28 Ogo 2010

Tindakan UMNO Menunjukkan Kejahilannya Dalam Agama

Nik Aziz pertahan anggota Parlimen Teo

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini mempertahankan tindakan anggota Parlimen Serdang, Teo Nie Ching menyampaikan sumbangan dan tazkirah di ruang solat Surau Al-Huda, Kajang Sentral, Ahad lepas.

Menteri Besar Kelantan itu berkata tindakan anggota Parlimen tersebut tidak menyalahi hukum Islam, malah sebaik-baik cara untuk mendekatkan mesyarakat bukan Islam kepada Islam.

“Tidak salah orang bukan Islam termasuk wanita masuk dalam masjid sama ada untuk berucap atau apa sahaja asalkan berpakaian sopan bagi bukan Islam dan menutup aurat bagi orang Islam,” kata Nik Aziz (gambar) kepada pemberita, di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas tindakan Anggota Parlimen DAP itu yang menyampaikan sumbangan dan tazkirah di ruang solat utama surau terbabit.

Tindakan Teo itu menimbulkan kemurkaan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah yang menitahkan Majlis Agama Islam Selangor menyiasat dan mengambil tindakan sewajarnya ke atas pengurusan surau tersebut.

Mengulas lanjut, Nik Abdul Aziz berkata tindakan itu dilihat ganjil kerana umat Islam sekarang terlalu jahil dengan agama sedangkan pada zaman Nabi Muhammad SAW baginda mengajak orang kafir Quraisy tinggal di dalam masjid termasuk dibenar tidur, makan dan minum.

“Cuma apa yang dilihat (benda) itu sebagai pelik di zaman ini menunjukkan umat Islam kita terlalu jahil dengan agama,” katanya.

Nik Abdul Aziz sebelum itu hadir berbuka puasa dan menyampaikan sumbangan Aidilfitri kepada 174 penghuni rumah anak yatim Puteri Harapan Taman Sabariah. — Bernama


Asing Adat & Hukum Hakam, Umat Islam Perlu Teliti Tamadun Islam

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad meminta umat Islam mengasingkan adat dan hukum hakam agama dalam menilai perbuatan seseorang baik sesama Islam mahupun bukan Islam.

Bagi beliau, kegagalan berbuat demikian hanya akan menjejaskan kemurniaan Islam di mata masyarakat bukan Islam yang seharusnya diajak mendekati agama samawi ini.

Timbalan Pesuruhjaya Pas Selangor itu juga meminta umat Islam tidak terikat dengan elemen tradisi sebaliknya berpandukan sumber ketamadunan Islam sejak zaman Rasulullah.

"Ini masalah di negara kita yang kadangkala tidak dapat membezakan antara kebiasaan dengan adat dan hukum agama. Adat dan agama ini pula dipengaruhi kepentingan politik.

"Kita tahu selama ini Umno sentiasa menegaskan bahawa Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu. Bagi saya, mereka mahu menjauhkan orang yang bukan melayu dan bukan islam daripada Islam," katanya.

Semua ini hanya mencipta pelbagai stigma dan pantang larang yang tidak penah termaktub dalam al-Quran.

Sebaliknya Umno secara halus memperalatkan agama untuk mengembalikan sokongan bukan melayu tanpa mempedulikan perkembangan dakwah agama.

"Inilah sebabnya mengapa mereka sejak kebelakangan ini cuba menunjukkan betapa tidak mesranya Islam kepada orang bukan Islam sehingga mengeluarkan fatwa, kononnya tidak boleh berdoa untuk orang bukan Islam.

"Sekali lagi dengan kes yang melibatkan Teo Nie Ching ini, politik Umno bertujuan hendak kekalkan politik Islam dengan politik Melayu sebagai perkara yang sama," katanya. -TVS


Ulasan GB

Bagi GB, UMNO bukan saja jahil dalam agama, malah ia menjelaskan sikap buruk mereka sekalipun mereka mengaku Islam dan mereka mencari ruang untuk mengeksploitasikan apa juga isu yang ada demi untuk mencari populariti mereka di kalangan masyarakat yang telah pupus.

Sikap UMNO itu yang diwakili oleh akhbar pencacai mereka bernama Utusan dan agensi pencacai mereka bernama MAIS hanya akan menjadikan umat bukan Islam semakin muak dan mual dengan UMNO.

Seperti yang GB ulaskan sebelum ini, tindakan UMNO yang cuba menunjukkan mereka lebih Islam itu menjadikan mereka sebagai golongan yang pelampau - pelampau yang bebal terhadap agama - tetapi hanya menggunakan agama sebagai alat politik untuk menyerang Pakatan Rakyat terutama PAS yang semakin dicemburuinya. Dan GB telah mendedahkan sebelum ini, 90% menteri-menteri dari kalangan UMNO ini tidak membaca Al-Quran, jauh sekali mengkaji ayat-ayatNya dan Hadith, justeru itu mereka bebal sebebalnya tentang agama. Mereka hanya bergantung kepada seorang dua "ustadz celup" dimana ustadz-ustadz ini menjadikan diri mereka lembu-lembu untuk habuan duniawi.

Keras kritikan GB, namun demi kebenaran itulah yang sebenar-benarnya.

Anda UMNO boleh memujuk semua sultan agar UMNO memegang semua kunci masjid dan surau, jangan benarkan ahli-ahli dan pemimpin Pakatan Rakyat masuk ke dalamnya. Ia akan mempercepat UMNO terlingkup. Bagi umat Islam sebenar, mereka boleh mendirikan solat di mana-mana hatta segala masjid dan surau terkunci untuk mereka. Kerana Allah memerintahkan "dirikan solat", bukan dirikan masjid.

Pegang kata-kata GB ini, bahawa UMNO BN tetap lingkup setidak-tidaknya di dalam pilihanraya kali ke 14!

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam.....mantap dan bertenaga ulasan GB.....sy sokong...kpd semuapengerusi surau/masjid...serahkan kunci surau/masjid kpd semua ketua cawangan/bahagian UMNO...biar mrk uruskan...atau serah terus kps Raja/raja...biar dia org uruskan masjid/surau...kita yg mengimarahkan masjid nix da masalah...byk tempat yg boleh didirikan solat....terutamanya markas2 kita....ita tgk apa akan jd dgn surau/masjid itu....kt nk tgk sape yg akan g azan suboh2....bkn nk berbangga...setakat yg aku lihat...puak2 ni kalau buleh pegang...lingkuplah masjid/surau...aku la berada di kemaman...dulu ms th 99-2003..masjid meriah dgn tazkirah di bulan pose...la...mati...sunyi...manusiapun hilang entah ke mn....sedih tgk masyarakat islam di kemaman.....dh tu...yg dok dlmmasjid...otai2 je...x caya...g sekali kt masjid geliga..majsid kuala kemaman ( yg baru)...sedih tgk...x da majlis ilmu...masjid hanya jd tempat solat smata2...ni lah ajaran UMNO yg bahlol ttg agama...bg puak yg inginkan ilmu..x da maslah..markas ada....di sana pelbagai program boleh dibuat...

AKU berkata...

AKU pun tak akan masuk surau Melayu untuk bersolat sebab takut ....

Yang AKU nak masuk ialah surau Islam sahaja.

Kalau susah-susah sangat, AKU sembahyang jemaaah dengan anak bini kat rumah aja. Boleh tazkirah sekaligus. Sultan pun tak boleh marah. Kan di rumah AKU, AKUlah Sultan. Di alam ni pulak, Allah swt lah Sultannya.

Tanpa Nama berkata...

Nasib baik ada pas kalau tidak tak tahu macamana orang Islam di negara kita nak mengimarahkan masjid... Tapi semenjak dua menjak ni UMNO nak jadi hero dalam perjuangan Islam yang sebenarnya tetapi malangnya isu yang ditimbulkan umpama lawak bodoh seperti umno tak tahu apa2 mengenai Islam. Aduh malunya....