6 Jan 2014

[BERGAMBAR] Bukti Gred A Sambutan Hari Jadi Extravaganza Menteri KDN


Ketika rakyat diminta berjimat, menteri buat parti hari jadi mewah

Beberapa menteri terus hidup dalam kemewahan ketika Putrajaya memotong bajet dan meminta rakyat mengetatkan tali pinggang mereka dan berjimat cermat dalam menghadapi kos hidup yang meningkat dan pengurangan subsidi tahun ini.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menganjurkan parti hari jadi yang "mewah" di sebuah hotel lima bintang dekat Kuala Lumpur semalam yang tetamunya mendakwa menjadi sambutan Tahun Baru.

Seorang lagi menteri telah membuat sambutan perkahwinan dua hari untuk anak beliau di satu lagi hotel lima bintang di ibu Kuala Lumpur bulan lepas, diserikan oleh kerabat diraja dan orang kenamaan dan telah dihiburkan oleh penyanyi wanita dari Indonesia.

Beberapa penulis blog pro-Umno pula mempertikaikan keperluan Jabatan Perdana Menteri memiliki dua jet VIP selepas ia mendedahkan bahawa Putrajaya menghabiskan RM180 juta untuk mengekal dan mengendalikan jet kerajaan untuk perjalanan rasmi pada tahun 2012.

Tetapi majlis makan tengahari semalam yang diadakan selepas Putrajaya mengumumkan 11 langkah untuk mengurangkan perbelanjaan awam, yang melibatkan pemotongan untuk hiburan dan pengangkutan elaun menteri dan pegawai tinggi kerajaan selain daripada membekukan permintaan pengubahsuaian pejabat amat menjolok mata.

Menerima maklumat mengenai majlis makan tengahari itu, The Malaysian Insider telah melawat hotel terkenal itu di mana semua tetamu dan yang menyambut ulang tahun berpakaian merah sebagai tema parti itu.

Tetamu Ahmad Zahid memenuhi ruang makan di dewan tarian utama hotel ini manakala dia bercampur dengan mereka, termasuk beberapa pegawai kanan kerajaan yang telah dijemput melalui e-mel yang ditunjukkan kepada The Malaysian Insider.

Naib Presiden Umno ini tersenyum lebar sambil berjabat tangan dengan semua yang hadir selepas parti berakhir, sementara kereta-kereta mewah dengan pemandu berbaris di depan hotel, menyebabkan lalu lintas tersekat selepas dihentikan oleh Porsche Cayennes hitam dan Toyota Alphards yang diletakkan di tepi jalan.

The Malaysian Insider cuba untuk bercakap dengan Ahmad Zahid tetapi dihalang oleh pengawal peribadi beliau dan diminta untuk meninggalkan majlis atau diiring keluar.

Tidak diketahui siapakah yang membuat bayaran untuk parti Ahmad Zahid ini, ataupun kenapa tema merah dipilih, tetapi tetamu beliau berpakaian terbaik mereka dengan beg tangan berjenama dan totes di tangan.

Tetamu memberitahu The Malaysian Insider bahawa parti itu telah disambut untuk dua hari jadi, Ahmad Zahid dan cucu beliau yang jatuh pada hari yang sama tetapi juga menegaskan bahawa ia adalah sebuah parti Tahun Baru sebagaimana yang terpampang di latar belakang pentas.

Jemputan juga telah dihantar melalui e-mel pada hari Jumaat kepada pegawai Kementerian Dalam Negeri yang terpilih. E-mel yang bertajuk "Sambutan Hari Jadi Menteri Dalam Negeri", juga termasuk nota jemputan kepada menteri Kabinet dan ahli Majlis Tertinggi Umno.

Parti hari jadi mewah dan perkahwinan mewah anak perempuan menteri hatta kereta baru Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng pun jadi isu (walaupun dibeli dengan diskaun 55% -GB) pada ketika kebanyakan rakyat Malaysia merungut tentang kenaikan harga untuk elektrik, makanan, bahan api dan juga kos persekolahan.

Harga bahan api, gula dan tarif elektrik naik selepas Putrajaya memotong subsidi manakala tambang pengangkutan awam akan meningkat pada tahun ini. Cukai barangan dan perkhidmatan (GST) juga akan diperkenalkan pada tahun 2015.

Perbelanjaan kerajaan melonjak dengan bajet tahun ini sehingga RM264.2 bilion berbanding tahun lepas RM251.6 bilion di tengah-tengah kebimbangan bahawa Putrajaya tidak mengurangkan perbelanjaan walaupun meminta orang ramai untuk berbuat demikian.

Rakyat Malaysia juga mencemuh pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa Putrajaya akan melaksanakan 11 langkah-langkah penjimatan untuk mengurangkan perbelanjaan pada tahun 2014.

Pakar ekonomi Najib, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Wahid Omar telah pun menasihatkan pengguna untuk berbelanja dengan bijak dan mencari alternatif.

Bekas pegawai bank itu berkata rakyat Malaysia perlu berjimat cermat dan hidup mengikut kemampuan mereka.

"Saya pergi ke pasar setiap minggu. Saya tahu bahawa harga barangan keperluan asas adalah tinggi, tetapi pengguna mempunyai pilihan dalam apa yang mereka membelanjakan wang mereka," beliau dipetik sebagai berkata dalam laporan berita. -TMI

8 ulasan:

Awanama berkata...

Gred A? Kalau suruh rakyat jimat supaya blh pau lebih banyak duit itu sepertimana umat melayu, itu dipanggil bodoh tahap gred A beb. Sorry we all punya tahap kebodohan bukan gred A tapi gred F sebab itu lu punya cakap suruh org berjimat tak boleh pakai sebab we all memang tahu niat lu nak suruh rakyat berjimat utk pau duit rakyat.

Saya nak ingatkan lu, kuda apabila lu aniaya dia akn membalas dengan menendang tuannya yg menganiaya kerana marah. Tahun kuda ini,lu jangan cari pasal dengan kuda yg mengamuk UMNO. Silap hari kuda yg mengamuk akn tendeng lu jatuh terguling - guling dari putrajaya ke penjara kajang akibat dosa lu kepada rakyat malaysia.

Amuraria berkata...

bila dajjal-dajjal perosak diangkat jadi pemerintah? ABU !

Awanama berkata...

Hari maulid Zahid. Hebat orang tua ni. Dah tua2 buat2 majlis maulid. Pengampu2 pun ramai datang.

Awanama berkata...

Lahanat nih tahap tinggi bawah Sultan gaya dia hidup , mana mungkin majlis harijadi makan nasi lemak minum teh-o.

Lagi pun dan umur lanjut nih mesti nak enjoy , duit free apa..... Selagi bahalol bahalol ada , selagi itu lah boleh balun apa.

Awanama berkata...

Orang yang menyuruh orang buat kebaikan dan dia sendiri tak buat, dalam bahasa LEMBUT namabya HYPOCRATE dalam AL QURAN dikenali MUNAFIQ, rasa bandaran ni faham kot budaksekolah agama depan STAR tu.....

Awanama berkata...

nampaknya zahid teringin mnjadi perdana menteri. umur dh lanjut takut x sempat, skrg dia sedang mencari pengaruh sbyk mungkin. muhyidin must beware of zahid..

Awanama berkata...

jika pengundi melayu bandar berpindah pusat mengundi kekampung halaman masing-masing, PRU14 insyaalah UMNO tumbang.....

benci umno berkata...

tua tak sedar diri.melayu kebanggaan umno.halal haram.sama jer.bongkak habis.firaun moden.dan dia ni ler pakar penipu dan pemfitnah.