25 Nov 2009

SELPROA Tolak Kepimpinan Najib, Mohon Tarik Balik Pembatalan Pekeliling MB

Persatuan Pegawai-pegawai kepada ahli parlimen dan ADUN Pakatan Rakyat di Selangor mengecam tindakan Peguam Negara mencabar surat pekeliling Menteri Besar melarang Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menyoal siasat kakitangan kerajaan negeri selepas waktu pejabat.

Menurut persatuan itu, peguam negara seharusnya mengambil iktibar daripada tragedi mendiang Teoh Beng Hock yang ditemui mati setelah disoal siasat sepanjang malam oleh SPRM, Julai lalu.

Presiden persatuan berkenaan, Abdul Razak Ismail membidas tindakan Peguam Negara mencabar pekeliling Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang melarang pegawai kerajaan memberi kenyataan kepada SPRM selepas waktu pejabat dan diluar bangunan SUK.

Kes itu dirujuk ke mahkamah dan menunggu keputusan.

Justeru Abdul Razak menggesa Perdana Menteri Najib Razak untuk melaksanakan amanah dalam membela hak asasi rakyat termasuk kakitangan kerajaan negeri.

Persatuan ini mendesak Najib untuk mengarahkan Peguam Negara membatalkan tindakan mencabar surat pekeliling tan sri Khalid ibrahim.

"Kami amat terkejut oleh permohonan Peguam Negara kerana ini merupakan satu penafian ke atas hak-hak kami sebagai rakyat Malaysia untuk bekerja dalam satu persekitaran yang selamat dan terjamin.Tindakan ini juga menunjukkan tiadanya kebebasan dan kelihatan Peguam Negara bertindak bagi SPRM",katanya.
\
Razak berkata demikian pada sidang media di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), Shah Alam, hari ini.

Katanya, Peguam Negara sepatutnya menyokong keputusan yang telah dibuat oleh Hakim Mahkamah Tinggi, Mohd Ariff Mohd Yusof pada 19 November lalu menyatakan bahawa SPRM tidak boleh menyoal saksi pada waktu malam.

"Kami menyeru kepada Peguam Negara untuk menarik balik permohonan pembatan pekeliling Menteri Besar dengan serta merta untuk menjamin keselamatan dan hak pembantu –pembantu wakil rakyat.

“Kami menyokong sepenuhnya pekeliling Menteri Besar dan menghargai usaha bersepadu oleh Pakatan Rakyat dalam memastikan keselamatan semua pembantu-pembantu politik kepada wakil rakyat pakatan rakyat Selangor",katanya.

Selproa atau persatuan pegawai-pegawai wakil rakyat pakatan rakyat Selangor ditubuhkan pada bulan ini bagi melindungi keselamatan, hak asasi kemanusiaan dan kebajikan pembantu politik di negeri ini.

Ia dianggotai oleh 85 orang ahli yang merangkumi pembantu kepada Ahli Parlimen dan ADUN Pakatan Rakyat di Selangor. -TVS



1 ulasan:

azman kamarul berkata...

Kita sedang menuju ke arah zaman kegelapan dengan tindakan yang bertujuan menjaga kepentingan tertentu oleh Peguam Negara,SPR PDRM dan SPRM.

Malang bagi rakyat memberi cukai untuk menggaji orang-orang seperti ini...insyaallah kita tuntut di akhirat kelak...