2 Jul 2010

Bekas Pegawai Penjara Bidas Menteri Mengenai Penjara Pudu

Persatuan Bekas Pegawai Penjara Malaysia (Expoam) mengusulkan bantahan sekeras-kerasnya kenyataan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussein mengenai ‘Penjara Pudu yang tidak perlu dibanggakan’.

Setiausaha Agungnya, Ali Othman berkata, kenyataan menteri itu yang menyebut "mungkin banyak benda lain boleh dibanggakan berbanding sebuah penjara walaupun ia sebuah bangunan lama" ketika bersidang di Dewan Rakyat pada 21 Jun 2010, benar-benar mengguris dan menghina ahli-ahli persatuan dan pegawai penjara yang sedang berkhidmat kini.

Kenyataan itu turut tersiar di sebuah akhbar tempatan keesokan harinya.

“Melalui Perhimpunan Agung Ke-10 persatuan, baru-baru ini, kami membuat usul bantah sekeras-kerasnya kenyataan beliau kerana merasakan seolah-olah perkhidmatan yang diberikan pegawai penjara khususnya yang telah berkhidmat di Penjara Pudu tidak dihargai, jauh sekali dari menjadi kebanggaan.

“Perlu diingatkan dengan adanya bangunan penjara atau jabatan penjara telah membuktikan wujudnya sistem keadilan yang lengkap di negara ini seiring dengan adanya mahkamah, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan lain-lain agensi penguat kuasa,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Menurutnya, penjenayah wajar dibenci kerana melakukan jenayah tetapi bukan terhadap penjara itu sendiri kerana penjara adalah tempat penjenayah jalani hukuman. -SH


‘Penjara Pudu bukan warisan negara’

2010/06/22

KERAJAAN tidak bercadang menjadikan Penjara Pudu sebagai tapak warisan kerana kewujudannya tidak dianggap sebagai sesuatu yang boleh dibanggakan rakyat negara ini.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussein, berkata kerajaan juga tidak berhasrat untuk membina muzium di tapak itu untuk membolehkan generasi akan datang mengetahui sejarah kewujudannya yang dibina pada 1895.

“Kerajaan sudah meneliti perkara ini dan membuat keputusan tapak ini bukan tapak warisan dan tidak akan dijadikan tapak warisan negara.

“Mungkin banyak benda lain boleh dibanggakan berbanding sebuah penjara walaupun ia sebuah bangunan lama,” katanya menjawab soalan tambahan Fong Kui Lun (DAP-Bukit Bintang).

Fong dalam soalannya ingin mengetahui kemungkinan kerajaan akan memulihara sebahagian bangunan penjara yang berusia 115 tahun itu untuk dijadikan bangunan dan tapak warisan bagi generasi akan datang supaya mengetahui sejarah penjara dan pembangunan Kuala Lumpur seperti dilakukan Korea Selatan.

Menjawab soalan asal Fong mengenai butiran lanjut pembangunan UDA Holdings Berhad di tapak Penjara Pudu, Awang Adek berkata, mereka akan membina projek pembangunan bercampur termasuk pejabat, kawasan rekreasi, hotel dan ruang niaga. -BH




Ulasan GB

Selain Awang Adek, Rais Yatim juga menyatakan Penjara Pudu tiada nilai warisan.

Mungkin jika Awang Adek dan Rais Yatim dimasukkan ke penjara Pudu, kedua-dua orang ini akan bersama-sama dengan Pegawai Penjara membuat demontsrasi membantah tindakan merobohkan penjara berkenaan.

Ada diperuntukkan komisyen ker untuk pembangunan projek pembinaan bernilai RM5 bilion di tapak berkenaan kepada kedua-dua menteri ini? GB sekadar bertanya jer.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dulu melayu umno beragamaislam daayah kpd org cina kalau pas merentah kena kerat kote,pas merentah huruhara,pas merenyah tak bulih mn arak dan berbagai lagi,bagi umno kalau bulih biar org cina takut kat pas supaya umno/bn merentah selamanya.

Tanpa Nama berkata...

Aku bukan bermaksud setuju dgn Awang Adek dan Rais Yatim...elok la,,kawasan yang luas tu ..dimanfaatkan. Disimpan pun tak membawa faedahnya...apa nak banggakan sangat dengan penjara pudu tu..

Tanpa Nama berkata...

kita kena jelaskan kepada bangsa lain selain dari melayu yang islam itu adalah menyeluroh... bersikap adil kepada semua umat tidak mengira bangsa seperti umno yang menggunakan bangsa melayu.... itulah kebodohan umno... tapi islam tidak begitu... ISLAM AKAN MENGIKUT JEJAK RASULULLAH S.A.W. menjadi pemimpin yang sangat2 disayangi oleh musoh walau pada mulanya baginda rasulullah dihina dan dicaci oleh bangsanya sendiri.