11 Dis 2009

Rakyat Kutuk Tindakan Menukarkan Hakim-hakim

Adalah sahih bahawa ketiga-tiga hakim yang membuat keputusan tidak memikhak kepada kerajaan Barisan Nasional akan ditukarkan dan Ketua Hakim Zaki Azmi menykong tindakan berkenaan.

Mereka yang ditukarkan dari Bahagian Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas Mhkamah Tinggi ke Bahagian Perdagangan mahkamah yang sama bermula 1 Januari ialah hakim-hakim Alizatul Khair Osman Khairuddin, Lau Bee Lan dan Mohamad Ariff Md Yusoff.

Zaki walaubagaimana pun menafikan pertukaran itu ada kaitan dengan keputusan yang mereka lakukan, dan mendakwa pertukaran itu telah dibuat tiga bulan lalu untuk mendedahkan mereka kepada cabang lain undang-undang agar mereka boleh dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat.

Sekalipun belaiu mengakui ketiga-tiganya masih menunggu untuk disenaraipendekkan untuk kenaikan pangkat, beliau menyatakan di dalam melalui email kepada sebuah akhbar tempatan bahawa pendedahan mereka kepada aspek yang berbeza akan memberikan mereka pngalaman yang diperlukan supaya boleh di pertimbangkan untuk kenaikan pangkat.

"Saya andaikan bahawa ramai berkesimpulan (pertukaran itu) kerana mereka membuat keputusan tidak menyebelahi pihak kerajaan.

“Mengapa pertukaran yang lain tidak mendapat perhatian? Apakah bererti hakim-hakim ini perlu disimpan di situ untuk selama-lamanya," tambahnya.

Mjlis Peguam menyokong pertukaran itu dngan menyatakan tidak adil untuk meletakkan hakim-hakim di sati tempat terlalu lama namun pemimpin parti pembangkang merasakan sistem kehakiman Malaysia sudah tunduk kepada kuasa eksekutif kerajaan Barisan Nasional.

Mereka menyatakan kes-kes yang diadili oleh ketiga-tiga hakim baru-baru ini yang membuat penghakiman secara bebas menjelaskan sebab mengapa pertukaran itu dilakukan.

Alizatul mengisytiharkan pada Nov 16 bahawa wakil rakyat UMNO, Abu Hassan Sarif tidak lagi seorang ADUN Kota Siputeh dan mengarahkan Suruhanjaya Pilihanraya SPR) mengadakan pilihanraya kecil. SPR kemudiannya telah membuat rayuan.

Lau Bee Lan pada 6 Mac mendengar permohonan dari Menteri Besar Perak dari Pakatan Rakyat Mohammad Nizar Jamaluddin, yang telah mencabar kesahihan penggantinya, Zambry Abdul Kadir dari Umno.

Beliau telah menyatakan bahawa Mahkamah Persekutuan mesti menetapkan empat persoalan perundangan sebelum dapat memutuskan siapa mentri besar yang sah.

Mahkamah Persekutuan, bagaimanapun, menyatakan Lau tidak mengikut prosidur yang betul dan menyerahkan semula kes itu kepada Mahkamah Tinggi dengan Hakim Abdul Aziz Abd Rahim, telah menetapkan keputusan berpihak kepada Mohammad Nizar. Keputusan itu diterbalikkan oleh Mahkamah Rayuan.

Mohamad Ariff pada 19 Nov memutuskan Suruhanjaya Anti Rahsuan Malaysia (SPRM) tidak boleh menyoal saksi di luar masa pejabat.

Beliau menyatakan SPRM bertindak secara tidak sah sewaktu menahan Ahli Majlis Perbandaran Kajang, Tan Boon Wah dari PR semalaman, di dalam siasatan berhubung penyalahgunaan peruntukan wakil rakyat yang menyaksikan kematian Teoh Beng Huat sewaktu di dalam tahanan SPRM.

Ulasan GB

Rakyat 1 Malaysia memang wajar mengutuk tindakan pertukaran hakim-hakim yang dilakukan. Ketua Hakim Negara cuba memperbodohkan rakyat Malaysia dengan jawapannya dan terlalu mustahil pula untuk menyatakan tindakan ke atas hakim-hakim itu "hanya satu kebetulan" yang mana mereka itu telah membuat pengadilan yang tidak berpihak kepada kerajaan BN.

Tindakan yang dipercayai dilakukan oleh Peguam Negara itu adalah tindakan zalim dan juga tindakan yang disifatkan cuba menakut-nakutkan hakim-hakim yang sedia ada supaya tidak membuat keputusan yang tidak memihak kepada kerajaan BN.

Ini adalah satu bukti pencabulan dan pelacuran institusi kehakiman yang begitu jelas dan ketara dan wakil-rakyat PR perlu mempastikan hal ini terbela di Parlimen.

Rakyat kini sudah tidak lagi boleh meletakkan harapan kepada "Palac of Justice" sebagai tempat untuk mendapatkan kebenaran dan keadilan.


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nak naik pangkat kena sokong BN????