah akan mengakui melakukannya.

Grafik: TMI

2 ulasan:

fia rindui berkata...

lawan tetap lawan...

Tanpa Nama berkata...

satu lawan 1, pakatan rakyat lawan yahudi?