6 Jan 2010

Mat Sabu Sokong TGNA - Temukan Pemimpin Islam Dan Kristian Selesaikan Isu Kalimah Allah

Mohamad Sabu menyokong penuh usul yang dikemukan oleh Musyidul Am PAS, Nik Abdul Aziz Nik Mat menemukan pemimpin Islam dan Kristian di Malaysia bagi menyelesaikan perkara berhubung penggunaan kalimah Allah.

Pemimpin Pas itu menjelaskan Islam menggalakkan dialog antara ilmuan dalam menyelesaikan titik-titik bingit antara agama, sesuai dengan iklim demokrasi hari ini.

Menurutnya lagi, penggunaan kalimah Allah tidak dibantah Al-Quran namun apa yang dikhuatiri umat Islam adalah penyalahgunaannya.

"Kalimah Allah tu di Malaysia ni, di sebelah sini memang sesuai untuk orang Islam sahaja. Tapi kalau orang bukan Islam nak guna kita tidak boleh paksa, tapi kita bimbang penyalahgunaan perkataan itu", jelas beliau.

Beliau turut berpendirian bahawa perkara ini tidak perlu digembar-gemburkan di mahkamah sedangkan ianya hanyalah bersangkut paut dengan kepenggunaan perkataan tersebut.

"Bukan soal mahkamah, di sini lebih soal sosio politik. Bukan A atau B cuma kita bimbang penyalahgunaan", tegas beliau.

Oleh yang demikian, cadangan Nik Aziz untuk menemukan pemimpin Islam dan Kristian bagi menyelesaikan kekeliruan ini adalah jalan terbaik bagi mengelak sebarang perselisihan faham antara kaum.

"Ini saya lebih setuju kita bertemu dengan orang-orang parti-parti kristian di Malaysia", kata beliau. -TVS

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

patut juga terangkan kebenaran islam, dan penyelewengan kristian yang menyesatkan..