2 Dis 2009

Rakyat Sokong BTN Dirombak

Keputusan kabinet untuk merombak semula kursus Biro Tata Negara (BTN) mendapat reaksi positif rakyat Selangor.

Mereka ketika di temui TvSelangor menyokong keputusan itu kerana dilihat BTN selama ini satu program yang meracuni pemikiran rakyat dengan menggunakan sentimen Melayu.

Muhamad Nazirul Fikri berpendapat rombakan ini wajar dilakukan jika Perdana Menteri Najib Razak mahu formula perpaduannya, 1Malaysia tercapai.

“Kalau ikut pendapat saya sebenarnya saya sokong. Sebab yang kita tahu program tuh lebih kepada perkauman.Perdana Menteri Najib pun cakap nak bentuk gagasan satu Malaysia”.

“Dari persepsi lain, benda tu memang kena rombak la.sebab kalau kita tengok memang banyak kaum la.Cina,India,Melayu,orang asli.Benda tu lebih banyak negatif dari positif, rombak untuk tengok dari sudut yang positif",tambah beliau lagi.

Bagi Norfara Liyana Norslee pula, rombakan yang akan dibuat itu adalah terbaik bagi menggambarkan Malaysia sebuah Negara demokrasi dan lambang perpaduan.

“Kalau kita rombak tu maknanya kita nak suruh rakyat bersatu padu,dari Melayu,cina,india semua.kalau kita amalkan perkauman bila nak maju dan bersaing dengan Negara lain.Lagipun Negara kita mengamalkan sistem demokrasi”.

“Bagi saya pemikiran masyarakat sekarang lebih terbuka.Tidak boleh disekat sesuka hati.Diorang lebih open minded terhadap benda macam ni.memang patut dirombak”,kata Norsyazwani Mohamad.

Manakala,bagi Mishati Misdi,yang pernah mengikuti program tersebut, beliau menyokong penuh rombakan tersebut asalkan modul yang menyentuh semangat patriotisma dikekalkan.

“Kalau nak penambahbaikan untuk merubah apa yang sedia ada ok.Tapi kalau nak merombak untuk kurangkan apa yang sedia ada rasanya tak perlu la”. -TVS



Tiada ulasan: