10 Jan 2014

BERSIH 3.0: Hakim Dapati Pertuduhan Ke Atas Anwar, Azmin & Chegubard Tidak Berasas

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini memerintahkan supaya Datuk Seri Anwar Ibrahim, Azmin Ali dan Badrul Hisham Shahrin dan tiga yang lain dilepas tanpa dibebaskan daripada tuduhan mengambil bahagian dalam perhimpunan BERSIH 3.0., demikian malaysiakini melaporkan.

Hakim Ahmad Bache membuat keputusan itu ketika membenarkan permohonan peguam mereka untuk menggunakan penghakiman Mahkamah Rayuan minggu lalu bahawa perintah majistret melarang perhimpunan tersebut adalah tidak sah.

Oleh itu, kata Ahmad, mahkamah mendapati pertuduhan itu kini tidak berasas.

Dengan itu, beliau mengarahkan mereka dilepas tanpa dibebaskan.

pada 6 Januari lalu, Mahkamah Rayuan telah sebulat suara mengetepikan arahan Majistret Kuala Lumpur Zaki Asyraf yang mengharamkan perhimpunan BERSIH 3.0 pada 2012, bawah Seksyen 98 Kanun Acara Jenayah (KAJ).

Panel tiga anggota, diketuai oleh Hakim Datuk Linton Albert, mempertimbangkan perintah arahan itu sebagai cacat, ekoran rayuan oleh Timbalan Presiden PKR Azmin Ali dan Ketua PKR Rembau Badrul Hisham Shaharin.

Hakim lain termasuk Datuk Seri Zakaria Sam dan Datuk Wong Dak Wah.

Azmin diwakili oleh Datuk CV Prabhakaran sementara bekas timbalan peguam cara negara Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden, yang bersara dan memasuki sektor swasta, serta peguam Sankara Nair mewakili Badrul.

Azmin dan Badrul memfailkan rayuan tahun lepas untuk mengetepikan pendakwaan terhadap mereka bawah Akta Perhimpunan Aman (PAA) 2012 atas alasan arahan Zaki mengharamkan perhimpunan itu ultra vires kepada PPA.

Alasan lain dikemukakan, arahan majistret yang berkuat kuasa pada 30 Jan 2012 itu melebihi bidang kuasanya.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hari ini Menteri KDN , Zahid Hamidi bawak 20 orang bloggers UMNO ke Bukit Aman untuk dijadikan sebagai cybertroopers pembela beliau bila ada isu-isu berkaitan polis dan KDN dibangkitkan. Betul ke story ni? Kalau betul mungkin tak lama lagi kita boleh tengok beberapa blog bermati-matian pertahankan dan lambung Zahid Hamidi ni. Banyak dapat upah khabarnya.

Amuraria berkata...

pasal duit gerombolan macai tak heran daa , ABU !

Tanpa Nama berkata...

ooooooo......zahid bayor pakai duit dia ker.bawa mai 100 bloggers bewak pun takper.lawan tetap lawan.