8 Jan 2010

Inkues Ditangguh, Beri Laluan Kes Raub Hina Mahkamah Terlebih Dulu

Inkues mendiang Teoh Beng Hock sekali lagi ditangguhkan untuk memberi laluan kepada kes menghina mahkamah oleh pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Raub Ghani didengar terlebih dahulu pada 15 Januari ini.

Hakim Mahkamah Koroner Azmil Muntapha Abas semalam mengarahkan supaya prosiding terhadap Raub dijalankan terlebih dahulu berikutan keluarga Teoh memfailkan permohonan itu.

Pada 1 Januari lalu, Raub memfailkan laporan polis terhadap pakar patologi Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand ekoran tersiarnya sebuah artikel bertajuk "Pornthip sahkan Beng Hock mati dibunuh" di akhbar rasmi Parti Keadilan Rakyat, Suara Keadilan.

Para peguam Teoh, Karpal Singh dan Gobind Singh Deo memfailkan permohonan menghina mahkamah di bawah Seksyen 5, Akta Kesaksian, Penculikan dan Ugutan 1947.

Dalam laporan polis, Raub mendakwa Dr Pornthip telah "membocorkan" maklumat kepada orang-orang yang tidak layak memperolehinya mengenai laporan forensik ke atas bedah siasat kali kedua pada 22 November
lalu.

Mereka juga memfailkan permohonan bagi mendapatkan laporan-laporan polis yang dibuat oleh pegawai-pegawai SPRM dan supaya mahkamah juga boleh memperolehinya.

Hakim mengarahkan supaya peguam SPRM, Abdul Razak Musa menyerahkan laporan-laporan itu di mahkamah hari ini.

Dr Shahidan Md Noor menyerahkan laporan bedah siasatnya di mahkamah semalam. Bagaimanapun laporan bedah siasat kedua daripada Dr Pornthip dan laporan daripada patologi British, Dr Peter Vanezis belum diserahkan lagi.

Gobind berkata, "laporan polis yang dibuat oleh Raub berupa ugutan. Ekoran dari itu, Dr Pornthip berkemungkinan tidak akan hadir untuk memberi keterangan pada ikues ini. Oleh itu, prosiding menghina mahkamah hendaklah didengar terlebih dahulu."

Beliau berkata, integriti sistem kehakiman di Malaysia menjadi persoalan jika Dr Pornthip gagal hadir kerana takut akan akibatnya daripada tindakan peguam negara dan pihak polis ekoran dari laporan itu.

"Kami telah diberitahu oleh para peguam yang mewakili kerajaan negeri Selangor bahawa Dr Pornthip telah dinasihatkan supaya mendapatkan pandangan sama ada beliau harus datang ke Malaysia," tambah beliau. -FMT

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SPRM akan cuba sekat kebenaran terserlah sesuai dengan kehendak UMNO

azman kamarul berkata...

Bangang,bodoh,bahlul...itulah yang selayaknya diberikan kepada kebodohan raub....

Kini ... orang Thailand pun hendak dikenakan pulak....nampak gaya negara ini dah mula menuju ke arah negara autokratik nampaknya...