2 Mac 2009

Masalahnya UMNO-BN Perak Buta Undang-undang

Semakin jelas, pemimpin UMNO dari peringkat yang setinggi-tinggi hingalah yang serendah-rendahnya - mereka buta undang-undang!

Terbaru: Barisan Nasional (BN) Perak yang bermenteri besarkan Zambry Abdul Kadir memohon Mahkamah Tinggi di sini mengeluarkan deklarasi pengisytiharan keputusan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), V. Sivakumar menggantung dan melarang Menteri Besar, Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir dan exconya daripada menghadiri sidang DUN tergempar esok adalah menyalahi Undang-undang Tubuh negeri Perak.

Tidak ada pula sebarang permohonan deklarasi sidang DUN tergempar esok sebagai batal kerana diketahui bahawa beliau tidak boleh membuat permohonan tersebut di mahkamah.

Ini bererti tidak ada apa yang boleh menghalang sidang tergempar DUN diadakan esok sekalipun Polis digunakan untuk menghalang persidangan tersebut daripada dilansung hanya bersandarkan kepada kenyataan Setiausaha Dewan Undangan Negeri Perak yang telah memaklumkan kepada Ketua Polis berkenaan bahawa sidang tergempar esok tidak sah kerana tidak mendapat perkenan Sultan Perak.

Setiausaha Dewan Undangan Negeri sebagai penjawat awam tidak ada kuasa walau sebesar kuman untuk membuat sebarang perisytiharan tersebut.

Dan Ketua Polis Perak Datuk Zulkefli Abdullah juga tidak mempunyai kuasa untuk menghalang sidang tergempar esok untuk dijalankan.

EXCO Kerajaan Negeri Ngeh Koo Ham dari Pakatan Rakyat berkata langkah menutup Bangunan Darul Ridzuan adalah tindakan pentadbiran dan tidak menjejas proses legislatif untuk mengadakan sidang tergempar DUN.

Tiba-tiba saja Ketua Polis Perak memberi amaran, bahawa polis akan bertindak tegas terhadap pihak yang cuba berkumpul di Bangunan Perak Daruk Ridzuan. FRU tiba-tiba saja digunakan untuk mengepung kawasan bangunan SUK. Polis sudah hilang kewarasan atau apa? Anda nak berperang untuk apa? Nak tangkap siapa?

Kedua-dua mereka sebagai penjawat awam boleh dikenakan tindakan tatatertib kerana menghalang tugas legislatif untuk berperanan.

Corak pemerintahan di Malaysia telah ditentukan menerusi Perlembagaan Persekutuan dengan mengasingkan tiga badan yang terlibat dalam pemerintahan negara, iaitu badan perundangan (legislatif), badan pentadbiran (eksekutif) dan badan kehakiman (judiciary). Pengasingan ketiga-tiga badan dalam pemerintahan negara disebut sebagai doktrin pengasingan kuasa.

Maka itu ada peruntukan di dalam Perlembagaan pihak mahkamah tidak berhak untuk mencampuri kuasa legislatif

Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan :-

Fasal 72. Keistimewaan Dewan Negeri.
1.Sahnya apa-apa perjalanan dalam mana-mana Dewan Negeri tidak boleh dipersoal dalam mana-mana mahkamah.


Seorang pengunjung Kelab GB di dalam komennya menyatakan :

Setiausaha DUN Perak Abdullah Antong Sabri selaku seorang Penjawat Awam jelas telah melanggar peraturan Perintah-Perintah Am (General Order), apabila beliau telah membuat kenyataan rasmi dan kenyataan tersebut juga telah dikeluarkan melalui media.

Menurut Perintah2 Am (General Order)
BAB D - Peraturan2 Pegawai Awam (Kelakuan & Tatatertib) 1993

Peraturan 19 (Membuat Pernyataan Awam)


(1) Seseorang pegawai tidak boleh, sama ada secara lisan atau bertulis atau dengan apa-apa cara lain

(a) membuat apa-apa pernyataan awam yang boleh memudaratkan apa-apa dasar, rancangan atau keputusan Kerajaan tentang apa-apa isu;

(b) membuat apa-apa pernyataan awam yang boleh memalukan atau memburukkan nama Kerajaan ;

(c) membuat apa-apa ulasan tentang kelemahan apa-apa dasar, rancangan atau keputusan Kerajaan ;

(d) mengedarkan apa-apa pernyataan atau ulasan, sama ada yang dibuat olehnya atau mana-mana orang lain.

(2) Seseorang pegawai tidak boleh, sama ada secara lisan atau bertulis atau dengan apa-apa cara lain—

(a) membuat apa-apa ulasan tentang kelebihan apa-apa dasar, rancangan atau keputusan Kerajaan ;

(b) memberikan apa-apa maklumat berdasarkan fakta berhubung dengan perjalanan fungsi Kerajaan;

(c) memberikan apa-apa penjelasan berkenaan dengan apa-apa peristiwa atau laporan yang melibatkan Kerajaan ; atau

(d) menyebarkan apa-apa ulasan, maklumat atau penjelasan sedemikian sama ada yang dibuat olehnya atau mana-mana orang lain,

melainkan jika kebenaran bertulis, sama ada secara am atau khusus, telah diperoleh terlebih dahulu daripada Menteri.

(3) Subperaturan (2) tidaklah terpakai bagi apa-apa ulasan, maklumat atau penjelasan yang dibuat, diberikan atau disebarkan jika kandungan ulasan, maklumat atau penjelasan itu telah diluluskan oleh Menteri.

(4) Bagi maksud peraturan ini, “pernyataan awam” termasuklah apa-apa pernyataan atau ulasan yang dibuat kepada pihak akhbar atau orang ramai atau semasa memberikan apa-apa syarahan atau ucapan awam atau dalam apa-apa penyiaran atau penerbitan, tanpa mengambil kira caranya.

Episod yang ada menampakkan sangat tahap mentaliti dan ilmu pengetahuan undnag-undang UMNO-BN serta penjawat-penjawat awamnya di perak khususnya berada di tahap paling rendah, tapi cuba menampakkan mereka telah cukup gah untuk menunjukkan kuasa yang sebenarnya telah disalahguna.





Tiada ulasan: