21 Jan 2010

Program Subsidi Beras Poilitik Murahan Noh Omar

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia, Datuk Noh Omar dilihat terdesak memenangi hati rakyat khususnya Selangor setelah reputasi Umno-Barisan Nasional merundum pada pilihanraya umum ke 12.

Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri Sri Muda, Mat Shuhaimi Shafie, matlamat utama Noh Omar adalah semata-mata mahu mengangkat dirinya sebagai orang nombor dua di Selangor selepas Najib Razak, Pengerusi BN dan Umno negeri.

Shuhaimi berkata taktik Noh Omar melaksanakan program Subsidi Beras Untuk Rakyat atau Subur ini mendedahkan politik murahan yang dibawa beliau untuk meraih sokongan.

“Beliau terdesak untuk memastikan yang sokongan itu beralih kepada dia, maka dia menggunakan duit kementerian, saya nak tegaskan duit kementerian itu ialah duit rakyat, bukan duit daripada poket Dato Noh Omar sendiri, jadi duit ini dia tidak boleh dibelanjakan program di kepala otak dia saja, tak boleh sebab ini duit rakyat, dia mesti belanjakan di seluruh negara. Melalui program Subur memanglah dia katakan dia belanjakan di seluruh negara dan sebagainya, tetapi dari segi pelaksanaan, kita tidak nampak yang pelaksanaan itu diadakan untuk membantu rakyat, melainkan hanya untuk menaikkan imej Menteri Pertanian, iaitu Dato Noh Omar sendiri”, jelas Shuhaimi.

Beliau bercakap demikian ketika ditemui di pejabatnya di Kota Kemuning baru-baru ini.

Shuhaimi berkata agensi persekutuan diperalatkan untuk membeli sokongan pengundi bagi Umno.

“Apa yang Noh Omar buat macam penubuhan Majlis Pembangunan, dia Umno ni mereka buat 3 perkara, pertamanya melalui ICU di bawah JPM mereka mengagihkan keuntungan ini melalui 3 agensi, melalui Kementerian Pertanian yang ada program Subur, MPPP dan melalui Jabatan Pembangunan Negeri”, ujarnya lagi.

Kata Shuhaimi, rakyat Selangor menuntut keterbukaan dalam segala aspek apabila menolak Umno kerana gagal mempamerkan pentadbiran yang telus dan tiada kebertanggungjawaban khususnya pengagihan peruntukan kerajaan pusat kepada negeri ini.

“Rakyat negeri Selangor menolak Umno, kalau rakyat Selangor menyokong Umno, mereka tindakan meletakkan Kerajaan Pakatan Rakyat sebagai pemerintah, jadi orang-orang yang dilantik di MPPP, Subur, Majlis Pembangunan ICU, ini adalah orang-orang yang telah ditolak rakyat daripada segi kebertanggungjawaban, ketelusan itu pun sudah terkeluar, orang yang minoriti yang mengagih-agihkan peruntukan kepada orang lain, jadi daripada segi kuasa dia tidak ada kuasa untuk melakukan itu”, tambahnya lagi. - MOHD SAHRULNIZAM MOHD ZAIN -TVS



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bantuan kepada pelajar miskin ditarik BN?