22 Nov 2012

Skandal AES: Syarikat Ditubuh Lepas Dapat Kontrak AES

MP Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar mendakwa kontraktor Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) hanya mendaftarkan syarikat tersebut selepas memperoleh kontrak untuk memasang sistem itu.

Beliau membuat kesimpulan itu berdasarkan butiran syarikat Beta Tegap Sdn Bhd dan ATES Sdn Bhd yang diperolehi dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

Menurut Mahfuz, butiran pada pendaftaran syarikat itu menunjukkan syarikat berkenaan memperoleh kontrak tersebut sebelum syarikat itu didaftarkan lagi.

Satu dokumen yang ditunjukkan Mahfuz kepada pemberita, didakwa daripada SSM, menunjukkan ATES Sdn Bhd mendaftarkan syarikat tersebut pada 12 Februari 2009, manakala Beta Tegap Sdn Bhd pula pada 7 Februari 2004.

"Bagaimana dua syarikat ini tahu mereka dapat jaminan kerajaan sedangkan Kabinet meluluskan AES pada tahun 2006 dan saringan tender dilakukan pada 2006?

"Mereka daftar syarikat semata-mata nak dapatkan tender.

"Ini menunjukkan ada perkara yang tak kena. Ini bukan untuk selamatkan nyawa manusia tetapi untuk mengayakan kroni," dakwanya dalam sidang media di bangunan Parlimen hari ini.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha ketika bercakap kepada pemberita selepas itu memberitahu, projek berkenaan dianugerahkan kepada syarikat berkenaan pada tahun 2008.

Namun, kontrak berkenaan hanya ditandatangan "beberapa tahun kemudian", katanya di bangunan Parlimen.

Bekas menteri pengangkutan Datuk Seri Ong Tee Keat sebelum ini berkata, kabinet memutuskan untuk menswastakan pemasangan AES sebelum beliau menjawat jawatan itu.

Ong berkata beliau turut membangkitkan mengenai penswastaan berkenaan ketika menjadi menteri pada 2008. -mk

Dewan kecoh, menteri mengelak jawab AES

KUALA LUMPUR: Persidangan Dewan Rakyat kecoh seketika apabila Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha enggan memberi laluan kepada ahli-ahli parlimen Pakatan untuk mencelah bertanyakan soalan berkaitan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES).

Ketika sesi penggulungan peringkat jawatankuasa Kementerian Pengangkutan pagi semalam, Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar cuba bangun meminta penjelasan menteri walaupun tidak diberikan peluang bertanya.

"Kenapa menteri enggan memberi ruang untuk kita bertanya dan saya lihat menteri seolah-olah takut untuk jawab kerana risau ia akan terbongkar.

"Saya pasti ini disebabkan semuanya ada kepentingan sebab itu takut,"
jelas beliau walaupun Kong Cho Ha enggan memberi laluan.

Sebelum itu, pada awal sesi penggulungan telah timbul kekecohan apabila menteri mengatakan akan menjawab isu berkaitan AES pada akhir penggulungan.

Mahfuz ketika itu mengatakan tindakan tersebut adalah alasan menteri untuk tidak menjawab pertanyaan AES.

Mahfuz yang meneruskan pertanyaan meminta kerajaan memberitahu apakah bukti kukuh yang mengatakan pemasangan kamera dapat mengurangkan kadar kemalangan.

"Ada perkara yang tidak betul dalam pelaksanaan projek ini, dan saya pasti ia bukannya untuk tujuan menyelamatkan nyawa serta mengurangkan kadar kemalangan.

"Tetapi ia adalah sebenarnya untuk kayakan kroni dengan cara merompak duit dari rakyat,"
kata Mahfuz sambil ditentang oleh ahli-ahli parlimen Barisan Nasional.

Tambahnya lagi, kerajaan perlu memberi penjelasan bagaimana syarikat yang tidak mempunyai pengalaman dalam pelaksanaan AES boleh dilantik untuk melaksanakan projek tersebut.

Kong Cho Ha dalam jawapan ringkasnya menyatakan apa yang ditimbulkan oleh Ahli Parlimen Pakatan adalah dengan niat untuk memutar belitkan fakta.

Namun kenyataan tersebut disangkal oleh Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail yang memberitahu menteri sepatutnya menjawab persoalan yang dibangkit bukannya mengeluarkan kenyataan sedemikian.

Penggulungan peringkat jawatankuasa bagi Kementerian Pengangkutan bersambung pada jam 2.30 petang.

Mahfuz dan Kong Cho Ha terus menjadi tumpuan apabila kedua-dua mereka terus menimbulkan isu di dalam dewan dan di lobi parlimen.
-HD



10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH MAHFUZ INI BARU JAGA RAKYAT, MANA HILANGNYA PEMUDA PAS?? DAH IKUT BEKAS TIMBALAN PRESIDEN PAS?

Tanpa Nama berkata...

AES BAGI MAMPUS RAKYAT, BAGI NYAWA KEPADA BN YANG DAH MUFLIS....

Tanpa Nama berkata...

zaman mahathir hingga najib kalau UMNO ada RM1 boleh tubuh syarikat, kemudian kaya raya

Unknown berkata...

ha cmner tu??SPRM leh siasatlah ye

Fenomena Burger KL Janda-Jandaku Gangster

Tanpa Nama berkata...

Tak pelik la bro..mati kat m'sia tapi takde rekod kat imegresen.. PATI ka Pendatang Asing VIP?

ayah berkata...

Alhamdulillah..bila PR memerintah diPutrajaya..selidikkan mcm2 lg spt pengswastaan Senggaraan Jalanraya/senggaraan hospital/puspakom/SPAD dan lain2 lg...mcm2 akan timbulkan nanti..sbb nya umno dan kroninya hidup mewah sgt terlebih2

Tanpa Nama berkata...

Adalah dirasakan banyak perkara-perkara berlaku pelik dalam pemerintahan UMNO/BN demi mengkayakan anak beranak dan kroni. Rakyat perlu memberi mandat kepada Pakatan Rakyat demi mendedahkan perbuatan 'jenayah' mereka.
Dalam kes AES ini timbul pertanyaan bagaimana syarikat yang belum wujud (belum didaftar di Suruhanjaya Syarikat Malaysia)sudah dapat kontrak? Ibarat bayi belum dilahirkan tetapi sudah ada surat beranak. Beginilah situasinya apabila beruk diberi bunga.

Tanpa Nama berkata...

Bongkar lagi Mahfuz, pemimpin berjiwa rakyat, bukan macam UMNO hanya buat logo dan slogan, habuk pun tarak...

Kumai77 berkata...

2x5...masa x dpt, mcm2 dihamburkan, dah dpt...hampeh...

Tanpa Nama berkata...

Nama ja bn, mmg kerja mnyusahkan rakyat. geng2 mp bn ni pun mmg xleh pakai. hari ini pakat kata pmbangkang putar belit fakta pasal aes. esok kalau najib umum tangguh aes. lusa pakat kata plak najib prihatin. kerajaan bn sntiasa mmikirkan nasib rakyat n bla bla bla.. boleh blahla be end...