Jamil Khir & 2 Lagi Sepatutnya Ditangkap Dan Didakwa Di Bawah Seksyen 403

Jamil Khir melakukan kesalahan dibawah Seksyen 403 - Mat Zain

Dalam satu e-mail yang dikirimkan kepada Ketua Polis Negara, bekas pegawai polis Datuk Mat Zain Ibrahim menegaskan “Pembayaran semula setiap sen wang zakat yang telah disalahguna tidak boleh dijadikan alasan untuk membersihkan sesiapapun dari rekod salahlaku atau mengecualikan seseorang dari tindakan ungang-undang.

Oleh itu beliau menggesa supaya Jamil Khir dan dua lagi kawan-kawannya dikenakan tindakan undang-undang kerana telah menyalahgunakan wang zakat untuk membayar yuran guaman mereka.

Menurut Seksyen 403 Kanun Keseksaan yang berkaitan menyalahgunakan harta dengan curang, memperuntukkan bahawa 'Barangsiapa dengan curangnya menyalahgunakan atau menjadikan bagi kegunaannya sendiri atau menyebabkan mana-mana orang melupuskan apa-apa harta hendaklah diseksa dengan penjara selama tempoh tidak kurang dari enam bulan dan tidak lebih dari lima tahun dan dengan sebat dan bolehlah juga dikenakan denda. Kesalahan menyalahgunakan harta dengan curang tidak perlu diambil dari pemilikan mangsa, cukup sekadar harta itu telah disalahgunakan dengan curang oleh penjenayah.

Oleh itu, perbuatan menyalahgunakan harta dengan curang merujuk kepada perlakuan menggunakan harta yang bukan harta kepunyaan sendiri malah harta orang lain untuk faedah dan kegunaan sendiri.

Perkataan 'harta' di sini menurut Akta Intrepetasi mencakupi harta alih dan juga harta tidak alih.

Mat Zain: Charge Jamil, two others for alleged zakat abuse

KUALA LUMPUR, Dec 27 — Former senior police officer Datuk Mat Zain Ibrahim charged today that Umno minister Datuk Seri Jamil Khir Baharom and two others should face legal action for wrongfully using zakat funds to settle their personal legal fees last year.

In an email to Inspector-General of Police Tan Sri Ismail Omar here, Mat Zain said there was proof enough that the trio had committed the alleged misdeeds when the matter was recorded in the pages of the Auditor-General’s report for 2010.

According to the report, Jamil, the minister in the Prime Minister’s Department in charge of Islamic affairs; Federal Territory Islamic Religious Council (MAIWP) director Datuk Che Mat Che Ali; and MAIWP chief prosecutor Shamsudin Hussain had withdrawn RM63,650 from the council’s zakat fund to settle their legal costs. The costs were incurred when Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim named the trio as respondents in his qazaf application.

However, the A-G’s report also confirmed that the sum was repaid to the fund after the council obtained a RM700,00 grant in June last year as part of its general resources allocation from the government.

But, citing legal provisions, Mat Zain insisted in his email that the trio had committed misappropriation of property under Section 403 of the Penal Code and should be punished accordingly.

Section 403 states: “Whoever dishonestly misappropriates or converts to his own use, or causes any other person to dispose of, any property, shall be punished with imprisonment for a term which shall not be less than six months and not more than five years and with whipping and shall also be liable to fine”.

“In short, this means the misappropriation of property for temporary personal use, whether for just a day, is considered wrong according to this Section,” said Mat Zain.

He also pointed to Section 409A of the Penal Code, which states that: “It is no defence for any offence prescribed in sections 403... to show that the property was openly appropriated or that the appropriation was duly recorded and entered into the books and accounts of any company or association or body of person whether incorporated or not”.

“In short, it means the moment the use of the zakat funds was made openly and recorded in any account or official records of the MAIWP, it remains a wrongdoing and the record cannot be use as defence.

“Instead, it is that record that becomes strong evidence to show the offence took place,” said Mat Zain, adding that the A-G’s report was sufficient to prove a prima facie case against the trio.

“The repayment of every single sen misused cannot be used as an excuse to clean anyone’s record from wrongdoing or to exempt the person from legal action,” he said.

Mat Zain also cited Section 409B of the Penal Code, which states that if any offence prescribed in Section 403 and 404 is proven, “it shall be presumed that he had acted dishonestly until the contrary is proved”.

“With the above explanation, I have no doubt that Jamil, Che Mat and Shamsuddin committed offences under Section 403 of the Penal Code and, if convicted, will be liable for action under the same section.

“At the same time, there is no authority that can indemnify them,” he said.

Mat Zain also stressed that the trio’s use of zakat monies for personal reasons was wrongful according to Islamic laws, chastising Jamil for doing so just months after he was sworn into his ministerial post.

He then repeated an earlier allegation against Prime Minister Datuk Seri Najib Razak for dropping the “Mohd” or “Muhammad” from his name when taking an oath on two affidavits signed on September 21 and 23 this year.

“What lies before the people today is a prime minister and a minister for religion who purposefully exposed themselves to criminal charges which could see them jailed, just so they could hide something.

“But the most important question is why, in order to protect the National Feedlot Centre project, the government was willing to spend RM250 million, and for cosmetic improvements to the country and PM’s image, the government paid APCO and FBC more than RM150 million... but when it comes to religious matters, the minister for religion... [appropriated] zakat funds... money for the poor and the orphaned?

“Is this what PM Najib meant by championing Islamic teachings?” Mat Zain said. -TMI


17 comments:

View Comments/Post a Comment

17 comments:

Anonymous said...

Tak sangka bekas pegawai tinggi tentera boleh melakukan kesalahan jenayah begini.

Anonymous said...

Mamat ni bertindak macam wang zakat tu harta mak bapak dia. Terimalah habuan di akhirat nanti.

Anonymous said...

Kalaulah yg buat kerja kutuk ni, dari PR maka gegak gempitalah seluruh seantaro 1Malaysia, tapi kalau puak/bangsa ni ngape senyap je... Sebab perompak, pencuri, lanun & sama spesis dgnnya mcm adik beradik je...

Anonymous said...

Menteri ugama ni nampaknya menghalalkan jenayah dan perbuatan mungkar yang mendorong kepada perlakuan maksiat. Oleh yang demikian tak hairanlah aktiviti maksiat tanpa mengira usia atau status seseorang individu berleluasa berterusan.

Zuones said...

Mana SPRM hah... Jika YB PR sudah pasti diserbunya.. Perkasa yang tidak perkasa senyap je... Inilah Malaysia mereka yang setia @ patuh.. Akan selamat.. Neraka tidak kenal siapa ulamak ke atau ular dalam semak... neraka pasti membakarnya.. Itulah akibatnya mereka yang menjadi ilmu agama untuk kepentingan perut mereka bukan kerana Allah

Jiwa Islam said...

Perlukan tindakan yang seadilnya...

Jenal said...

ADA SESIAPA BERANI BUAT REPORT POLIS..? TANPA REPORT, POLIS TAK AKAN MENGAMBIL TINDAKAN..! HAHAHAHAHA...!

paktehku said...

...mereka membayar semula wang yang telah mereka salah gunakan setelah berita penyelewngan ini tersebar...mereka gelabah dan menjelaskan dan memberi seribu alasan terhadap wang zakat ini... sekirnya berita ini tidak di ketahui umum... munkin mereka akan tidak membayarnya kembali.. bak kata mereka " who care " ...

jelutung a.k said...

masa pangkat nya kapten dan major kita selalu panggil kuliah maghrib disurau, bila dah kolonel dia tak datang lg. mungkin dia sibuk atau mungkin salam keruk nya tak cukup surau bagi. masa tu semua jamaah kami suka dia, sekarang bila dengar pecah amanah semua jemaah menyampah. nasib, nasib jamil khir !

Anonymous said...

punoh datik nih...haishhh

otaklunyai said...

puak2 laknat ni memang tak tau dosa-pahala... dulu ada seekor mentri yg kebsa duit zakat RM2 juta dgn alasan nak laburkan duit tu... kepala bapak dia!!! tapi tak kena tangkap pun... dapat jawatan baru lagi... kalau dah laknat tu memang perangai laknatlah dibuatnya... duit zakat utk asnaf dia pandai2 nak melabur...

1 Malaysia said...

Inilah kelemahan PDRM dan SPRM. Dah jelas pun masih tak mampu nak bertindak. Yang pandai ialah dok bagi kenyataan-kenyataan yang BODOH DAN BANGANG.
Bila orang kata BODOH, depa marah. Inikah gaya 1 MALAYSIA.

Anonymous said...

Kalau menteri boleh buat.. hai orang2 kampong.. jom kita ramai2 pakat2 pinjam duit zakat buat belanja untuk persediaan sekolah anak2... boleh ker???

J . O . S said...

Salam..

Memang patut dihukum. Sebab wang zakat bukan untuk buat pinjaman. Nanti takut-takut apabila dibolehkan ramai pulak nak meminjam dari wang zakat.

Wasalam.

Anonymous said...

Perkasa dah jadi pekasam (peluh ketiak masam). Presidennya tengah melobi BN untuk cari peluang kot-kot boleh tumpang sekaki nak jadi calon PRU13 nanti.

Anonymous said...

Kalau nak depa didakwa kena undi PR PRU ni. Kalau dakwa skrg ni pun hukumannya menyakitkan hati je. Tgk la kes khir toyo, setahun je?

Anonymous said...

Bayar balik wang zakat yang sudah digunakan,tidak menyelesaikan masaalah.Jenayah sudah dilakukan,seorang menteri sudah pecah amanah,laporan Ketua Odit Negara sudah dibentangkan,manusia ini wajar diheret kemahkamah.Macam kes seorang yang merogol,walau pun akhirnya dia mengahwini wanita itu,rogol tetap rogol.

Kembali ke Laman Utama




Tajuk-tajuk Terbaru di Kelab GB: