3 Feb 2009

SPR Bertindak "Ultra Vires" & Hina Sultan Perak

SPR hari ini telah bertindak "ultavires" (melampaui bidang kuasanya) apabila mengumumkan tiada pilihanraya kecil di Perak.

Demikian ditegaskan oleh Ahli Parlimen Batu, YB Tian Chua. Beliau menambah di bawah perlembagaan, SPR tiada kuasa untuk mempersoalkan keputusan speaker dewan undangan negeri Perak.

"Dengan ketiadaan keputusan atau perintah mahkamah, tugas SPR hanyalah untuk menentukan tarikh dan menjalankan pilihanraya kecil, dan bukan untuk menentukan kesahihan perletakan jawatan (yang mana ia bidangkuasa mahkamah).

Sementara itu ADUN Titi Serong, YB Khalil Idham Lim menyatakan tindakan SPR itu menghina Sultan Perak.

Saya menyifatkan Suruhanjaya itu bertindak "bercanggahan dengan perlembagaan" negara dan negeri Perak apabila membelakangkan keputusan Speaker DUN Perak.

Lebih malang apabila dokumen yang dipertikaikan oleh SPR itu telah diserahkan kepada DYMM Sultan Perk kelmarin oleh Menteri Besar Perak, dan mendapat ulasan banyak pihak seperti bekas Hakim dan bekas Pengerusi SPR mengenai SPR yang patut akur dengan keputusan Speaker sesuai dengan peruntukan undang-undang yang diberi.

Keputusan mengosongkan DUN berkenaan dengan pertikaian kesahihan surat adalah dua perkara berbeza. Hanya mahkamah tempat yang boleh mengesahkan pertikaian surat perletakan dua ADUN.

Kenapakah SPR pada hari ini bertindak seolah-olah sebagai mahkamah dan saya menyifatkan sebagai satu keputusan yang jelas dipengaruhi oleh kepentingan politik pihak tertentu.

Dengan ini selaku pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Negeri Perak membantah keputusan SPR yang jelas menghina Sultan Perak dan Institusi Speaker di Negeri Perak.

Keadaan ini amatlah dikesali dan sangat tidak bertanggung jawab dalam suasana hari ini seluruh rakyat di Perak malah diseluruh negara sedang meraya Jubli Perak DYMM Sultan Perak yang kami kasihi.
.






Tiada ulasan: