28 Feb 2010

Portal Muhyiddin Yassin Ditutup Setelah Baru Sebulan Dilancarkan

Persaingan politik antara kem Tan Sri Muhyiddin Yassin dan bos beliau Datuk Seri Najib Razak dilihat penganalisis politik semakin meruncing apabila laman web Timbalan Perdana Menteri itu telah "diserang" sejak seminggu lalu mengakibatkan ianya ditutup.

Suara Keadilan diberitahu laman sesawang rasmi milik Muhyiddin, www.my-malaysia.com.my telah ditutup secara tiba-tiba tanpa sebarang notis tidak sampai sebulan setelah ia dilancarkan pada Majlis Dialog Idealisme Generasi Muda di Angkasapuri 30 Januari pada.

Kehilangan laman web ini lantas menimbulkan spekulasi bahawa ada sesuatu yang tidak kena antara Najib dan Timbalan.

Suara Keadilan difahamkan portal itu samada telah diarah tutup oleh pihak tertentu daripada Jabatan Perdana Menteri atau telah digodam oleh pengodam pro-Najib.

Portal yang membawakan tema "MY Malaysia - Muhyiddin Yassin

Untuk Malaysia" itu membawa aspirasi dan buah fikiran orang nombor dua dalam kerajaan itu tetapi ia dianggap berlawanan dengan konsep Satu Malaysia yang ingin dipopularkan oleh Perdana Menteri.

Mengulas perkembangan ini Ahli Parlimen Kuala Langat Abdullah Sani Abdul Hamid berkata perkara ini sudah diduga sedari awal kerana Najib dan Muhyiddin "tidak boleh bertemu muka".

"Kedua-dua mereka mempunyai pandangan berbeza dan ingin membawa dasar masing-masing dalam pentadbiran negara.

"Mereka dilihat tidak seiring dalam banyak perkara. Kelompok Muhyiddin tidak senang dengan monopoli kumpulan Najib dalam membuat keputusan dan ini dilihat apabila Muhyiddin bercanggah pendapat dengan Najib," komen beliau.

Abdullah Sani beranggapan perpecahan dalam Umno dan Barisan Nasional sudah mencapai tahap kritikal dan rakyat hanya menunggu masa untuk melihat pemberontakan besar-besaran oleh kem Muhyiddin terhadap Najib.

"Kem Muhyiddin tidak berpuas hati terhadap banyak perkara termasuk campur tangan Dr Mahathir, pemberontakan Pemuda Umno apabila ketuanya tidak diberi sebarang jawatan dalam kerajaan serta isu Ku Li dan royalti minyak di mana amaran diberi kepada Ahli Parlimen Gua Musang itu datang dari Muhyiddin bukannya Najib," kata beliau lagi.

Keretakan yang melanda Umno-BN semakin jelas kata Abdullah Sani sambil menambah Muhyiddin dan Najib "tidak boleh duduk sekapal".

Pertelagahan antara Najib dan Muhyiddin telah hangat diperkatakan dalam blog serta laman web politik sejak Ahli Parlimen Pulai itu menyandang sebagai timbalan dalam kerajaan dan parti.

Muhyiddin dianggap bercita-cita tinggi dalam politik dan ramai menjangkakan Timbalan Presiden itu akan mencabar Najib untuk jawatan Presiden Umno pada pemilihan parti 2011 nanti.

Malah suhu desas desus pertembungan Najib-Muhyiddin mula meningkat dilihat daripada kehangatan perbincangan dikalangan ahli dan pimpinan Umno samada diwarung kopi atau lobi kafe hotel. -SK

Ulasan GB

Orang nak ada portal, awak pun nak ada portal (blog). Orang ada ilmu I.T. awak buta IT. Sekadar nak upah orang lain "maintain" portal tapi diri sendiri pemalas untuk belajar ilmu komputer dan teknologi maklumat.

Semuga ini menjadi pelajaran kepada pemimpin PAS dan PR kita juga.

Dunia tanpa sempadan menjadikan kita tidak boleh meninggalkan bidang-bidang utama perjuangan dan I.T. adalah satu kaedah (uslub) baru perjuangan dan dakwah.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

jeng jeng jeng......

adik beradik dah nak bergaduh..

ala si muhyidin ni takyah sangat la website sndiri..

dulu zaman tok kaduk dulu tak de internet pun boleh kalau memang pemimpin yang baik..rakyat boleh terima la.. hahaha