17 Jan 2011

[Bergambar & Video] Jeddah Dilanda Banjir Akibat Hujan Lebat

Jeddah dilanda hujan lebat

JEDDAH: Hujan lebat di Jeddah dan kawasan sekitarnya sehingga petang semalam menyebabkan semua sekolah ditutup bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini.

Ketua Jabatan Meteorologi Universiti Raja Abdulaziz, Mansour al-Mazrouei, berkata hujan selama empat jam di kawasan itu mencatatkan kadar 41.7 milimeter.

Katanya, kadar purata hujan di situ pada musim sejuk (di antara November hingga Januari) biasanya kira-kira 51 milimeter.

Dahulu, pada November 2009, sekurang-kurangnya 123 orang terbunuh dalam banjir besar di Jeddah, selain menyebabkan kerugian besar kepada penduduk setempat.

Jurucakap Jabatan Pendidikan berkata, semua sekolah ditutup bagi membolehkan pihak berkuasa memeriksa struktur bangunan serta mengurangkan kesesakan jalan raya.

Antara kawasan paling banyak menerima hujan adalah Samir, Ajawd, Braiman, al-Safa, al-Nahda dan al-Rehaili. Bagaimanapun, setakat ini tiada korban dilaporkan.

Anggota Pertahanan Awam memberi perhatian lebih banyak ke kawasan berisiko banjir seperti di timur Lebuh Raya Haramain yang tenggelam pada 2009.

Kerajaan tempatan juga menyediakan 100 pam dan peralatan pengairan bagi membantu mana-mana kawasan dinaiki air.

Sebelum ini, media melaporkan, sebatang jalan di daerah Safa runtuh akibat hujan lebat dan polis menutup laluan itu sepenuhnya. - AN

Ulasan GB

Mungkinkah bumi Arab Saudi dibasuh? Dosa apakah? Baca entri sebelum ini. Wallahu'alam.








2 ulasan:

boyanis sos cili berkata...

SEBENARNYA KALAU KITA KAJI HADIS HADIS AKHIR ZAMAN SEMEMANGNYA NEGARA ARAB AKAN SUBUR DAN TANAH BERPASIRNYA AKAN BERTUKAR PENUH BERAIR... ITU TANDA KIAMAT SUDAH MENDEKAT

malikstaffa berkata...

Ulamak menyatakan tanda-tanda kiaman Rosaknya Kaabah ( Baitullah ) dan lenyapnya Al-Quran dari Mushaf dan hati (Al-Quran diangkat)

“Maka apabila malapetaka yang sangat besar (hari kiamat) telah datang. Pada hari (ketika) manusia teringat akan apa yang telah dikerjakannya, dan diperlihatkan neraka dengan jelas kepada setiap orang yang melihat. Adapun orang yang melampaui batas, dan lebih mengutamakan kehidupan dunia, maka sesungguhnya nerakalah tempat tinggal(nya). Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya, maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggal(nya). (Orang-orang kafir) bertanya kepadamu (Muhammad) tentang hari kebangkitan, bilakah terjadinya Siapakah kamu (maka) dapat menyebutkan (waktunya)? Kepada Tuhanmulah dikembalikan kesudahannya (ketentuan waktunya). Kamu hanyalah pemberi peringatan bagi siapa yang takut kepadanya (hari berbangkit) Pada hari mereka melihat hari berbangkit itu, mereka merasa seakan-akan tidak tinggal (di dunia) melainkan (sebentar saja) di waktu petang atau pagi hari.” Surah An Naazi’aat : Ayat 34 - 46