18 Nov 2011

Selangor Tak Ikut Bubar DUN Jika Pilihanraya Sebelum Jun 2012

Selangor hanya akan menyertai piliharaya Umum sekiranya dilakukan selepas bulan Jun tahun hadapan.

Menteri Besar Selangor berkata tempoh selepas Jun dianggap relevan dan sesuai selepas belanjawan negeri dapat dilaksana dan dinikmati oleh rakyat.

"Kalau tidak apa guna kita buat belanjawan sekiranya belanjawan tersebut tidak dapat dinikmati oleh rakyat.

"Kalau dalam bulan Jun, Julai dan Ogos tahun depan kita akan sertai pilihan umum bersama pusat kalau tidak kita akan buat berasingan," kata beliau yang juga Adun Ijok.

Menurut Khalid, adalah amat berhemah sekiranya belanjawan sebanyak RM 1.6 bilion dapat dinikmati oleh rakyat Selanor supaya keikhlasan kerajaan Selangor dapat dinilai oleh rakyat.

"Kita masih ingat semasa Pilihanraya Umum 2008 dahulu dimana pilihanraya Umum dilakukan pada bulan Mac dan semua belanjawan tersebut telah habis dalam masa hanya tiga bulan oleh pentadbiran BN," jelas beliau di sidang media sejurus selepas tamat sidang DUN Selangor.

Ketika di tanya berhubung persetujuan parti diperingkat pusat beliau berkata kepimpinan tertinggi parti memberi sepenuh kepercayaan kepada kerajaan negeri untuk memilih tarikh untuk mengadakan pilihanraya negeri.

Ditanya mengenai kebimbangan sokongan rakyat terhadap kepimpinan negeri sekarang Khalid berkata tidak ada sesiapa pun boleh memberi jaminan berhubung sokongan rakyat.

"Perlembagaan negara membenarkan pilihanraya dalam tempoh lima tahun dan tempoh empat tahun lebih yang kita pilih adalah amat sesuai dan munasabah.

"Rakyat pun bukan mahu kita buat pilihanraya setiap tahun tetapi rakyat mahu melihat pentadbiran dan pengurusan kerajaan yang baik dan memberi manfaat kepada rakyat.

Menurut Khalid lagi, beliau menyerahkan seluruh kepercayaan kepada rakyat negeri selangor untuk memastikan kepimpinan negeri dimasa akan datang. -tvsnews



3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pelaksanaan misi dan visi sebuah kerajaan yang jelas dan berwibawa. Pakcik setuju dengan ko khalid.
Tahniah Pakatan Rakyat.

Tanpa Nama berkata...

macam pilihanraya kecil baru BN tabur wang?

Tanpa Nama berkata...

bagaimana dengan
pulau pinang
kedah
dan
kelantan
ikut macam selangor ke?
kalau ikut,
syukur alhamdulillah.