5 Dis 2009

FOMCA: Tangani Beban Rakyat Sebelum Tarik Balik Subsidi

Cadangan Kerajaan untuk memansuhkan subsidi gula dan membincangkannya ke peringkat Kabinet tidak lama lagi disokong Gabungan Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (Fomca).

Bagaimanapun, gabungan berkenaan mendesak kerajaan untuk melaksanakan inisiatif lain dalam memastikan beban kos sara hidup rakyat dapat dikurangkan kesan daripada penarikan subsidi berkenaan.

Setiausaha Agungnya, Sha’ani Abdullah berkata subsidi berkenaan perlu ditarik balik berikutan ia gagal disalurkan kepada golongan sasar berpendapatan rendah.

"Dari segi itu, penegasannya kita menyokong subsidi ditarik balik tapi sebelum melakukan perkara itu pihak kerajaan harus memulakan langkah-langkah untuk mengurangkan beban kos sara hidup kepada rakyat.Itu perlu ditangani dulu sebelum pihak kerajaan nak tarik balik subsidi gula dan juga subsidi kepada barangan lain”,katanya.

Beliau berkata demikian ketika dihubungi TV Selangor, petang tadi.

"Subsidi yang diberi melalui harga barangan dimanfaatkan oleh mereka-mereka yang menggunakan barang tersebut dalam kuantiti yang banyak,so dalam hal ini pihak komersil yang meraih keuntungan lebihan dan sasaran iaitu golongan berpendapatan rendah amat sedikitlah dari segi manfaat,"katanya.

Beliau menegaskan bebanan yang bakal ditangung rakyat khususnya yang berpendapatan rendah perlu ditangani terlebih dahulu sebelum subsidi berkenaan ditarik balik.

Sebelum ini Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan memandang serius cadangan supaya subsidi gula dalam usaha mengurangkan kadar pengambilan gula di kalangan masyarakat.

Ismail berkata, kerajaan hanya akan membantu rakyat mengurangkan beban dengan memberikan subsidi kepada makanan asas dan gula tidak termasuk dalam kategori tersebut. -TVS


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

BN dan UMNO lebih bahaya dari gula, dasar BN menekan semua rakyat, bukan semua orang sakit kerana gula....