1 Mac 2014

[WASPADA] Isu Air Selangor: Tiba-tiba Pemimpin BN Puji Khalid Ibrahim...


Ada yang tidak kena dengan perjanjian air Selangor

Persetujuan persefahaman (MoU) Putrajaya-Selangor bagi pengambilalihan aset air negeri dan pembinaan loji rawatan air nampaknya ada yang tidak kena.

Dan apabila kelihatan seperti ada sesuatu yang tidak kena, mesti ada sesuatu tidak kena.

Pertama, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengatakan MoU yang ditandatangani Rabu lepas sebagai perjanjian yang mengikat, walaupun Ahli Jawatankuasa PAS, Dr Dzukefly Ahmad mengatakan ia tidak begitu, bukan seperti memorandum perjanjian (MOA).

Para peguam juga turut serta dalam isu ini, mengatakan MoU bukanlah sebuah perjanjian yang mengikat, kerana ia bertujuan menampakkan keinginan pihak yang ingin berusaha menuju ke matlamat yang sama.

"Kebiasaannya (MoU) ditandatangani apabila dua pihak hendak bekerjasama tetapi tidak mahu perjanjian yang mengikat antara satu sama lain," peguam Syahredzan Johan memberitahu The Malaysian Insider.

"Bagaimanapun saya katakan ini sebagai seorang yang masih belum melihat kandungan MoU yang ditandatangani kerajaan negeri Selangor dan Putrajaya."

"Apa yang penting sekarang adalah kandungan dokumen tersebut, bukannya labelnya. Kita boleh sahaja memiliki dokumen perjanjian yang terikat, dan masih memanggil dokumen itu MoU," kata Syahredzan.

Peguam itu meneliti kandungan utama MoU tersebut dan mengatakan, "Saya rasa MoU yang ditandatangani Selangor dan Putrajaya ini lebih berkait kepada pengambilalihan konsesi air dan kelulusan pembinaan loji rawatan air Langat 2."

Untuk memastikan dua komponen tersebut berjaya, Syahredzan berkata perlu ada perjanjian undang-undang untuk mengambil alih konsesi air tersebut dan untuk membina loji rawatan air RM1.2 bilion di Langat, Selangor.

Adakah MoU itu akan luput jika salah satu komponen tersebut tidak berjaya? Dan adakah MoU ini punyai jangka masa untuk siap bagi setiap komponen? Hanya satu perkara yang jelas kepada rakyat, bahawa kerajaan Selangor perlu meluluskan Langat 2 sebaik tender pembinaan dikeluarkan.

Akhirnya adakah ini hanya tentang siapa yang akan bermanfaat daripada kontrak pembinaan tersebut?

Sementara ahli perniagaan boleh bergembira dengan pampasan RM9.65 bilion yang mereka perolehi daripada empat pemegang konsesi, yang lain pula dapat bergembira kerana terdapat satu lagi projek infrastruktur yang dapat memberi manfaat selepas lima tahun tawar-menawar.

Laporan media tahun lepas mengatakan ketiga syarikat ini – Salcon Bhd, MMC Corp Bhd dan Ahmad Zaki Resources Bhd (AZRB) – terpilih dalam senarai untuk membina loji rawatan air Langat 2 yang bernilai RM1.2 bilion itu.

Terowong pemindahan air Pahang-Selangor sudahpun dibina menggunakan pinjaman faedah rendah RM2 bilion daripada Japanese International Cooperation Agency (JICA) yang mempunyai pelan pembayaran 40 tahun bagi terowong yang melalui pergunungan Titiwangsa sepanjang 45km itu.

Selain itu, seluruh projek itu juga melibatkan pembinaan empangan dan rumah pam di Pahang, dan loji rawatan air di Selangor dengan jumlah keseluruhan RM7 bilion.

Sementara mereka yang tinggal di Selangor dan Kuala Lumpur akan bermanfaat daripada projek ini apabila ia siap pada tahun 2007, para pengkritik berkata loji rawatan air Langat 2 hanya boleh membekalkan kapasiti air sehingga 2025 dan kemudian kerajaan akan memerlukan lebih banyak loji dan empangan di kawasan yang paling padat dalam negara ini.

Ini juga bermakna lebih banyak lagi projek pada masa akan datang, dan lebih kos.

Melainkan Putrajaya dan Selangor juga bersetuju dan bertegas konsesi air patut ambil langkah memotong kobocoran yang mengakibatkan lebih banyak bahagian air tidak terhasil (NRW).

Memanglah ada keperluan untuk air terawat untuk memenuhi permintaan populasi yang semakin meningkat, tetapi dalam tergesa-gesa memenuhi permintaan itu, kerajaan juga patut mencari jalan memulihara air kerana lebih banyak projek hanya bermakna pembayar cukai perlu menanggung bebannya manakala syarikat pula dapat menikmati keuntungannya.

Muhyiddin juga berkata hari ini, "MoU antara kerajaan negeri dan persekutuan adalah bagi manfaat rakyat untuk mengatasi krisis air di Lembah Klang dengan pembinaan loji rawatan air Langat 2."

Ini akan mengambil masa lagi 3 tahun.

Dan kita tidak dapat lihat di mana-mana dalam MoU itu tentang bagaimana untuk menghentikan kebocoran dan NRW.

Jika ahli politik PKR dan Barisan Nasional (BN) fikir mereka sedang membantu Selangor dengan perjanjian ini, fikirkan semula.

Yang untung dalam hal ini hanyalah para kontraktor. –TMI

ULASAN GB

Nampaknya beberapa orang pemimpin BN telah memberikan pujian mereka kepada MB Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Apabila "musuh politik" memberikan pujian kepada kita maka sudah sampai masanya untuk kita membuka mata... pasti ada sesuatu yang tida kena di sana. Jika tidak ada apa-apa masakan tempua bersarang rendah.

Apakah MOU itu sebagai satu platform empuk untuk Kerajaan Pusat "menipu" kerajaan Selangor?

Apa kata jika di tengah perjalanan, Kerajaan Pusat membatalkan MOU berkenaan lantaran ia bukan satu perjanjian yang mengikat untuk dipatuhi?

Sepertimana yang kita sedia maklum, Tan Sri Khalid adalah seorang ahli korporat dan pentadbir cemerlang tetapi bukan ahli politik yang matang. GB pernah ulas dahulu. Petikan:

TS Khalid mengurus negeri sebagai seorang ahli korporat kerana beliau bekas seorang tokoh korporat yang berjaya. Beliau tidak pandai sangat berpolitik. Ini pernah diakuinya sendiri. Baca: MB Selangor akui kelemahan dalam politik, tubuh ‘political liaison’


UMNO BN juga tahu tentang hal ini dan apakah lantarannya maka diaturkan "penipuan" melalui MOU supaya kerajaan Selangor mampu ditawan semula oleh mereka dengan isu air setelah gagal untuk menawannya melalui PRU13 yang lalu?

Berita terbaru menyatakan Khalid sah bertanding untuk jawatan Timbalan Presiden PKR untuk melawan Azmin. Ada yang melihat ia melengkapkan sebahagian plot UMNO BN untuk melawan Anwar-Azmin untuk meranapkan PR Selangor. Dalam politik semua boleh jadi. Dan ada asas untuk meragui kenapa tiba-tiba pemimpin-pemimpin BN mengeluarkan kenyataan yang meyokong MB Selangor tersebut. Kebenaran akan zahir juga akhirnya.

Hubaya hubaya!

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Berwaspada lah dari syaitan yg dikenali

Tanpa Nama berkata...

Aku mmg xsdp ati psl mou tu...klau dgn bn umngok mmg bleh jd de muslihat...khalid ptut mmbuat mou lps anwar pulg dr jepun minta pndpt..lebik baik lps prk kjg...trlalu byk teori,bleh jd pihak jpn yg trlibat beri pinjmn ke bn utk lgt2 sengaja pggl anwar ke jpn pd mse itu juga bn beria2 buat mou dgn khalid.khalid spt ingin buktikn dia mmg bijak brmain politik kpd anwar,azmin dll. mungkin pihak mnjemput anwar de kepntingan didlm JICA yg mmberi pnjmn. n mesti JiCA/jpn mahu sesuatu dr bn umngok..ini cuma teori aku...ttp mmg de muslihat..siapa licik siapa cerdik dialh mng..pastinye rakyat ddk di slgr n kl yg menanggung beban nnt..kroni kaya raya..bleh terima ke rakyat??

Tanpa Nama berkata...

Tidak ada luarbiasa apa yg mb khalid lakukan. Hentikan corruption thats it ! Selangor already a rich state. Put khalid as mb perlis or kelantan. Do you think he can be as he is now? Jgn khayal dgn pujian...

Tanpa Nama berkata...

ada give and take di sini.. tetapi selepas Langat 2 siap.. air tu hendak diberi percuma atau jual? wajib beli atau tidak?

Tanpa Nama berkata...

Macam tergesa-gesa, kenapa tiba-tiba daim dan mahathir bising-bising, pilihanraya pula di lambatkan, siapa ada penjelasan sebenar...

Tanpa Nama berkata...

Politik itu kotor. Samada membunuh dan tunggu dibunuh kerier politik mereka. Siapa yg cepat merancang mereka akan berjaya membunuh. Awas UMNO/BN memang mahir dalam bab bab ini sebab penasihat mereka APCO yahudi. Berhati hati lah PR jangan terpedaya dgn tipu helah dan pujian melangit musuh. MOU boleh mansuh kalau tak kena caranya. Tiap malam MB Khalid keluar TV dan diberi pujian melangit oleh TV3.