3 Sep 2012

Terkena Batang Hidung: Rumah Polis Kena Rompak, Jenayah Menurun?

Ayer Tawar - Seorang pegawai polis mengalami kerugian kira-kira RM20,000 apabila rumahnya di Taman Permata di sini, dirompak malam kelmarin.

Mangsa, M D Amarthalingam berkata, ketika kejadian mereka sekeluarga tiada di rumah kerana menghadiri majlis perkahwinan sanak saudara di Kuala Lumpur.

Menurutnya, dia sekeluarga terkejut apabila mendapati rumah mereka dalam keadaan berselerak setelah pulang dari majlis berkenaan pada jam 6 petang, semalam. “Kami sekeluarga ke Kuala Lumpur pada Khamis lalu dan pulang semalam.

“Apabila membuka pintu, saya amat terkejut melihat keadaan rumah yang tunggang-langgang. “Saya mengesyaki sesuatu yang buruk telah berlaku dan bergegas memeriksa wang milik anak saya. "Saya dapati wang anak saya sebanyak RM7,000 dan beberapa barang kemas telah hilang,” katanya.

Tambahnya, perompak berkenaan dipercayai masuk ke rumahnya melalui pintu di bahagian belakang rumah. “Apabila saya ke bahagian belakang rumah, saya dapati kekisi tingkap telah diumpil dan mengesyaki perompak terbabit memasuki rumah melalui tingkap berkenaan," katanya. Malah, terdapat ladang kelapa sawit di belakang rumah Amarthalingam yang menyebabkan kejadian rompakan itu tidak disedari oleh jiran sekitar rumahnya.

"Ini adalah kejadian pertama rumah saya dipecah masuk dan keadaan belakang rumah yang banyak tanaman kelapa sawit menyebabkan tiada orang perasan kejadian rompakan itu berlaku,” katanya. Bagaimanapun, dia tetap bersyukur kerana keluarganya selamat walaupun kehilangan harta benda.

“Satu laporan polis telah dibuat berkenaan kejadian itu bagi memastikan penjenayah berkenaan dibawa ke muka pengadilan,” katanya. Sementara itu, Ketua Polis Daerah Manjung, Asisten Komisioner Jaafar Baba ketika dihubungi mengesahkan kejadian berkenaan. -


Ulasan GB

Berulang kali GB sudah katakan tapi Menteri KDN, Pemandu dan KPN masih bertegas menyatakan kadar jenayah dah turun.

Petikan ulasan GB yang lalu

Sekarang satu demi satu terkena batang hidung, beberapa hari lepas Bekas ketua Wanita UMNO Bukit hangus mati ditikam, pada bulan lalu banglo Rahim Tamby Chik diceroboh, dari berita di atas rumah bekas Ketua Polis Melaka dan jirannya di Taman Sentosa kena rompak dan kini rumah exco di pecahmasuk. Beberapa rumah artis juga menjadi sasaran seperti Wardina, Mawi dan terbaru rumah Aznil dan Imuda.

Kebenaran itu tidak boleh disembunyi atau ditipu. Ia akan muncul juga bahawa kadar jenayah tidak turun seperti yang digembar-gemburkan.

Anggota polis nampak gayanya lebih memberi tumpuan untuk menyekat parti politik pembangkang dengan segala kekuatan FRU, CID, SB dan sebagainya ditambah untuk mengekang kebangkitan rakyat dan mempertahankan kerajaan UMNO BN yang dah nak tumbang.

Sedangkan persoalan jenayah diabaikan dan dipandang remeh.

Kita bukan nak mentertawakan polis apabila rumah anggotanya dipecah masuk, tetapi kita ingin mengingatkan polis supaya berkhidmat untuk rakyat dan negara bukan untuk UMNO BN yang kini nazak cuba mempertahankan kuasa.


3 ulasan:

Unknown berkata...

polis lebih banyak memantau aktiviti parti pembangkang daripada aktiviti penjenayah....

Tanpa Nama berkata...

ada lg satu...lagi banyak makan rasuah...duit x berkat...

Tanpa Nama berkata...

lagi banyak makan rasuah, lagi banyak harta hilang sebab tak berkat, lepas tu keluarga pun porak peranda sebab makan rezeki yang hasilnya tak halal, jadilah manusia yang baik, supaya hidup selamat didunia dan akhirat, taubatlah sebelum terlambat.