5 Dis 2012

Bekas KPN, Musa Hassan Kini Diekori SB-SB...


Mungkin ironis bunyinya, bekas Ketua polis Musa Hassan mendakwa bahawa beliau kini diekori oleh pegawai cawangan khas.

Ia adalah susulan kepada sidang akhbar kontroversi minggu lepas, di mana beliau mendakwa bahawa unsur-unsur jenayah telah menyusup dalam unit polis dan mendedahkan bahawa ahli-ahli politik campur tangan dalam siasatan.

Selain dari beliau, Musa berkata bahawa R Sri Sanjeevan dari NGO Watch yang menganjurkan sidang akhbar saya juga turut diekori. Musa adalah penaung NGO Watch yang baru ditubuhkan.

"Bagi saya ia lucu lah. Mengapa anda mesti meletakkan saya di bawah pengawasan? Seolah-olah saya satu ancaman kepada keselamatan.

"Saya ingin menasihatkan mereka supaya tidak mengekori saya lah. Saya tidak akan memusnahkan negara, itulah nombor satu. Nombor dua, saya fikir anda ada kerja yang lebih baik untuk dilakukan , seperti mengekori penjenayah , yang benar-benar menjejaskan keselamatan orang awam," bekas KPN memberitahu FMT.

"Jadi saya fikir adalah suatu kebodohan mereka [untuk mengikuti kami], membazirkan wang rakyat. Jika anda mahu apa-apa hanya hubungi saya, saya akan memberitahu anda segala-galanya, "katanya.

Mengenai bagaimana dia mengetahui bahawa dirinya diekori, Musa berkata: "Sudah tentu saya tahu siapa yang mengikuti saya tetapi saya tidak mahu untuk besemuka dengan mereka. Tidak mahu memalukan mereka. Sudah tentu mereka akan melarikan diri apabila mereka melihat saya."

Ditanya mengapa dia diekori, Musa mengangkat bahu lalu menjawab: "Saya tidak tahu, mungkin arahan dari orang atas. Mungkin KPN sendiri, saya tidak tahu. "

Musa berkata bahawa walaupun pada masa lalu beliau telah diekori oleh ahli sindiket dan tonto "banyak kali", ini adalah kali pertama beliau diekori oleh seorang anggota polis.

"Tidak pernah sekali pun diekori oleh polis, tetapi oleh sindiket dan tonto, anda tahu, yang ingin tahu pergerakan saya. Saya masih ingat ketika saya berada di unit dadah. Itulah sebabnya apabila saya keluar dari rumah, saya tidak akan mengikuti laluan yang sama kerana khuatir orang mungkin akan; sama ada ikut saya atau serangan hendap saya. Kita mesti sedar akan persekitaran saya, sebagai seorang pegawai polis yang terlatih, anda tahu, "katanya.

Walaupun Musa berkata beliau tidak berasa terancam, Sanjeevan mengakui bahawa dia sedikit bingung.

"Sejak mengadakan sidang akhbar, kita telah diekori. Wajah yang sama, kereta yang sama di sekitar sini. Bunyi keretakan pada telefon saya ...., "katanya.

Sanjeevan berkata bahawa tidak ada sebab bagi polis untuk menggunakan taktik "mengganggu" kerana MyWatch adalah semata-mata sebuah NGO yang mengambil berat tentang kebajikan negara.

"Saya rasa ia adalah satu pelanggaran hak asasi manusia, ini adalah penyalahgunaan kuasa dan diarahkan oleh pihak di tahap yang lebih tinggi. Persoalannya, kami tiada apa-apa yang hendak disembunyikan. Kami hanya bimbang kerana jenayah yang berlaku dan ia bukan politik, ia (jenayah) tidak peduli siapa kita.

"Jika anda mahu, hanya hubungi kami, rekodkan kenyataan kami. Tolong jangan gunakan SB (special branch) ke atas orang-orang yang cuba untuk membantu anda berubah, "katanya.

Sanjeevan mengulangi seruan supaya KPN Ismail Omar bertemu dengan mereka secara peribadi supaya dapat bekerjasama dan berkongsi maklumat.-GeloraHatiMuda.- diterjemah dari berita FMT
Suruhanjaya Penyiasatan Bebas Siasat Salahlaku Menteri KDN

SHAH ALAM, 4 DIS : Suruhanjaya Penyiasatan Bebas perlu diwujud segera untuk menyiasat dakwaan terhadap campurtangan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein terhadap pasukan polis.

Ketua Pemuda PAS Pusat, Nasrudin Hassan Tantawi berkata, isu itu merupakan kejadian serius yang memerlukan tindakan segera.

Ia dibongkarkan oleh mantan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan sehingga kini tiada sebarang tindakan dilakukan untuk membongkar segala kemungkinan penyelewangan dan salah laku yang berlaku.

Beliau berharap agar polis bertindak menjaga rakyat mengikut arus perundangan bukan menjaga parti politik serta mengikut arahan mereka semata-mata.

“Pendedahan tersebut tidak boleh dianggap satu pengkhianatan oleh bekas ketua polis itu tetapi maklumat yang wajar didedahkan dan disiasat dengan segera kerana ia melibatkan persoalan integriti Pasukan Polis Malaysia,” kata Nasrudin dalam kenyataan medianya.

Beliau berkata, tindakan Hishamuddin itu bertentangan dengan Seksyen 4 (1) Akta Polis (1967) yang membenarkan hanya Ketua Polis Negara sahaja yang boleh memberi arahan kepada pegawai bawahannya.

“Pemuda PAS juga mendesak agar Hishammuddin bercuti sehingga siasatan yang di buat selesai.

“Hishammuddin perlu bersikap ‘gentleman’ dan mengikut jejak langkah Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dengan mengambil cuti ekoran skandal Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC),” katanya. -selangorku


5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah, rasakan... macam mana yang kau telah lakukan kepada pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat ketika kau dan pasukan kau menggila satu ketika dahulu. Sesungguhnya pembalasan Allah adalah sebaik-baik pembalasan. Sedikit sebanyak doa aku dimakbulkan.

Doa Saad Abi Waqas dimakbul Allah 100 hari, semoga doa PAS ko UMNO dimakbulkan di dalam PRU13... kalau sebelum PRU13 pun bagus juga... senang tak payah jumpa puak-puak setan tu masa parlimen bubar. Namun semua ini boleh berlaku dengan izin Allah...InsyaAllah.

Tanpa Nama berkata...

insya Allah...sama2 kita amiiinkan doa kehancuran umno tu....amiiinn

Tanpa Nama berkata...

Lebih baik Special Branch mengesan dan mengekori penyeludup senjata api di sempadan Thailand. Tugas ini lebih baik demi keselamatan rakyat dan negara. Tengoklah apa dah jadi, pistol ada di mana-mana, diguna untuk menggertak, merompak dan membunuh orang.

Ayah Man berkata...

Tu la, se olah-olah polis tak ada keje lain.. warga negara sendiri jadi mangsa tetapi pendatang asing di biarkan berleluasa malah, mungkin ada yang bersahabat baik dengan mereka. Laksana kera di hutan di susukan sedang kan anak di rumah mati kelaparan......

no4umno berkata...

inilah akibatnya kalau nak lawan puak setan yang dikenali...puak2 umnoooo tak pecaya lagi ker...nak tunggu sape lagi mengaku...mahadeath dah ngaku setan, najib dah minta maaf buat salah...masih nak bersekedudukan lagi ke dgn parti umnooo????