3 Apr 2014

Malaysia Beli Kapalselam Untuk Dimuziumkan Tetapi Tidak Dapat Digunakan Semasa Diperlukan

Inilah Wasatiyyah cara UMNGOK JADAH..keupayaan kapal selam Malaysia yg bernilai lebih satu billion ringgit hanya mampu menjadi muzium kebanggaan ubn dan pencacai pencacai bodohnya... -FB

Negara beli aset pertahanan hanya untuk perhiasan?

KUALA LUMPUR, 2 APR: Ahli Parlimen DAP Raub, Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz mempertikai tindakan kerajaan Barisan Nasional (BN) membeli aset pertahanan yang akhirnya tidak diguna apabila keadaan memerlukan.

Antara contoh yang beliau bangkitkan ialah tindakan kerajaan tidak menggunakan kapal selam dalam operasi mencari dan menyelamat (SAR) pesawat MH370 walaupun membelanjakan berbilion ringgit.

Perbelanjaan pertahanan kerajaan meningkat setiap tahun, RM13.82 bilion pada 2011, RM13.71 bilion (2012), RM15.2 bilion (2013) dan RM16.1 bilion dalam belanjawan tahun ini.

“Mengapa kerajaan tidak menghantar kapal selam yang dibina Target Resources Sdn Bhd? Apa guna membayar RM6 juta sebulan kepada mereka tapi tidak menghantar kapal itu untuk operasi SAR?

“Ini membuktikan pasukan penyelamat kita tidak mempunyai kemampuan atau tidak terlatih. Jika benar, untuk apa membelanjakan berjuta ringgit?”

Apabila sesetengah pihak kemudiannya memberi respon bahawa kapal selam negara adalah berfungsi untuk ‘search and destroy’ (mencari dan memusnah), “Kita katakan kita hanya mahu fungsi mencari sahaja” ujar bekas Ketua Penerangan UMNO Pekan itu.

“Ini masanya untuk menggunakan kapal selam kerana pesawat itu dikatakan berakhir di Selatan Lautan Hindi,” katanya ketika ditemui di Parlimen hari ini.

Menurut beliau, kerajaan sepatutnya lebih bertanggungjawab dalam proses mencari kerana pesawat itu milik Malaysia.

Namun, sebaliknya berlaku, negara luar dilihat lebih serius menghantar bantuan keselamatan dan pasukan mencari berbanding Malaysia sendiri.

Menurut laporan BBC, kapal selam Britain HMS Tireless turut serta dalam usaha mencari pesawat MH370. Kementerian pertahanan negara itu memberitahu kapal selam kelas Trafalgar itu tiba di Selatan Lautan Hindi untuk memban mencari kotak hitam pesawat terbabit.

Terhempas atau tidak?

Mohd Ariff Sabri turut mengkritik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein kerana mencetuskan percanggahan.

“Kapten Kirk (Najib) kita tanpa ragu membuat kesimpulan ia berakhir di Lautan Hindi. Apa maksud ‘berakhir’ itu? Terhempas?

“Kemudian Hishammuddin pula menyatakan bahawa Najib tidak pernah mengatakan pesawat itu terhempas.

“Jadi kenapa Najib dalam sidang media 24 Mac lalu dilihat dalam ‘mood’ muram? Mengapa tidak perjelas dengan terperinci maksud ‘berakhir’ itu? Adakah ia terhempas dan tidak ada seorang pun terselamat,” ujarnya.



Akhbar Pro-BN Sendiri Lapor MH370 Terhempas Di Lautan Hindi, Ada Tindakan?


Pakatan: Apa maksud 'berakhir di Lautan Hindi?'

Pakatan Rakyat mendesak kerajaan menjelaskan maksud sebenar istilah pesawat MH370 "berakhir di Lautan Hindi" seperti dijelaskan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 24 Mac lalu.

Pendirian itu digesa ekoran kenyataan pemangku menteri pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang menafikan pesawat itu telah terhempas.

MP Gelang Patah, Lim Kit Siang juga mempersoal tindakan Najib membuat usul khas merakamkan simpati kepada ahli keluarga penumpang dan anak kapal pada keesokan harinya selepas pengumuman.

"Beliau boleh sahaja menyatakan ada petunjuk atau kemungkinan (ia terhempas).

"Apa yang dinyatakan beliau sebelum ini tidak muktamad langsung," kata Lim pada sidang media di perkarangan Parlimen pagi ini.

Sementara itu, MP Pokok Sena turut menggesa kerajaan agar menyaman akhbar tempatan yang melaporkan pesawat MH370 terhempas, jika kerajaan serius mempertimbang untuk menyaman media luar negara kerana laporan tidak tepat.

"Banyak akhbar nampaknya memanipulasi kenyataan perdana menteri tentang MH370.

"Ada di antara akhbar-akhbar ini melaporkan pesawat itu telah terhempas dan (laporan) tentang 'pusara di lautan'," kata Mahfuz.

MH370: Perjelas maksud sebenar 'berakhir di Lautan Hindi'

KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat meminta kerajaan menjelaskan maksud sebenar perkataan 'berakhir di Lautan Hindi' yang dikeluarkan Perdana Menteri berhubung insiden pesawat MH370, pada 24 Mac lalu.

Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar, berkata penjelasan tersebut perlu dilakukan memandangkan pelbagai tanggapan dan kesimpulan ditafsirkan rakyat terhadap kenyataan tersebut.

"Apa sebenar yang dimaksudkan dengan 'berakhir di Lautan Hindi' itu? Ketika mengumumkan perkara tersebut, Datuk Seri Najib Razak menyatakan akan memperincikannya, bagaimanapun tiada sebarang perincian mengenainya sehingga hari ini," tegas beliau pada satu sidang media, di parlimen, hari ini.

Kenyataan tersebut, katanya menimbulkan pelbagai spekulasi di kalangan rakyat hingga kebanyakannya beranggapan seolah-olah pesawat MH370 terhempas di Lautan Hindi, walaupun kemudiannya dinafikan ia bermaksud sedemikian.

Ekoran spekulasi sedemikian, kerajaan dikatakan akan menimbang untuk mengambil tindakan terhadap media asing yang dikatakan memanipulasi kenyataan Najib seolah-olah pesawat MH370 terhempas.

Justeru, beliau dalam masa sama mempersoalkan adakah kerajaan akan turut berhasrat mengambil tindakan terhadap media dalam negara yang turut melaporkan perkara yang sama.

"Adakah kerajaan juga bersedia untuk mengambil tindakan terhadap media dalam negara, yang turut sama melaporkan perkara sedemikian? Sebagai contoh, Harian Metro yang meletakkan tajuk 'Pusara di Lautan'," tegas beliau lagi.

Sementara itu, Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang, turut mendesak agar kerajaan memaklumkan kepada umum berkenaan transkrip perbualan di kokpit pesawat berkenaan.

"Apa transkrip perbualan tersebut? Kenapa mahu tutup transkrip itu? Ia seolah-olah ada niat jahat dan dianggap tidak mahu berterus-terang, sedangkan ia sepatutnya diumum lebih awal," tegas beliau yang bersama pada sidang media tersebut.

Dalam pada itu, Kit Siang turut meminta kerajaan memberi perhatian yang serius terhadap tinjauan yang dilakukan Merdeka Centre yang mendapati kebanyakan rakyat Malaysia tidak gembira dengan cara kerajaan Malaysia menangani krisis MH370.

Tambah beliau, kerajaan perlu mendengar dan menerima pandangan mereka sebagai rakyat, sekaligus jangan menganggap mereka sebagai anti-nasional kerana menegur kerajaan.

Keadaan ini, katanya timbul ekoran terlalu banyak persoalan tentang isu-isu berbangkit berkaitan insiden ini yang berlaku pelbagai percanggahan di antara pihak berkuasa.
-HD






[BONGKAR] Peranan Israel & Soros Terdedah Dengan Pesawat Kembar MH370 Di Tel Aviv


Ia bukan semata-mata satu kebetulan, apabila rahsia mengenai peranan Mossad dalam rampasan MH370 sudah mula meletup, apabila kedutaan dan konsulat Israel tiba-tiba ditutup disebabkan oleh kononnya "satu mogok oleh kakitangan diplomatik". Alibi ini diwujudkan bertujuan untuk menghalang agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang di seluruh Asia dan dunia Barat untuk menyoal ejen perisikan Israel dan tenteranya mengenai keberadaan dan nasib beratus-ratus penumpang MH370.

Kor diplomatik negara Yahudi itu seperti menyembunyikan kepalanya ke dalam cangkerang kura-kura, mungkin kerana terkena hentakan kuat daripada seorang wartawan penyiasatan, Christopher Bolly, yang sebelum ini telah mendedahkan tentang penglibatan tangan Israel di belakang serangan 11 September. Berdasarkan laporan saksi dari rangkaian pemerhati kapal terbang di Eropah dan Israel, Bollyn juga tekah melaporkan bahawa wujud model pengeluaran yang serupa dengan Malaysia Airlines Boeing 777 sekarang tersimpan di dalam bengkel lapangan terbang Tel Aviv.

Syarikat Boeing yang berpangkalan di Seattle sentiasa memasang pesawat secara berpasangan sebagai satu amalan standardnya, tetapi persoalannya ialah bagaimana sebuah jet telah disewabeli oleh syarikat Penerbangan Malaysia manakala sebuah lagi yang hampir sama diserahkan secara rahsia kepada kerajaan Israel tanpa sebarang pesanan-belian daripada syarikat penerbangan El Al yang dikendalikan oleh negara tersebut.

Bollyn telah membongkar fakta bahawa kedua-dua jet itu telah dihantar ke sebuah syarikat pihak ketiga, yang pengurus atasannya mempunyai hubungan akrab yang cukup lama dengan George Soros.

Dari garis masa peristiwa, ia adalah jelas bahawa pemindahan pesawat dan rampasan pesawat berikutnya adalah sebahagian daripada satu strategi yang lebih besar, bertujuan untuk :

pertama, satu serangan dengan bendera palsu (false-flag) yang dirancang melibatkan pembunuhan beberapa orang rakyat Amerika (di atas pesawat) dan yang akan dipersalahkan nanti ialah kedua-dua rakyat Iran yang turut berada di dalam pesawat MH370 tersebut, bagi meminta Rumah Putih meluluskan ketetapan supaya serangan udara terhadap kemudahan nuklear dan pertahan udara Iran dapat dilakukan

kedua, kecurian terang-terangan terhadap teknologi utama yang berkaitan dengan mikrocip Kinesis Freehold Semiconductor, pengawalmikro paling kecil di dunia, untuk digunakan dalam sistem persenjataan yang akan memastikan tentera Israel sentiasa unggul selama beberapa dekad akan datang.

Umpan dan Pementik

Mengapa Israel perlu melakukan serangan bendera-palsu dengan merampas pesawat-kembar Malaysia, sedangkan satu pesawat sudah memadai untuk muslihat ini? Pesawat yang masih baik di Tel Aviv akan dipasang semula dengan pemasangan secara rahsia, avionik terkini (elektronik penerbangan, peluru DU dan bahan letupan bersuhu tinggi), namun bukti rekaan yang berasal dari Malaysia amat diperlukan bagi menyempurnakan muslihat ini. Oleh itu, tag logam dan bahagian-bahagian lain yang dikenalpasti perlu dikeluarkan daripada MH370, bersama-sama pembalut tempat duduknya, pakaian seragam anak kapalnya dan mayat kedua-dua rakyat Iran, yang dibekukan di rumah mayat. Penipuan ini akan menjadi lengkap apabila jenama pesawat Malaysia digantikan dengan pelekat El Al.

Rencana kulit majalah TIME dan New York Times akan terbang semudah pesawat jet yang ditawan, menerbitkan tajuk seperti "Perampas Iran menawan kru pesawat dan menerbangkan jet ke lapangan tentera di Iran. Kemudian Pengawal Revolusi memuatkan pesawat dengan tong-tong minyak untuk satu misi bunuh diri terhadap orang awam yang tidak bersalah dan ahli Kongres kita di Washington DC. Kita meratapi kehilangan Capitol dan Rumah Putih dengan api yang marak menyala yang memusnahkan separuh daripada ibukota yang kita cintai ini, tetapi kita akan menghadapi masa depan dengan penuh keberanian dan akan memberi keadilan terhadap yang negara pengganas tersebut. Paksi Jahat itu akan berkongsi nasib bersama rakannya . Sekarang, daripada Superdome, mari kita dengar dendangan Lady Gaga menyanyikan Star-Spangled Banner."

Itulah diantara kata-kata semangat yang mampu memukau purata rakyat Amerika untuk keluar daripada sikap anti-perang mereka. Ya, propaganda direka bagi santapan si tolol.

Boeing Melangkah: Kita Tahu Mengapa Kita Di sini

Moto Boeing begitu secocok dengan MH370. Tiada pengeluar pesawat lain (jika dibandngkan dengan McDonnel Douglas sebagai contoh atau Hughes yang telah lama menghilang) lebih dekat dengan perkhidmatan perisikan Amerika Syarikat. Lebih daripada sekadar sebuah syarikat perniagaan, Boeing sebenarnya adalah sebuah entiti dengan rangkaian kemudahan yang luas di sekitar Seattle dan di setiap lapangan terbang utama di seluruh dunia. Yang kurang diketahui ialah adalah hubungannya dengan syarikat penerbangan tak ternama yang beroperasi di pulau-pulau terpencil, di mana menjadi rutin bagi mencari anggota badan manusia yang terpotong terapung di dalam Puget Sound. Syarikat itu melayan semua kehendak pelanggan-pelanggannyya, keinginan dan fantasi paling liar, seperti yang dinyatakan dalam ungkapannya yang terdahulu: Sempadan Baru Selamanya (Forever New Frontiers)

Salah satu rekaan barunya adalah pemanduan tanpa juruterbang (remote piloting) untuk pesawat awam, ia berdasarkan kepada teknologi peperangan "drone", yang dibangunkan Boeing dari prototaip yang direka di Israel. Pasangan kembar 777 Malaysia dan Israel adalah dari edisi baru, dan oleh itu ia mampu terbang tanpa wayar.

Boeing menyerahkan jet berkembar ini kepada orang tengah pada bulan Oktober 2013 , yang kemudian menyerahkan salah satunya kepada Malaysia Airlines pada bulan November. Masa tersebut berkebetulan sama dengan pelantikan Joanne Magruire, seorang eksekutif veteran Bahagian Angkasa Lockheed Martin, menjadi ahli lembaga pengarah Freescale Semikonductors, yang kakitangannya di Kuala Lumpur terlibat di dalam merekabentuk mikrocip Kinesis KL02, berada di pesawat kapal MH370 . Pelan ini berjalan lancar.

di tulis oleh Yoichi Shimatsu,bekas editor kumpulan Japan Times di Tokyo, seorang penulis sains berpangkalan di Hong Kong. - diterjemahakan secara bebas oleh Greenboc.

bersambung...

Laporan sebelum ini
klik untuk baca