5 Mac 2014

Bukan "TAHNIAH", Tapi "TAHINAH" Untuk Taib Mahmud?

Parti ucap 'Tahinah' buat Taib

Satu iklan ucapan tahniah kepada Tan Sri Abdul Taib Mahmud dalam akhbar Utusan Sarawak atas pelantikan sebagai gabenor Sarawak mendapat perhatian utama pengguna media sosial yang mengesan kesalahan ejaan dalam siaran tersebut.

Iklan tersebut didapati disiarkan dengan ucapan “Tahinah” bersama satu gambar Taib yang mengangkat sumpah jawatan barunya.

Lebih memeranjatkan, iklan tersebut ditempah oleh parti diwakili Taib sendiri – Parti Pesaka Bumiputera Bersatu, yang mengetuai gabungan parti BN di Sarawak.

Iklan tersebut disiarkan di halaman 10 akhbar berbahasa Melayu itu, yang ditubuhkan sejak pertengahan 1990.

Malaysiakini sedang mendapatkan maklumat lanjut dari jabatan pengiklanan Utusan Sarawak. - mk

Akhbar Sarawak minta maaf iklan ucapan ‘tahinah’ kepada Taib

Akhbar berbahasa Melayu Utusan Sarawak hari ini meminta maaf atas kesilapan ejaan sebuah iklan ucapan tahniah kepada bekas ketua menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud, atas perlantikannya sebagai Yang Di-Pertua Negeri.

"Pihak pengurusan Utusan Sarawak ingin mohon maaf atas kesalahan ejaan yang tidak disengajakan itu," kata akhbar itu, yang dimiliki Sarawak Press Sdn Bhd pimpinan anak bongsu Taib, Datuk Hanifah Hajar Taib-Alsree.

Semalam, akhbar tersebut menerbitkan iklan muka penuh tajaan parti Taib, Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), tetapi perkataan “Tahniah” disalah eja sebagai “Tahinah”.

Willian Chan, pengarang kumpulan Sarawak Press Sdn Bhd, bagaimana pun berkata, tiada tindakan akan diambil terhadap mana-mana pekerja akhbar berkenaan.

Dipercayai PBB terlebih dahulu memastikan pruf iklan tersebut bebas dari kesilapan sebelum ia dihantar untuk penerbitan.

Utusan Sarawak merupakan antara akhbar tertua di negeri itu, dan sebelum ini pengarangnya pernah diberhentikan kerana menerbitkan laporan kurang menyenangkan mengenai pentadbiran Taib.

Taib mengumumkan perletakan jawatan sebagai ketua menteri pada 28 Februari, dan dilantik menjadi Yang Di-Pertua baru mulai 1 Mac.

Pada 2006, akhbar The Sarawak Tribune yang diterbitkan bersama Utusan Sarawak, digantung permitnya kerana memaparkan kartun Denmark yang menghina Nabi Muhammad.

Akhbar berbahasa Inggeris itu muncul sekali lagi sebagai New Sarawak Tribune pada 2010.
-TMI


ULASAN GB

Samada sengaja atau pun tidak, demikianlah hukum kebenaran dan keadilan berjalan. Terima sajalah ucapan TAHINAH yang diberikan... apakah mungkin ucapan itu lebih bersesuaian? Orang Sarawak lebih maklum dan tahu.

p/s gempar agaknya jika ucapan yang sama disiarkan oleh Utusan Malaysia kepada Najib dan Rosmah.. :)

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tahi dan tanah hahahahaha

Tanpa Nama berkata...

bahasa org swk kut....atau tahi...nah ambik kau...

Tanpa Nama berkata...

Perancangan ALLAH mengatasi perancangan manusia....Allahuakhbar

Tanpa Nama berkata...

Kompom dalam UMNO BN ramai yang bodo.....NgehNgehNgeh

Tanpa Nama berkata...

Ksh kah kah kah tahiniah i ucapkan kpd taib. Lu bawa semua tahi lu nanti ke alam kubur dan akan jadi beban kpdmu nanti masa hati akhirat kerana pecah amanah.