3 Nov 2015

Enggan Tolak Bajet 2016, PAS Pentingkan Najib & UMNO Dari Rakyat

Dengan atau tanpa PAS, Pakatan Harapan tolak bajet

Pakatan Harapan hari ini menegaskan ia akan tetap dengan pendirian meneruskan untuk menolak Belanjawan 2016 dan meneruskan usaha usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri.Datuk Seri Najib Razak.

“Bagi kami, kedua-dua perkara, iaitu menolak belanjawan dan usul undi tidak percaya merupakan tugas moral ahli-ahli Parlimen yang mewakili rakyat Malaysia.


“Ini kerana kepimpinan Najib kini terbukti dibelenggu oleh skandal demi skandal termasuk 1MDB dan derma yang masuk ke akaun peribadi perdana menteri yang membawa kemudaratan kepada negara dan rakyat,” kata Pakatan Harapan dalam satu kenyataan bersama hari ini.

Kenyataan itu ditandatangani bersama oleh Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, dan Presiden AMANAH Mohamad Sabu.

Hadi sebelum ini dilaporkan berkata, PAS mengambil langkah berkecuali dan tidak akan undi bagi pembangkang secara mutlak kerana dasar parti itu adalah bagi menyokong perkara-perkara positif untuk rakyat dan membantah perkara-perkara negatif.

Ahli Parlimen Pasir Mas Nik Abduh Nik Aziz pula menjelaskan bahawa 14 ahli parlimen parti itu akan berkecuali kerana walaupun mereka mentang beberapa perkara seperti cukai barangan dan perkhidmatan (GST), belanjawan itu masih mempunyai kebaikan untuk rakyat.

Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar, bagaimanapun berkata, beliau masih belum menerima apa-apa arahan rasmi mengenai perkara itu.

PAS diketepikan daripada pakatan pembangkang yang baru itu selepas bertelagah dengan DAP sehingga membawa kepada pembubaran Pakatan Rakyat. -mk

Kenapa perlu Tolak Bajet 2016
Intipati ucapan Sdra YB Rafiizi Ramli

1. Bajet ini pemimpin2 bn sendiri pun tak berani pertahankan.

2. Kebanyakan kementerian kena potongan yang cukup byk, kecuali Jab. Prdana Mnteri (JPM) saja yg dpt kenaikan

3. Zaman pak lah JPM hanya dpt sekitar RM8 bilion setahun zaman najib meningkat RM20b setahun.

4. Drpada 20b tersebut beberapa bilion dikategorikan sebagai perbelanjaan tanpa rekod.

5. Segala bentuk sudsidi kepada rakyat dihapuskan termasuk subsidi tepung, minyak masak dan smlm seperti diumum, subsidi beras.

6. Potongan kepada universiti sebanyak 1.4 bilion dimana satu univ dianggarkan kekurangan sehingga rm200 juta. Lpas ni pihak univ djangka akan naikkan yuran dan kenakan berbagai yuran baru.

7. Subsidi TNB dihapuskan, dulu rumah yg bil letriknya rm20 kebawah krajaan tolong bayar, thun depan semua kena byar sendiri.

8. Segala bentuk biasiswa termasuk yg diberi melalui mara dihapuskan.

9. Pembinaan 6 buah uitm baru diswastakan dan diberi kepada kroni2.

10. Pembinaan hospital uitm puncak alam kos asal rm600 juta namun diberi kepada kroni dgn kos rm8 bilion (Ibrahim ali salah seorang lembaga pengarah uitm pun tak bangkang).

11. Pertama kali dlm sejarah bajet, jumlah cukai yg akan dikutip dari individu (rakyat) melebihi jumlah yg bakal dikutip dari sykt2.

12. Cukai gst tahun depan dijangka sekitar rm38 bilion dan kerajaan dijangka menaikkan gst sehingga mencapai 10% pada tahun 2020



ULASAN GB

Beberapa kenyataan dan pendirian Haji Hadi dan PAS mutakhir ini menampakkan keterasingan PAS dari perjuangan rakyat yang pada PRU13 yang lalu, 52% rakyat mengundi Pakatan Rakyat.

PAS nampaknya menyongsang arus. Tidak lagi memperjuangkan nasib rakyat.

Kenyataan-kenyataan Haji Hadi danpimpinan PAS lebih ketara untuk "memisahkan diri" dari blok pembangkang di samping cuba mengambil hati Perdana Menteri, Najib Razak dan parti UMNO.

PAS tidak bersama PH mengankat plakad menanya Najib "Mana Derma RM2.6 Bilion?", PAS tidak bersama Pakatan Harapan untuk dengan tegas mengusul undi tidak percaya kepada Najib", PAS kononnya tak gila kuasa tapi hanya mahu menjadi Penasihat UMNO BN dan yang terbaru PAS tidak bersama di dalam usul menolak bajet 2016.

Tidak mahu menyokong usul tolak bajet 2016 bererti PAS rela dan redha dengan penindasan dan kezaliman kerajaan UMNO BN yang penuh dengan korupsi itu.

Jika mengikut Nik Abduh, kononnya ada beberapa hal yang menguntungkan rakyat di dalam Bajet 2016 adalah kerana "budak mentah" dalam politik ternampak dan terpedaya adanya "gulu-gula" yang diselitkan di dalam Bajet 2016.

Apa-apa hal pun, Najib pasti tersenyum girang dengan pendirian Haji Hadi dan PAS.

Penyatuan PAS dan UMNO yang kini sedang diusahakan oleh beberapa bekas pimpinan PAS sendiri kini berjalan baik dan yang malangnya ialah pimpinan tertinggi PAS enggan berterus-terang untuk mengelakkan ahli-ahli PAS meninggalkan parti berkeanaan.

Namun, hukum kebenaran dan keadilan akan terus berjalan. Yang benar itu akan tetap terserlah jua akhirnya. Ia tidak dapat disembunyikan. Rakyat sudah membuka matanya...

p/s ooops nak kongsi satu kisah...

24 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Rakyat dh muak dgn pas tp pkr masih menagih simpati dgn pas.Dah kena khianat teruk2 tp masih menagih cinta pas... APA PUNYA BEBAL PKR NIH.......

Tanpa Nama berkata...

Pedulikan si lebai jadian ni..aku dah meluat..tggu pru..tau lah nasib nkau..

Hata Ben Ross berkata...

Pakatan harapan baru dibina, pasti kukuh kuat. So bakpenya minta pas turut serta. Biarla pas dgn pendiriannya.

Abdul Said berkata...

Satu sebab kukuh kenapa rakyat Malaysia perlu menjauhkan diri dari PAS dan tidak mengundi PAS sampai bila-bila selagi ianya diterajui oleh orang-orang nyanyuk, gila dan meroyan!!!

Tanpa Nama berkata...

Memang patut PAS berkecuali. Sebabnya kalau sokong tolak pun tak menang dan Najib tak boleh tumbang. So biarlah Najib terus jadi PM yang banyak masaalah itu untuk ditumbangkan melalui PRU14. Kena baca jauh bang. Ulamak bila buat keputusan bukan main sedap cakap mulut je. Mesti melalui petunjuk atau matahati ( 'ainunbasyirah) bukan pakai mataduitan.

Timnajib Jomfikir berkata...

Kalau Azmin Ali masih berdegil tidak mahu mendengar suara rakyat suara keramat. Terimalah nasib nanti..

Tanpa Nama berkata...

Kalau macamtu suruh hj hadi bertanding di Pekan di dalam PRU14 nanti. Ada berani

tulis ainun baysirah pun x betol. Ainul-basirah.

yang pakai mata-duitan tu pemimpin PAS sendiri yang sekarang hidup bermewah2an. Tiada lagi kezuhudan. Itu sebab mengapa ulama2 PAS kini terutama Presidennya suka memaki hamun dan melabel ornag lain.

Tanpa Nama berkata...

Hebat perbahasan Rafizi. Penuh isi dan begitu lancar.

Tak ada wakil rakyat boleh menandinginya, kalau ada cuma Mahfuz dan beberapa YB dari AMANAH.
YB PAS yg lain hamPAS.

Sam Sung berkata...

Haaa aaar..pakai matahati sgt la..tu yg sampai umah mangsa banjir x siap2 n balak pn byk di tebang kan..

Tanpa Nama berkata...




"Wa-SYARIK-hum-Fil-AMWAL"...Firman Yg"ESA
Manusia SYIRIK...Punca nya HARTA
Syirik dan MURTAD...Tiada Beza Nya
Tunggang TERBALIK...U-Turn & AUTA


"Siratol-MUSTAQIM"...Jalan yg LURUS
Jalan yg LURUS...Tak Tunggang TERBALIK
Tidak U-TURN...Songlap yang RAKUS
Tidak Mem FITNAH...Merapu yg JELEK


"Siratol-MUSTAQIM"...Kudus dan LURUS
Cahaya yg TERANG...Indah dan LAPANG
Ringgit $$ dan SEN...Di "AUDIT" Halus
Tak WUJUD Pen CURI...Penyonglap yg CURANG







"Ar'RAHMAN-Ar'RAHIM"...Pe MURAH Pe NYAYANG
Pemurah Mem-BERI...Penyayang Di HATI
JIWA Mem-BERI...Dan Ber Kaseh SAYANG
Tak Ter NIAT Menyamun...Menyonglap Men CURI


Jiwa Mem-BERI...Dan Berkaseh SAYANG
Tak Ter GAMAK Melukai...Menyusah kan UMMAT
Tak Ter GAMAK Mem FITNAH...Khianat & CURANG
Tak akan Menyonglap...Tak Sesekali Me REMBAT


Jiwa Mem-BERI...Dan Ber Kaseh SAYANG
Sentiasa LURUS...Ber Sinar Ber CAHAYA
Cahaya Menyuloh...Terang BENDERANG
Merungkai Masaalah...Menghindar SENGKETA


JIWA Mem-BERI...Dan Ber KASEH SAYANG
SELFLESS Tiada...Mementing kan DIRI
Nun Tinggi nya TERBANG...Luas Me MANDANG
Nun Se Tinggi LANGIT...Dan Se Luas BUMI


Jiwa Mem-BERI...Dan Ber Kaseh SAYANG
Me Nerobosi JIWA...Nabi dan WALI
BATIN yg Suci...Meluncur TERBANG
Menggapai "Cinta"-NYA...Yg Suci ABADI


Jiwa Mem-BERI..Dan "Cinta"-ABADI
Bagaikan UDARA...& Air yg Men CURAH
Budi & BAKTI...Mengalir Tak HENTI
Tak Perlukan NOBAT...Tak Mengharap UPAH






Sahabat yg AMANAH...Sahabat SEJATI
Menjadi Sahabat...Langit dan BUMI
Menjadi Sahabat...Malaikat yg SUCI
Di "Seru"-NYA Terbang...Ke Makam yg TINGGI




Tanpa Nama berkata...




"Wa-SYARIK-hum-Fil-AMWAL"...Firman Yg"ESA
Manusia SYIRIK...Punca nya HARTA
Syirik dan MURTAD...Tiada Beza Nya
Tunggang TERBALIK...U-Turn & AUTA


"Siratol-MUSTAQIM"...Jalan yg LURUS
Jalan yg LURUS...Tak Tunggang TERBALIK
Tidak U-TURN...Songlap yang RAKUS
Tidak Mem FITNAH...Merapu yg JELEK


"Siratol-MUSTAQIM"...Kudus dan LURUS
Cahaya yg TERANG...Indah dan LAPANG
Ringgit $$ dan SEN...Di "AUDIT" Halus
Tak WUJUD Pen CURI...Penyonglap yg CURANG







"Ar'RAHMAN-Ar'RAHIM"...Pe MURAH Pe NYAYANG
Pemurah Mem-BERI...Penyayang Di HATI
JIWA Mem-BERI...Dan Ber Kaseh SAYANG
Tak Ter NIAT Menyamun...Menyonglap Men CURI


Jiwa Mem-BERI...Dan Berkaseh SAYANG
Tak Ter GAMAK Melukai...Menyusah kan UMMAT
Tak Ter GAMAK Mem FITNAH...Khianat & CURANG
Tak akan Menyonglap...Tak Sesekali Me REMBAT


Jiwa Mem-BERI...Dan Ber Kaseh SAYANG
Sentiasa LURUS...Ber Sinar Ber CAHAYA
Cahaya Menyuloh...Terang BENDERANG
Merungkai Masaalah...Menghindar SENGKETA


JIWA Mem-BERI...Dan Ber KASEH SAYANG
SELFLESS Tiada...Mementing kan DIRI
Nun Tinggi nya TERBANG...Luas Me MANDANG
Nun Se Tinggi LANGIT...Dan Se Luas BUMI


Jiwa Mem-BERI...Dan Ber Kaseh SAYANG
Me Nerobosi JIWA...Nabi dan WALI
BATIN yg Suci...Meluncur TERBANG
Menggapai "Cinta"-NYA...Yg Suci ABADI


Jiwa Mem-BERI..Dan "Cinta"-ABADI
Bagaikan UDARA...& Air yg Men CURAH
Budi & BAKTI...Mengalir Tak HENTI
Tak Perlukan NOBAT...Tak Mengharap UPAH






Sahabat yg AMANAH...Sahabat SEJATI
Menjadi Sahabat...Langit dan BUMI
Menjadi Sahabat...Malaikat yg SUCI
Di "Seru"-NYA Terbang...Ke Makam yg TINGGI




Tanpa Nama berkata...

Selepas pemergian TGNA, PAS merupakan parti politik PARASIT!

lelaki dicermin berkata...

Jgn di marah ustaz serban tu tuan2 dan puan2... sbb ustaz serban beranggapan kerusi yg byk kena hormat dan dengar kata2 kerusi yg sikit.. tak tahu hukum alam mana ustaz2 serban ini ikut...

Tanpa Nama berkata...

memang diakui sejak penubuhannya, PKR amat bergantung harap kepada jentera PAS. Di tempat saya ketua-ketua kampung dan ahli-ahli majlis PAS lebih aktif menggerakkan program MES Kerajaan negeri Selangor sementara ketua-ketua kampung dan ahli-ahli majlis PKR mempunyai reputasi yang kurang baik. Pada masa pilihanraya, orang-orang PAS lah yang tolong gantung bendera dan kempen. Ini mungkin membuatkan PKR jadi segan dan terhutang budi kepada PAS. Tapi sampai bila? Ucapkan terima kasih kepada PAS, dan mulalah belajar berdikari. Kalau masih perlukan bantuan, Amanah sedia membantu tapi yang penting PKR perlu bergerak dengan kekuatan sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Biarkanlah dia nak kata apa pun. Dia dalam proses nak menjahanamkan parti dia tu. Patut kita sokong lagi biar cepat punah. Menyemak betul le.

Ini macam parti pun ada ke dalam ini donia, pelik betul. Tak pernah kita jumpa di mana2 walau dalam negeri komunis tak percaya tuhan..

Selamat karam wahai pas hadi. Saya reda kau tenggelam kerana kau bukan kapal seperti yang aku bina dulu. Ingat hadi. Saya akan cari kau di sana nanti dan bertanya ' kau buat apa dengan pas aku nih? Kau jawablah depan Allah Taala dan depan saudara maraku yang syahid dibunuh umno bn!

Tanpa Nama berkata...

kpd. anon 12:01.., yg. mendapat petunjuk/matahati.., bukan mataduitan..,

sy nak tanya sikit, krjn.kelantan meluluskan kenaikan elaun adun dan exco mulai 2016.., tapi kenapa menzalimi guru2 yik...,
apakah pas di kelantan zuhud2 belaka..??

cakap biarlah dg akal diatas kepala, bukan dkt.lurut..., jngn jdi munafik...

lelaki dicermin berkata...

Tanpa nama 12.01.. aku tak pernah jumpa org ramai marah sebuah parti mcm tuan presiden skg ni.. parti MIC dulu hanya ahli2 je marah pd presidennya. KesTuan presiden ni ahli2 parti lain marah dgn kenyataan dan perbuatannya . Apa yg tony phua dan rafizi ulas tu salah ke... nak kata hampir semua media blog2 pro politik sentiasa keluarkan cerita presiden dan parti pas.. kalau cerita menyokong takpe.. ini cerita kondem dan mengutuk tuan presiden dan parti pas... ada kah itu yg parti pas mintak blog2 sentiasa mengutuk. Kalau setakat satu dua blog tak mengapa... ini byk blog begitu...salah siapa..?

Da Man berkata...

Sila tengok juga ucapan hh berkenaan budget, level SRP aje tahapnya. Jangan terlalu memaksa diri bercakap tentang sesuatu yang diluar kemahiran

Tanpa Nama berkata...


Yang penting mengenai bajet ialah bukan kerana ada yang menyusahkan rakyat seperti GST atau kerana ada kebaikan kepada rakyat tetapi yang penting ialah kesan nya kepada ekonomi negara secara keseluruhannya.

Ekonomi baik maka rakyat pun dapat kebaikan. Sebagai contoh negara Singapore. Tapi kalau bajet tahun lalu yang bentang nya ialah Najib jugak dan yang menyebabkan negara hutang bererti Najib tidak reti berbelanja dan ada unsur salah guna-kuasa yang membabitkan kewangan negara.

Bajet Najib kali ini perlu di tolak supaya semua peruntukan di kurangkan dan memberi tekanan kepada Najib supaya Najib lebih berhemah bila berbelanja. Ini tidak bagi lebih dari yang sebelum ini, memanjang habis entah ke mana. Yang kita tahu Najib beli jet baru. Bajet untuk hal lain tapi di guna untuk hal lain.

Kalau bajet Najib dapat di kurangkan, tidak akan ada kenaikan kos hidup yang satu demi satu di kenakan ke atas rakyat. Dah tahu tak mampu kawal harga minyak dan ekonomi negara, berjimat lah. Ini Menteri dan Timbalan Menteri macam Malaysia ada 40 negeri dan jumlah rakyat berbillion,

PAS memang betul-betul pilih Najib dan lupa pada rakyat !!

Tanpa Nama berkata...

elok tunggu pru20... masa tu umnu sgt parah... ainunbasirah hadi mesti setuju


memaki label org mcm2 tu ainunbasirah apa.

pas dh mula nk tahyul lbh2. ini doktrin syiah yg khurafat dh mula digunakn utk halalkn srmua sikap hadi

percayalah penyokong pas dh anggap hadi maksum mcm ayatollat syiah.

dh kalah hujah mula guna cerita ghaib utk halalkn pengkhianatan

maka ainunbasirah najib dn rosmah mungkin lbh tajam dn jauh kedepan

tu yg hadi nk jd penasihat tktau malu tu...

Tanpa Nama berkata...

... habis tu ko nak biar rakyat susah-menderita hingga PRU 14 ni. Kalu mcm tu pandangan ulamak ko tu... itu bukan ulamak..itu 'ulaq dlm semak' dok tunggu peluang nak patuk orang lalu-lalang@rakyat.

Tanpa Nama berkata...

betul biarkn najib lg teruk sampai pru14

dan biarkn juga pas hancur sampai pru14

elok sgtlah matahatibuta ulamak kau tu.

tp bab curi balak tk tunggu dah... ainulbasirah kata sapuuu segera pedulikn mangsa banjir dlm kemah badwi tu.

kenapa Allah kata ada 2 jenis ulamak...yg baik dn yg jahat

byklah kau punya matahati

ainulbasirah aku kata hadi pengkhianat umat penipu hudud dan ulamak penjilat
penguasa zalim

aku kena ikut ainulbasirah aku... tkkan nk ikut mata hati mati hadi pulak

Tanpa Nama berkata...

Ainun bashirah korok kering mu...bosa bewok mu ni!

Tanpa Nama berkata...

Siapa yg munafik nie ...pas aku dok perati...makin munafik dari si munafik. mana pergi alim ularmak. cakap 200% flip flop ....rakyak nak mampus korang dok nak hudud. hudud tak salah...tapi tolong la rakyat sama.

jangan jadi Munafik wahai PAS !!!