19 Ogo 2010

Modus Operandi PDRM : Ahli Pakatan Rakyat Mengadu, Dia Yang Akan Didakwa

Peluru M-16: Polis siasat kemungkinan hantar sendiri

Ahli parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua hari ini hadir ke balai polis Mutiara Damansara sekali lagi untuk siasatan berhubung ugutan dan kiriman peluru yang diterimanya sebelum ini.

Pua yang berada selama kira-kira 45 minit di balai tersebut berkata, siasatan itu bagi memastikan bahawa kiriman itu tidak dihantar oleh dirinya sendiri.

Bercakap kepada pemberita selepas keluar daripada balai polis tersebut, Pua berkata beliau dan pembantunya perlu memberikan sampel DNA kepada polis untuk membantu siasatan.

Polis juga meminta untuk mengambil cap jari pembantunya, yang bertanggungjawab membuka kiriman tersebut, kata Pua.

Katanya, cap jari itu akan diambil di ibu pejabat polis daerah Petaling Jaya, manakala sampel DNA kedua-dua mereka akan diambil di Pusat Kesihatan Universiti Malaya di Petaling Jaya.

Sampel DNA

Pua menjelaskan, polis meminta sampel DNA itu kerana mengesyaki suspek yang bertanggungjawab menghantar kiriman tersebut telah menggunakan air liur untuk melekatkan setem.

Tambahnya, sampel tersebut bagi membolehkan polis mengasingkan DNA beliau dan pembantunya daripada DNA sampel lain yang ditemui pada bungkusan tersebut.

Pua juga berkata beliau juga telah merujuk peguam Gobind Singh Deo yang memaklumkan bahawa proses untuk mengambil sampel tersebut adalah prosedur biasa siasatan polis.

Katanya lagi, beliau hanya diberitahu untuk ke IPD Petaling Jaya dan ke hospital berkenaan dalam pertemuannya dengan seorang pegawai penyiasat di balai polis tersebut sebelum ini.

"Tempoh itu lama sebab saya terpaksa menunggu," katanya lagi dan menjelaskan tiada apa-apa keterangan lanjut diambil daripadanya.

Mengulas lanjut, Pua juga melahirkan kekesalan kerana sehingga kini tidak ada pemimpin tertinggi negara dan pihak polis yang tampil ke hadapan bagi mengutuk tindakan menghantar kiriman tersebut.

PM, IGP membisu

"Lebih kurang satu minggu saya buat laporan polis atas kes peluru hidup yang saya terima tapi sampai sekarang ketua polis negara dan perdana menteri tidak keluarkan kenyataan untuk kutuk tindakan ini,

"Orang yang buat perkara ini akan rasa lebih bersemangat untuk buat lagi (tindakan sama) dalam masa akan datang," katanya lagi.

Pada 11 Ogos lalu, sebuah bungkusan dialamatkan ke pejabat Pua di Damansara dari Tangkak. Ia dibuka oleh pembantu khas di pejabatnya dan beliau menjumpai sebutir peluru hidup bagi senapang M-16 dan sepucuk surat ugutan.

Surat berkenaan berbunyi: "Lu banyak berani?

"Sekarang lu mau apa?

"Jalan sekarang mau tengok depan, belakang, kiri, kanan bawah dan atas.

"Apa pasal?

"Lu punya keluarga, rumah, pejabat, kereta - WHT ....004, wa sudah tau.

"Sendiri mau ingat. Lu fikirlah sendiri."

Pembantunya itu kemudian membuat laporan polis di Balai Polis Mutiara Damansara kira-kira dua jam selepas itu. -mk

Ulasan GB

Mana-mana aduan dari Pakatan Rakyat, Polis akan bertindak untuk mengenakan semula dakwaan ke atas si pengadunya. Berbeza jika ahli UMNO yang mengadu.

Kes Teoh Beng Hock, kes Kugan dan beberapa kes lain menjelaskan kepada kita PDRM dan SPRM bersama-sama dengan Peguam Negara akan melakukan kerja utuk menterbalikkan setiap aduan dari pemimpin Pakatan Rakyat agar Pakatan Rakyat sendiri yang akan dicari kesalahannya.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kalau ajansi penguatkuasa seperti polis pun nak main politik sama nampak gayanya demokerasi akan hacur.

Rakyat Untuk Rakyat berkata...

Sebenarnya polis sudah bermain politik dan "bersedia Khidmat" hanyalah kepada Umno-BN bukan untuk melindungi rakyat daripada keselamatan. Wibawa polis hanyalah menurut perintah yang dangkal meskipun bertentangan dengan undang2.Terlalu rendah imej dan moral polis. Dari pencapaian kualiti berkhidmat untuk rakyat jauh sama sekali.
Contohnya jika rakyat melaporkan kepada polis segala salah laku Umno-BN yang bertentangan dengan undang2, pihak polis melambat-lambatkan siasatan itu malah orang yang melapor akan disiasat habis-habisan. Itulah wibawa dan kualiti polis negara ini.Double standard..