16 Nov 2011

Rakyat Miskin Diancam Produk Berkualiti Rendah, Sos Cili 1Malaysia Merbahaya!

Standard users: Hentikan jualan sos cili 1Malaysia

Ujian makmal ke atas sos cili yang dijual di Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) mendapati tahap raksa dan plumbum melebihi paras yang dibenarkan dalam Akta Peraturan-peraturan Makanan 1985.

Dalam laporan draf penyelidikan perbandingan produk yang diperolehi oleh Malaysiakini, Persatuan Pengguna-Pengguna Standard Malaysia (Standards Users) mendapati 3.64ppm plumbum dan 0.08ppm raksa atau merkuri dalam sos cili 1Malaysia.

Sedangkan, tahap yang dibenarkan untuk sos cili adalah 2ppm bagi plumbun manakala 0.05ppm untuk raksa.


Laporan itu membandingkan sos cili jenama 1Malaysia dengan tiga jenama lain, iaitu Tesco Value, Life dan Lingham. Semua jenama berkenaan didapati mematuhi had yang ditetapkan, malah kadar mereka juga jauh lebih rendah daripada yang dibenarkan oleh undang-undang.

Ujian bagi produk berkenaan dijalankan oleh Unipeq Sdn Bhd, sebuah syarikat yang ditauliahkan di bawah Skim Akreditasi Makmal Malaysia (SAMM) oleh Jabatan Standard Malaysia.

Ketika dihubungi, ketua pegawai eksekutif, Standard Users, DN Ratna berkata, organisasinya telah menjalankan penyelidikan seumpama itu selama lebih tiga tahun dan memutuskan untuk memasukkan produk 1Malaysia dalam kajian kerana pengguna sedang digalakkan membeli produk itu.

Katanya, sampel sos cili berkenaan diperolehi dari kedai-kedai runcit dan pasar raya besar di sekitar Lembah Klang antara bulan Ogos dan September lalu.

Mengulas keputusan kajian itu, Ratna menggesa Kementerian Kesihatan untuk segera menghentikan jualan sos cili 1Malaysia.

"Kesan logam berat itu boleh menyebabkan keracunan. Jika seseorang menggunakan jenama itu bagi jangkamasa yang lama, logam itu akan terkumpul di rambut, tisu dan bahagian-bahagian badan yang lain ... Jika mereka orang yang terdedah itu tidak sihat, maka kesannya lebih cepat dan nyata.

"Ini berkaitan logam berat, mereka (Kementerian Kesihatan) sepatutnya tidak membenarkan jualan produk itu sehingga mereka sahkannya dengan ujian sendiri dan mengambil tindakan lanjut," katanya.

Menurut laporan itu, raksa yang berlebihan boleh menyebabkan kerosakan kepada sistem saraf pusat tunjang serta sistem endokrin, yang berpotensi membawa kepada kerosakan buah pinggang. -mk

Ulasan GB

Rata-rata yang membeli produk 1Malaysia ini adalah rakyat marhen, rakyat Malaysia yang miskin yang terpedaya dengan daayah Kerajaan kononnya produk itu bermutu dan rendah harganya.

Dan sebelum ini GB telah menyatakan menteri-menteri sendiri hatta, drebar, tukang kebun dan amah mereka juga tak membeli produk 1Malaysia kerana mereka tahu produk itu TIDAK BERMUTU. Ini bukan FITNAH. Anak syarikat UKM, Unipeq Sdn Bhd yang ditauliahkan di bawah Skim Akreditasi Makmal Malaysia (SAMM) oleh Jabatan Standard Malaysia membuktikan kedapatan produk 1Malaysia yang merbahaya.

Sepatutnya produk-produk yang berjenama 1Malaysia perlu menjalani ujian kualiti terlebih dahulu kemudian baru dipasarkan. Ini sudah terbalik. Ia dipasarkan kemudian diuji, itupun masih ada pihak penjual seperti Mydin yang mengampu menteri dan produk 1Malaysia tak tentu pasal kononnya ingin mendedahkan KEBENARAN!!!, sedangkan hakikatnya ialah KEPALSUAN!!!

Sebelum ini menteri yang bertanggungjawab degan hal-ehwal pengguna, Ismail Sabri namanya, dengan sindrom penafian, menafikan produk 1Malaysia berkualiti rendah. Kita hendak menteri itu buktikan para menteri Malaysia terlebih dahulu menggunakan produk-produk tersebut sebelum rakyat miskin terus diperdaya dengan produk 1Malaysia yang merbahaya berkenaan. Jika menteri enggan menggunakan produk 1Malaysia, tutup cerita, tutup kedai KR1M dan campakkan produk-produk merbahaya itu bersama-sama menteri-menteri 1Malaysia ke laut sebelum ada rakyat Malaysia yang menderita kerana menggunakan produk yang merbahaya tersebut.

Laporan sebelum ini
Klik untuk baca




8 ulasan:

ahli umno Muar berkata...

itu yg depa nak....suruh rakyat beli barangan KR1M...supaya cepat mati....lepas ni mesti ada statement sebut barangan yg ada di KR1M selamat digunakan...kurang ajaqqqq

Tanpa Nama berkata...

Kedai 1 Malaysia ni hakikatnya saja nak bagi projek pada koni dan konon nak tolong rakyat.Nak bantu rakyat tu sekadar wayang aje,jimik pilihanraya.Sejak bila UMNO/BN ikhlas nak bantu rakyat? Nak cekek rakyat ada.Banyak cara dan jalan lain lagi nak bantu dan tolong rakyat.

orang muar jugak berkata...

Apakah itu raksa ?

raksa = mercury

http://id.wikipedia.org/wiki/Raksa

"Keracunan kronis oleh merkuri dapat terjadi akibat kontak kulit, makanan, minuman, dan pernafasan. Toksisitas kronis berupa gangguan sistem pencernaan dan sistem syaraf atau gingvitis.[rujukan?] Akumulasi Hg dalam tubuh dapat menyebabkan tremor, parkinson, gangguan lensa mata berwarna abu-abu, serta anemia ringan, dilanjutkan dengan gangguan susunan syaraf yang sangat peka terhadap Hg dengan gejala pertama adalah parestesia, ataksia, disartria, ketulian, dan akhirnya kematian.[rujukan?] Wanita hamil yang terpapar alkil merkuri bisa menyebabkan kerusakan pada otak janin sehingga mengakibatkan kecacatan pada bayi yang dilahirkan.[rujukan?] Hasil penelitian menunjukkan bahwa otak janin lebih rentan terhadap metil merkuri dibandingkan dengan otak dewasa.[rujukan?] Konsentrasi Hg 20 µgL dalam darah wanita hamil sudah dapat mengakibatkan kerusakan pada otak janin.[rujukan?] Merkuri memiliki afinitas yang tinggi terhadap fosfat, sistin, dan histidil yang merupakan rantai samping dari protein, purin, pirimidin, pteridin, dan porifirin.[rujukan?] Dalam konsentrasi rendah ion Hg+ sudah mampu menghambat kerja 50 enzim yang menyebabkan metabolisme tubuh terganggu.[rujukan?] Garam merkuri anorganik bisa mengakibatkan presipitasi protein, merusak mukosa saluran pencernaan, merusak membran ginjal maupun membran filter glomerulus.[rujukan?] Toksisitas kronis dari merkuri organik ini dapat menyebabkan kelainan berkelanjutan berupa tremor, terasa pahit di mulut, gigi tidak kuat dan rontok, albuminuria, eksantema pada kulit, dekomposisi eritrosit, serta menurunkan tekanan darah.[rujukan?] Keracunan metil merkuri pernah terjadi di Jepang, dikenal sebagai Minamata yang mengakibatkan kematian pada 110 orang.[rujukan?]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercury_%28element%29

"Case control studies have shown effects such as tremors, impaired cognitive skills, and sleep disturbance in workers with chronic exposure to mercury vapor even at low concentrations in the range 0.7–42 μg/m3.[88][89] A study has shown that acute exposure (4 – 8 hours) to calculated elemental mercury levels of 1.1 to 44 mg/m3 resulted in chest pain, dyspnea, cough, hemoptysis, impairment of pulmonary function, and evidence of interstitial pneumonitis.[90] Acute exposure to mercury vapor has been shown to result in profound central nervous system effects, including psychotic reactions characterized by delirium, hallucinations, and suicidal tendency. Occupational exposure has resulted in broad-ranging functional disturbance, including erethism, irritability, excitability, excessive shyness, and insomnia. With continuing exposure, a fine tremor develops and may escalate to violent muscular spasms. Tremor initially involves the hands and later spreads to the eyelids, lips, and tongue. Long-term, low-level exposure has been associated with more subtle symptoms of erethism, including fatigue, irritability, loss of memory, vivid dreams and depression.[91][92]"

Tanpa Nama berkata...

Marilah seluruh rakyat Malaysia kita PULAUKAN barangan dari Kedai Rakyat 1 Malaysia. Sebar-sebarkan.

Tanpa Nama berkata...

Susah nak cari pihak yang betul-betul ikhlas untuk tolong ringankan beban rakyat miskin.

Tanpa Nama berkata...

bangunlah rakyat Malaysia...!

Tanpa Nama berkata...

kalu org mati ramai dan cepat, kurang la kos gomen nk tanggung dl bentuk bantuan JKM,baitulmal. maka, berlebih la duit tuk parti memerintah dok beri bonus/naik elaun org gaji, tmbah bini. etc

Tanpa Nama berkata...

lepas ni, siasat pula
klinik 1malaysia.
ubat2nya selamat ke digunakan.
doktor2nya pakar ke merawat.
inilah akibatnya
royalti minyak rakyat
kelantan dipermain2kan.
doa nik aziz dan rakyatnya
dimakbulkan yang maha esa.
lepas satu bala, satu lagi bala menimpa.
itu pun pemimpin2 bn/umnnnnnnnooooooo.......
tak mau sedar dari mimpi ngeri mereka.