27 Mac 2014

[VIDEO] "Papa pergi work, tapi kapal terbang papa rosak, papa tak balik," Pujuk Intan Pada Anak

Papa pergi work, tapi kapal terbang papa rosak,papa tak balik,papa di syurga,kalau nak papa kena baca doa selalu...''

Bait-bait ayat Intan Maizura Othman, isteri kepada pramugara Hazrin Mohamed Hasnan kepada anaknya, Iman ketika di tangga rumahnya benar-benar meruntun jiwa.

Iman yang berusia dalam lingkungan tiga tahun mengangguk-angguk seakan benar-benar faham keperitan ditanggung ibunya sejak hari pertama pesawat MH370 hilang 8 Mac lalu.

Sebelum itu anak kecil ini dilihat hanya berdiri di tangga dan tidak berkelip matanya memandang ramainya tetamu di rumahnya sepanjang semua membaca surah Yassin dan menunaikan solat hajat.

Kuatnya hati, jiwa dan semangat Intan yang mengandung anak ketiga yang bakal melihat dunia dalam masa kurang dua bulan lagi tidak dapat dizahirkan dengan apa-apa perkataan juga di dunia ini.

Semua yang menghadiri majlis bacaan Yassin dan solat hajat di kediamannya di Kota Kemuning kagum dengan ketabahan ditunjukkan Intan juga rakan-rakan Hazrin yang lebih senang dipanggil Rain.

Sepanjang majlis, Intan tidak lepas didakap rakan-rakan yang memberi semangat serta kata-kata menuntut ketabahan wanita ini berterusan.

Utuhnya kepercayaan wanita ini kepada realiti serta qada dan qadar yang ditentukan Allah.

"Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.

"(Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri."
- Al-Hadid 22-23.

Esakan perlahan Intan yang duduk di bahagian belakang pada saat bacaan Yassin bergema di rumahnya masih dapat didengari. Allah maha mendengar permintaan hamba-Nya yang meminta dan seluruh negara memohon serta mengharapkan pengakhiran yang baik pada tragedi MH370 ini.

"Saya akan move on, saya redha apa yang terjadi, saya akan besarkan anak-anak dan jika benar dia (Hazrin) bersemadi di Lautan Hindi, tenanglah dia di sana.''

Duka Intan sama sedihnya dengan semua keluarga penumpang MH370 lain. Pilu Intan tidak ada bezanya dengan mereka yang terlibat dalam tragedi ini.

Menceritakan saat-saat akhir Intan menghantar Hazrin ke tempat kerja pada hari kejadian, katanya tidak ada sebarang kelainan yang ditunjukkan.

Seperti biasa bersalaman dan ungkapan "I love you" menjadi tiga perkataan terakhir sebelum berpisah seolah-olah masih terngiang-ngiang di telinganya.

Intan mengakui sejak malam sidang media khas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan penerbangan MH370 berhenti di Lautan Hindi, fasa baru hidupnya bermula.

Melalui detik paling pedih dalam hidup, kehilangan suami yang juga `buddy' (kawan baik) menjadikan Intan menjadi lebih tabah dalam membesarkan anak selain jauh di dalam hati, masih ada sekelumit harapan menanti kepulangan Hazrin.



Rentetan meluahkan sejujur-jujurnya apa yang dirasa di dalam media sosial termasuk impian menjadi ketua bidadari di syurga, itu sudah cukup meruntun hati jutaan rakyat negara ini yang tidak berhenti berdoa masih menyimpan ada harapan untuk sesuatu perkara positif di akhir kisah tragedi ini.

"Tidakkah diakui dan tidakkah dipercayai bahawa Tuhan yang telah menciptakan langit dan bumi (yang demikian besarnya) - berkuasa menciptakan semula manusia sebagaimana Ia menciptakan mereka dahulu? Ya! Diakui dan dipercayai berkuasa! Dan Dia lah Pencipta yang tidak ada bandinganNya, lagi Yang Maha Mengetahui.

"Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Ia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Ia berfirman kepada (hakikat) benda itu: " Jadilah engkau! ". Maka ia terus menjadi.."
- Yaasin 81-82.

Hanya kira-kira lima soalan yang dilontar pemberita pada malam solat hajat di kediaman Intan pada malam Khamis ini.

Soalan yang diaju lebih berkisar menuntut jawapan peribadi dan tabahnya Intan menjawab satu demi satu pertanyaan dengan cukup menyakinkan, wanita ini benar-benar sudah bersedia mengharung fasa demi fasa masa dan apa juga yang akan berlaku di hadapannya.

Cuma pada soalan keempat yang bertanya apa penjelasan diberi kepada anaknya terhadap kehilangan papa, tiba-tiba Iman datang dan duduk di pangkuan, pada saat dikatakan `aeroplane' papa rosak dan papa tidak akan balik rumah, mata Intan mula berkaca kembali dengan jernih air mata kasih seorang mama.
-astroawani



ULASAN GB
,br> GB teringat kisah di zaman Umar Al-Khattab, bagaimana seorang ibu terpaksa "menipu" anaknya yang merebus batu untuk mendiamkan anaknya daripada menangis... dia rebus batu kerana tiada makanan untuk direbus untuk melelapkan tidur anaknya itu... .....

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

beberapa hari lagi, satu lagi konsert maksiat akan dibuat di sepang sempena f1......tak serik2 kerajaan malaysia ni..dlm keadaan negara dilanda pelbagai masalah, mh370, budak2 mati overdose dadah di bukit jalil, satu lagi konsert maksiat akan dibuat lagi di sepang, konon sempena F1 sepang tak lama lgi..sape yg benarkan konsert tu kalau bukan kerajaan??

ini menunjukkan kerajaan betul2 tidak peduli dgn keadaan negara, tidak amik iktibar dari peristiwa semasa yg berlaku dlm negara.......

kenapalah bengap2 belaka menteri malaysia ni?

betul2 munafik puak2 ni...bila mh370 diisytiharkan hilang di lautan hindi, semua saluran tv dok siar rancangan agama, mengaji quran termasuk la tv maksiat utama tv3......tak sampai berapa hari, nak buat konsert pulak,,,ape kejadahnya semua ni..mengundang bala belaka

Tanpa Nama berkata...

Ajar Intan dan anaknya serta mertua Intan berzikr La hawla wala quwwata illa biLlah banyak-banyak sehingga suami Intan kembali

Tanpa Nama berkata...

SEDIH...AKU CUKUP SEDIH DENGAN APE YANG TERJADI ...BILA AKU TENGOK VIDEO NI MENGALIR AIRMATAKU...KES INI LAGI SEDIH BERBANDING KES LAHAD DATU...

Tanpa Nama berkata...

AMAT MENHAIRANKAN semua media di Malaysia ni seolah-olah tak ada hari perut dan perasaan simpati langsung.... Semua TV RADIO DAN PORTALBERITA DAN BLOG seronok sangat menyiarkan temu bual dan wawancara dengan waris dan mereka yang bermusibah.
JIKA WARIS MENANGIS TERESAK-ESAK LAGI KERAP DISIARKAN.

Apakah kepuasanyang kita perolehi atas kesedihan dan kesangsaraan insan lain.

Tidak kah cukup dengan doa dansimpati yang IKHLAS & TULUS?

Ada ustaz yang mengatakan berdosa bahkan boleh membawa haram jika kita meminta waris dan mangsa menceritakan sesuatu trajedi sedang ia dalam perkabungan.

WALLAH HU 'ALAM

Tanpa Nama berkata...

Em....memg betul la bala menimpa malaysia...cuma da yg xsedar..insaflh..jgn la asyk nk seronk dengn hiburan n maksiat...klu nk berhibur pun da caranya...xabis3 nk wat konsert...jgn negara kite kne tsunami mcm ngara indonesia pulk dh.

Tanpa Nama berkata...

Sekarang ada golong parti busuk yang nak gambarkan cina saje suka sangat buat hal. Terbukti mangsa buka saje cina.

Mana Ibrahim Kasr? Minta datang speech yang hebat: lu tak suka, lu balik cina. Ali Ketam juga dijempat, speech yang kuat juga: Apa lagi cina mahu?

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan BN/umno betul2 tidak ambil iktibar dari musibah semasa yg berlaku dlm negara. Sebabnya mufti2 (penasihat ugama) krjn BN lebih takut manusia dari Allah. Apabila rakyat tegur krjn, katanya nak tegur mestilah mengikut cara yg betul, fikir2lah. Selalunya kena batang hidung sendiri barulah sedar.