31 Jan 2013

Ambil Tindakan Undang-undang Jika Ada Pihak Halang S'ngor Ambil-alih Perkhidmatan Air

Selangor ambil alih perkhidmatan air dalam tempoh 14 hari

Kerajaan Selangor telah menulis surat kepada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Dato’ Seri Peter Chin Kah Fui untuk memaklumkan bahawa kita akan mengambil alih perkhidmatan air daripada syarikat konsesi dalam tempoh 14 hari.

Kita berpegang kepada kenyataan Timbalan Perdana Menteri selaku Pengerusi Jawatankuasa Kabinet Mengenai Air, YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin di Sabak Bernam baru-baru ini yang menyatakan kerajaan Pusat tiada halangan untuk kerajaan Selangor mengambilalih perkhidmatan air.

Justeru, dalam surat tersebut kita telah memaklumkan bahawa pengambilalihan perkhidmatan industri air akan diteruskan dalam tempoh 14 hari sekiranya pihak kementerian tidak memberi sebarang maklum balas.

Dalam perkembangan berkaitan, kita mendapat aduan rakyat bahawa Syabas telah mengedarkan risalah yang mengkritik kerajaan Selangor dalam isu air. Hasil dari siasatan awal yang kita lakukan didapati kenyataan Syabas tersebut telah dikeluarkan oleh Pengarah Eksekutif Pembangunan Teknikal Syabas, Ir V Subramaniam.

Dengan ini Syabas mengeluarkan risalah ini tanpa mendapat persetujuan dan pengetahuan Ahli Lembaga Pengarah Syabas.

Sehubungan itu, sebagai pemegang saham dalam Syabas, kerajaan Selangor mendesak supaya diadakan siasatan dalaman terhadap Subramaniam kerana bertindak melebihi kuasa yang dibenarkan.

Kerajaan Negeri Selangor juga telah dimaklumkan bahawa mutaakhir ini berlaku kekerapan kejadian paip bocor yang memberi kesan terhadap pembekalan air kepada rakyat.

Kerajaan Negeri Selangor akan memantau perkara ini dengan serius demi menjaga kepentingan rakyat dan memastikan lebih 5 juta pengguna di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya tidak terjejas dengan gangguan bekalan air akibat kegagalan Syabas menyelenggara paip dengan baik dan berkala.

Tan Sri Khalid Ibrahim
Menteri Besar Selangor

Ulasan GB

JIKA pihak kerajaan pusat cuba berdolak dalik dan cuba menghalang kerajaan Selangor mengambil-alih perkhidmatan air, GB suka mencadangkan kepada pihak kerajaan Selangor supaya mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana pihak yang menghalang termasuk TPM, Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri kerana beliau yang telah membuat kenyataan umum bahawa "Pusat tidak sekat Selangor ambil alih konsesi air".


Rakyat ingin melihat ketegasan K'jaan Selangor di bawah MB Tan Sri Khalid Ibrahim setelah kerajaan PR Selangor sentiasa ditipu, dibuli, diperdaya, diperbodoh, dipersenda dan dipermainkan oleh Kerajaan Pusat bersama konco-konconya.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Lepas ni TPM akan saman utusan krn fitnah mengatakan kerajaan pusat tiada halangan selangor ambil alih pengurusan air. Kena lagi utusan...

Tanpa Nama berkata...

KENA AMBIL ALIH MALAYSIA JUGA MELALUI PRU13, TUMBANGKAN BN YANG BERMASAALAH