21 Feb 2009

SPRM - Lembu Yang Dicucuk Hidung

Peguam Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim amat kesal dengan kenyataan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang dilaporkan berkata terdapat bukti kukuh menunjukkan menteri besar Selangor itu menyalahguna kuasanya berhubung penyelenggaran kereta peribadinya serta pembelian 46 lembu korban.

Mengulas kenyataan Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Ahmad Said Hamdan pagi ini, Sankara Nair berkata, menjadi amalan suruhanjaya tersebut selama ini tidak mendedahkan pada umum hasil siasatan yang dijalankannya.

Katanya, dalam kes ini bagaimanapun SPRM telah menyimpang daripada amalan tersebut dan dengan jelas mengamalkan sikap dwi-standard.

Sankara menegaskan demikian dalam satu sidang akhbar di bangunan pentadbiran negeri di Shah Alam petang tadi. Turut hadir, exco kanan kerajaan negeri Teresa Kok.

Sehubungan itu, Sankaran bertanya mengapa Ahmad Said tidak membuat perkara yang sama apabila siasatan terhadap Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail selesai.

Tindakan SPRM itu, katanya, harus dipandang berat kerana anak guamnya - seorang ahli politik pembangkang - telah ditonjolkan agar kelihatan bersalah "di mata umum sebelum beliau didakwa dan didapati bersalah oleh mahkamah".

Sementara itu Pengerusi DAP kebangsaan, Karpal Singh membidas Ahmad Said kerana secara terbuka mendedahkan terdapat "bukti dan keterangan kukuh" terhadap Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, sebelum mendapat kebenaran Peguam Negara.

Beliau yang juga seorang peguam kanan dan Ahli Parlimen Bukit Gelugor menyifatkan Ketua Pesuruhjaya SPRM itu sebagai tidak kompeten untuk menyiasat kes itu.

Katanya, beliau akan merujuk Ahmad Said kepada Seksyen 58 Akta SPRM 2009 yang menyatakan pendakwaan bagi kesalahan di bawah akta itu tidak boleh dilaksanakan, kecuali melalui atau dengan kebenaran pendakwa raya.

Bercakap kepada pemberita di pejabatnya di Green Hall di sini hari ini, Karpal berkata, Ketua Pesuruhjaya SPRM itu tidak mempunyai kuasa untuk mendakwa.

Disember lepas, Abdul Khalid dituduh menyalahgunakan dana kerajaan negeri bagi penyelenggaraan kereta utiliti sukan (SUV) jenis Lexus milik peribadinya dan pembelian 46 ekor lembu untuk ibadah korban bernilai RM110,400.

Semalam Ahmad Said berkata, pihaknya mendapati ada "bukti dan keterangan kukuh" menunjukkan Abdul Khalid telah menyalahgunakan kuasanya bagi penyelenggaraan kereta peribadinya dan pembelian 46 ekor lembu korban.

Dalam pada itu, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali berkata, SPRM tiada kuasa untuk mendakwa Khalid kerana bidang kuasa pendakwaan terletak di bawah bidang kuasa Jabatan Peguam Negara.

Justeru, menurut Azmin, SPRM tidak berhak membuat kenyataan terbuka berhubung penyiasatan dalam isu yang belum dimuktamadkan oleh JPN.

"Kenyataan SPRM adalah di luar peraturan biasa dan boleh mempengaruhi budi bicara Peguam Negara yang bertanggungjawab secara bebas dan adil

"Kami juga melihat ini adalah usaha jahat yang dirancang oleh Umno dan Barisan Nasional untuk menggugat pentadbiran kerajaan Pakatan di Selangor dengan memperalatkan institusi-institusi seperti SPRM dan JPN,” katanya selepas menghadiri Retreat ADUN dan Ahli Parlimen Pakatan di Selangor di Shah Alam hari ini.

Azmin yang juga ahli Parlimen Gombak menegaskan, Pakatan Rakyat akan mempertahankan prinsip-prinsip keluhuran perlembagaan dan mendokong penuh kepimpinan Khalid untuk terus memimpin Selangor.

Ditanya apakah tindakan selanjutnya yang akan diambil oleh kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor untuk mengatasi masalah tersebut, Azmin berkata, perkara tersebut akan dibincangkan dalam mesyuarat Dewan Undangan Negeri yang akan bermula pada 10 Mac depan.

"Barisan peguam kami juga sedang meneliti langkah-langkah yang wajar diambil untuk berhadapan dengan tuduhan yang dikenakan ke atas Tan Sri Khalid Ibrahim.

"Kami yakin Tan Sri Khalid tidak bersalah dalam perkara ini. Walau bagaimanapun kami menyerahkan kepada SPRM untuk menjalankan tugas secara telus dan bebas," ujarnya.

Sementara itu, Exco kerajaan Negeri Selangor Teresa Kok menyifatkan SPRM telah bersekongkol dengan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Khir Toyo dalam isu tersebut.

“Peguam Tan Sri Khalid baru fail saman namun selepas itu SPRM dah buat tuduhan ke atasnya. Ini seolah-olah menunjukkan ia menyokong Khir Toyo untuk pertandingan pemilihan Umno.

“Kami amat kesal kerana tuduhan ke atas Tan Sri Khalid melibatkan isu remeh-temeh sedangkan ia melibatkan kepentingan orang awam bukan untuk kegunaan sendiri. Ini memberi satu gambaran SPRM merupakan alat BN untuk mendiskriminasi pemimpin-pemimpin Pakatan,” ujarnya.




1 ulasan:

Prof. Era Pasca berkata...

da mmg tugas SPRM kn... Sisihkan Pakatan Rakyat Malaysia