16 Mei 2014

[PENGAJARAN] Kisah Si Isteri Yang Bertaubat Kerana Sebiji Tembikai

Pada suatu hari, seorang ahli sufi yang masyhur bernama Syaqiq Al-Balkhir telah membeli sebiji tembikai. Kemudian dia membawa tembikai itu pulang dan diberikan kepada isterinya. Apabila isterinya membelah tembikai itu untuk dimakan, ternyata buah tembikai itu tidak elok, maka marah-marahlah isteri Syaqiq dengan keadaan tersebut.

Maka bertanyalah Syaqiq kepada isterinya: “Kepada siapa engkau tujukan marahmu itu, adakah kepada penjual, pembeli, penanam atau Pencipta buah tembikai itu ?.” Terdiam isterinya mendengar pertanyaan tersebut.

Kemudian Syaqiq teruskan lagi kata-katanya : “Ada pun si penjual, sudah tentu mahu jualannya terdiri daripada barangan yang terbaik. Adapun si pembeli juga sudah tentu mahu membeli barang yang terbaik juga. Bahkan si penanam juga sudah tentu berharap hasil tanamannya yang terbaik juga. Maka ternyatalah marahmu ini engkau tujukan kepada Pencipta buah tembikai ini. Maka bertaqwalah engkau kepada Allah dan redhalah dengan segala ketentuan-Nya.”

Maka menangislah isteri Syaqiq. Lalu bertaubat dan ia pun redhalah dengan apa yang telah di tentukan oleh Allah SWT.

Wallahualam.. Semoga memberi pengajaran kepada semua.. in shaa Allah -aans







IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI


8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sama juga pd perkara2 lain yg tidak menyenangi kita, jangan marah2 tanpa ketahuan kpd siapa kemarahan ditujukan.

maae berkata...

Cantik. Pengajaran nya, segala apa yang ada pada kita secara zahir dan bathin juga roh, milik Allah SWT.

Siapa kita mendabik dada, tahu segala-gala nya, menilai menghukum membabi buta, menabur fitnah menyemarakan kemungkaran seperti nya api neraka, mengagong yang bathil mengabui kebenaran dan ada-adakan benda yang tiada dan seumpama nya. Betapa besar dosa kita, betul tak.

Tiada kuasa daya upaya ku KECUALI Allah SWT juga. Semoga kita menjadi umat dan umum ummah terbaik.

Artikel pendek, berhikmah seperti blogger paparkan, pendekatan terbaik dakwah, yang tidak di yakini generasi sekarang kerana kebanyakkan mengabai/ jahil, tidak membaca ( malas ambil tahu hal beragama )

Contoh mudah bandingan, membantah GST, akhir bila di tanya, jawapan mereka membayangkan begitu jahil tidak berilmu, malas membaca dan menyelidik di mana akhir seperti amaran Allah, menzalimi diri sendiri serta memudaratkan orang lain. Apa hukum nya ?

Semoga kita di dalam Nur Allah SWT selama hayat di badan. Jauhi kemungkaran. InsyaAllah.

Tanpa Nama berkata...

hello maae

sempat pulak kau selitkan hal GST. Kau kata orang yang menentang GST tak tahu apa itu GST. Apasal kau tak sebut orang yang menyokong GST tuh lagi teruk jahilnya tentang GST? Menyokong membabi buta...????

orang kampung berkata...

Saya tak tahu la mana satu yg betul, pr claim gst sebenarnya adala sbyk 30% (cukai terselindung iaitu 6% dikenakan pada 5 pkt) tapi bn pula kata cuma 6% dan hanya dikenakan pada pgguna akhir.. kena tunggu dan lihat tahun hadapan

Tanpa Nama berkata...

Kalau x tahu, cari dan selidik. Internet byk maklumat. Cari juga dari sisi Islam. Bandingkan dgn sekular.

jil altahrir berkata...

agama islam adalah agama y d redhai oleh allah.allah adalah pncipta agama islam..nah knp tidak d ikuti semua printahnya..takkn pemimpin y zalim tidak kita tentang...gst adalah cukai y d beban keatas raktat..nk kata ia d cipta allah kah..

Tanpa Nama berkata...

dalam hal gst ni aku rasa puak penyokong yang lebih banyak membabi buta. baca la btul2 kat laman http://gst.customs.gov.my/en/Pages/default.aspx dan paham betul-btul. buat kesimpulan sendiri last skali cost tu p dkat sapa? jangan nak asik tgk iklan gst kat tv saja

alat penjimat elektrik berkata...

maae,
anda tahu ilmu agama,tetapi belajar lah serba sedikit tentang ilmu ekonomi dan politik sebelum anda selitkan GST dalam kenyataan kamu tu.mula2 tulisan kamu cantik sebab kamu ada ilmu dalam agama.bila masuk bab gst melibatkan ilmu ekonomi dan politik ,maka ilmu kamu menurun.jadi dalami dulu ilmu tu baru buat kenyataan ok.