2 Mei 2015

[VIDEO & GAMBAR] Puluhan Ribu Sertai Himpunan Anti-GST -updated


Perhimpunan menolak cukai barangan dan perkhidmatan (GST) berlangsung di Kuala Lumpur hari ini, sebulan selepas ia diperkenal.

Ia kebetulan jatuh pada Hari Pekerja hari ini.

Berikut laporan langsung daripada wartawan Malaysiakini di lapangan:

6.20pm: KLCC – Hampir semua peserta himpunan sudah bersurai. Suasana kembali tenang seperti biasa.

6.00pm: Dataran merdeka- Free Anwar Petition Coliation turut muncul di himpunan hari ini untuk mengutip tandatangan daripada orang ramai.

Koordinatornya berkata mereka telah mula mengutip tandatangan di Sogo awal pagi hingga kini.

Katanya, mereka dapat mengutip tandatangan sebanyak 3,000 hari ini.

"Kita beri peluang kepada mereka yang tidak puas hati dengan sistem kehakiman untuk meluahkan perasaan melalui tandatangani ini," katanya.

Lau berkata, matlamat mereka adalah untuk mengutip sejuta tandatangan dan menyerah kepada Agong untuk menuntut pembebasan Anwar.

"Dari pelancaran kempen mengutip tandatangan pada bulan April hingga kini, kita telah mengumpul kira-kira 50 ribu tandatangan," katanya.

5.10pm: Sekumpulan 20 orang buta dari Solidariti Orang Buta Malaysia turut muncul dalam himpunan anti-GST.

Mereka merungut perlaksanaan GST telah menyusahkan orang buta kerana semakin banyak orang buta diragut oleh perompak.

"GST menyebabkan orang semakin miskin, maka kami dijadikan sasaran peragut.

"Mereka mula-mula datang buat baik dengan kita kemudian dompet kita diragut.

"Kami pergi membuat laporan polis tetapi polis mahu kita kecam muka peragut. Kami buta macam mana nak lukis muka peragut?" kata Fadil, 42 yang hanya menjalankan perniagaan kecil sendiri.

Dia turut merungut perlaksanaan GST menyebabkan barang dan peralatan orang buta semakin mahal.

"Malah, Persatuan Orang Buta Malaysia (MAB) turut kenakan GST pada kita," katanya dengan marah.

"Harga barang juga makin mahal, kita bukannya kaya.

"Dulu makan di kedai hanya harga RM6 dengan nasi dan air, kini kena bayar RM8," rungutnya.

5pm: KLCC - Ketua Pemuda PAS Suhaizan Kaiat membacakan deklarasi anti-GST kepada orang ramai yang mahukan cukai itu dimansuhkan.

Tokoh ulama PAS Ahmad Awang kemudian memimpin bacaan doa.

“Ya Allah, kami berkumpul hari ini dengan semangat jihad, dengan semangat Tok Janggut untuk melawan GST.

“Berikanlah kami kekuatan. Berikanlan tentera-Mu ini kekuatan untuk melawan GST,” katanya.

4.50pm: KLCC – Kira-kira 1,000 masih tinggal di KLCC.

4.45pm: KLCC – Ucapan berkumandang sekurang-kurangnya di tiga tempat. Di depan Affin Bank, Setiausaha PKR Rafizi Ramli menyelar Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan.

“Masuk sekolah balik Ahmad Maslan. Dia tidak faham GST,” kata Rafizi.

4.25pm: Jalan Ampang – Suar dinyalakan menyebabkan asap oren menyelubungi kawasan itu.

Ia dikatakan dinyalakan oleh kumpulan “anarkis” yang tidak terlibat dalam jawatankuasa Kita Lawan.

"Ia dipercayai kumpulan sama yang membakar suar di depan Masjid Jamek.

4.20pm: KLCC - Penunjuk perasaan berdiam diri sebentar bagi menghormati suara azan yang sedang berkumandang. Sejurus tamat mereka menyambungnya dengan laungan takbir.

Kawasan di Jalan Ampang, dekat KLCC sesak. Penghadang dipasang bagi mengelakkan penunjuk perasaan memasuki halaman KLCC.

4.15pm: Jalan Ampang – Orang ramai dari Jalan Ampang membanjiri jalan. Jalan raya sesak teruk.

KLCC – Lebih ramai orang menuju ke arah kawasan itu. Dianggarkan kira-kira 15,000 menyertai perhimpunan hari ini.

Aktivis orang kurang upaya (OKU) Isaiah Jacob berucap bahawa GST membebankan golongan itu.

“Kerajaan memang bangsat, mereka kejam. Mereka patut bantu orang kurang upaya,” tambahnya.

3.55pm: Ibu pejabat polis daerah Dang Wangi – Orang ramai berlaku sambil mengusik dan anggota polis dengan lirik berbunyi "terima kasih abang polis" ketika melalui kawasan itu.

Polis mengawal keadaan sejak pagi dan tiada insiden dilaporkan setakat ini.

3:15pm: Jalan Tuanku Abdul Rahman – Peserta himpunan daripada Sogo, sekurang-kurangnya 4,000 orang sudah sampai ke persimpangand Dataran Merdeka.

Dipimpin anggota Parlimen Batu Tian Chua, kumpulan pemuzik yang menggelarkan diri mereka sebagai The BangsArt menghiburkan orang ramai dengan paluan deram dan lagu-lagu bertema perjuangan.

3pm: Jalan Raja – Orang ramai bertambah kepada 10,0000 di Dataran Merdeka dan ramai lagi dijangka tiba di tempat bersejarah itu.

Sogo – Anggota sekretarian Kita Lawan Mandeep Singh umumkan 2,000 sedang berarak ke Dataran Merdeka. Mereka memenuhi Jalan Tunku Abdul Rahman.

2.50pm: Jalan Raja - Penunjuk perasaan banjiri kawasan sekitar Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Dipimpin oleh Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, mereka melaungkan slogan “Kita Semua Tok Janggut” - mengenang perjuangan menolak cukai yang dikenakan penjajah British seratus tahun lalu.

2.35pm: Sogo – Naib Presiden PKR Tian Chua ketika berucap atas kenderaan pacuan empat roda memberitahu kira-kira 1,500 orang di kawasan itu bahawa mereka akan berarak ke Dataran Merdeka dan KLCC sebentar lagi.

2.20pm: Masjid Jamek – Kesesakan lalu-lintas di Jalan Tun Perak selepas 2,000 orang membanjiri kawasan itu.

Kenderaan lalu-lalang juga membunyikan hon tanda sokongan. Laungan menuntut Perdan Menteri Datuk Seri Najib Razak kedengaran.


Puluhan Ribu Sertai #BatalGST 1 Mei

Dianggarkan lebih 20,000 peserta berhimpun pada Hari Pekerja di hadapan bangunan KLCC hari ini bagi menyatakan bantahan terhadap pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

Perhimpunan yang dinamakan perhimpunan #BatalGST itu dianjurkan kumpulan dari NGO Jawatankuasa Mei 1 dan bermula di beberapa lokasi di sekitar Kuala Lumpur termasuk Pasar Seni, Masjid Jamek, Sogo, Dataran Merdeka dan Masjid Negara sekitar jam 2.30 petang.

Antara Agenda himpunan tersebut turut menyaksikan pembacaan 'Deklarasi 1 Mei' yang menuntut 10 perkara dari kerajaan.

Deklarasi yang dibacakan pengerusi LENSA, Syukri Razak, antaranya menuntut supaya GST dibatalkan, rundingan TPPA dihentikan, gaji minima dikaji semula, hak kesatuan pekerja diperkasakan, hak pekerja wanita ditegakkan, hak pekerja migran tidak dieksploitasikan, penswastaan pekhidmatan asas seperti air dihentikan, kebebasan media ditegakkan, harga barang dikawal dan AUKU dimansuhkan.

Turut hadir bersama kumpulan Jawatankuasa Mei 1 itu ialah Setiausaha Agung PSM, S Arutchelvam, Datuk S Ambiga, aktivis Abu Haris Ibrahim dan wakil-wakil pelajar, pekerja serta NGO.

Peserta kemudiannya berarak ke KLCC di mana beberapa pemimpin pelajar, badan bukan kerajaan (NGO), pekerja serta ahli politik pembangkang berucap di hadapan para peserta yang duduk mendengar ucapan-ucapan tersebut.

Pengerusi #BantahGST Mohamad Sabu atau Mat Sabu dalam ucapannya berkata, tujuan bantahan itu diadakan bukanlah hanya semata-mata untuk membantah cukai tersebut.

Menurut beliau yang juga Timbalan Presiden PAS, bantahan itu diadakan bagi menentang unsur-unsur penyelewengan, rasuah dan ketirisan wang negara yang dikatakan berlaku sekarang.

"Kita bantah cukai kerana rasuah, tiris, menyeleweng. Kita bantah bukan semata-mata hendak bantah," katanya di hadapan ribuan peserta yang hadir.

"Oleh itu kita tuntut kerajaan Barisan Nasional batalkan sahaja GST dengan segera," desak Mat Sabu lagi.

Sementara itu, Naib Presiden PKR Rafizi Ramli dalam ucapannya menyifatkan pengutipan cukai GST oleh kerajaan sama seperti kerajaan British waktu dahulu.

Katanya pada zaman dahulu, British telah bertindak menekan rakyat di India dan Tanah Melayu dengan mengenakan cukai terhadap barangan keperluan asas.

Namun, tindakan itu telah mendapat tentangan dari Bapa Kemerdekaan India, Mahatma Ghandi di India dan pejuang Melayu dari Kelantan, Tok Janggut di Tanah Melayu di mana dia kemudiannya dihukum bunuh atas tindakannya itu.

"Kalau kamu tangkap Anwar mungkin mereka boleh maafkan, kalau kenakan akta hasutan pun mereka masih boleh maafkan. Tetapi kalau kenakan cukai pada yang tua dan miskin, rakyat akan bangkit," kata Rafizi yang juga Setiausaha Agung PKR dan ahli Parlimen Pandan.

Seorang lagi pemimpin Pakatan Rakyat, iaitu Anthony Loke berkata himpunan ini adalah bagi menyampaikan mesej kepada kerajaan supaya menarik balik GST.

"Kita bagi mesej pada BN... sama-sama bangkit dan teruskan perjuangan sampai kerajaan tarik balik GST," kata beliau yang merupakan Setiausaha Organisasi DAP itu.

Himpunan yang disokong oleh Bersih 2.0, Gerakan Mahasiswa Islam Malaysia (Gamis), Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Parti Sosialis Malaysia, serta beberapa NGO, parti politik dan persatuan pekerja itu berakhir pada jam 5.30 petang.

Ia merupakan kemuncak Protes anjuran Jawatankuasa Mei 1 yang terdiri daripada parti politik, NGO, golongan profesional dan mahasiswa.

Sementara itu, seramai 20 orang ditahan susulan perhimpunan membantah cukai barangan dan perkhidmatan (GST) di ibu negara hari ini.

Peguam hak asasi manusia Michelle Yesudas berkata mereka ditahan di sekitar bangunan KLCC selepas tamat perhimpunan lewat petang ini dan dibawa ke ibu pejabat kontinjen polis Kuala Lumpur.

Empat daripada mereka anggota Pemuda PKR (AMK) daripada Kelantan dan yang lain belum dikenal pasti, katanya.

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Tajuddin Md Isa ketika dihubungi Malaysiakini berkata masih belum mendapat maklumat berhubung perkara itu. Bagaimanapun, tambahnya, tiada tangkapan ketika perhimpunan berlangsung.















9 ulasan:

Malaysiabaru berkata...

Terima kasih ustaz Ahmad Awang ( bakal presiden pas baru) yg membaca doa.

Semoga makbul

P.d hadi Awang hilang ntah kemana.. Ada meeting dgn najeb kot?

Unknown berkata...

Well done demonstran!

Geng UG, yang berkereta mewah..tolong ke tepi!

Tanpa Nama berkata...

Juak2 UG ada gathering ke?
tgk muka2 Pro PR je..
mungkin mereka redha kut dgn GST nih.
maklumlah kekasih depa ..tak lama lagi nak kahwin ..

wahib ismail berkata...

mana golongan ulama pas hj hadi,nik abduh dan nasaruddin tantawi?

Tanpa Nama berkata...

hadi sudah tidak lagi bersama PR.

sudah lama dia menjauhkan diri dpd bersama2 pemimpin PR.

walhal perhimpunan ini bukan utk politik PR tapi untuk rkayat yg dibebani GST.

benar kata seseorg bahawa hadi ni memang degil keras kepala, ckp dia je yg betul.

kita tk mahu pemimpin keras kepala, kita mahu pemimpin keras semangat perjuangan utk rakyat... mcm DS Anwar Ibrahim.

kerana hadi, rakyat yg kurang faham pun bantah hudud. kerana hadi perjuangan PAS tercemar.

hadi telah membuktikan dia tidak lagi berminat berjuang utk rakyat, tp sudah semakin intim dgn umno.

kita tunggu hadi keluar dikhalayak ramai dgn songkok tinggi umno.

Tanpa Nama berkata...

GST dikumpul dr rakyat dgn zalim utk membeli barua2 UMNORINAS yg berada dalam PAS.

Potailangek berkata...

Ehhh..mne boleh ana pegi demo,kotor la ana pnya serban sama jubah..haremmm tuuu..x wala sama kerajaan,berdosa tuuu..ana x kn bwk pnyokong2 ana masuk neraka..

Tanpa Nama berkata...

teringat aku demo bantah gst anjuran pro-ulama (pro-umno) pas minggu lepas. sebelah petangnya cuma 500 orang dan sebelah malam ceramah 1,000 orang.

alahai, golongan pro-umno dalam pas apalah nak sibuk-sibuk bantah GST.... katanya hudud lebih penting, GST x penting, pakatan rakyat pun x penting, tapi masih mahu duduk dalam kerajaan pakatan rakyat. ...

Tanpa Nama berkata...

Ahmad Awang sihat Badan sihat Minda sihat Hati sihat Akhlak sihat Semua sihat Bila semua sihat Ilmu pun sihat

Jadi Presiden PAS sihat Ahli sihat

Kepada Allah kita kembali