15 Nov 2009

Era Najib Altantuya : Tindakan Tegas perlu Ke Atas Hassan Ali

Untuk kali ini, penulis dengan berat hati, bersetuju dengan saranan beberapa pihak supaya diambil tindakan tegas terhadap Pesuruhjaya PAS Selangor, termasuk untuk 'merehatkan' beliau dari kerusi Pesuruhjaya PAS Selangor.. ini 'ijtihad' semasa penulis..jika sebelum ini, penulis hanya memilih untuk berdiam diri, atau berkecuali dengan sesetengah pihak yang mendesak beliau meletak jawatan, tapi utk kali ini, penulis akur dan bersetuju dengan mereka..

Pertemuan Hassan-Nasarudin bersama blogger

Ianya bermula dari sesi perjumpaan dialog bersama para blogger tempoh hari..jika sebelum ini, penulis boleh berbaik sangka terhadap mereka berdua berkaitan isu UG atau kerajaan Perpaduan.. firasat penulis kuat mneyatakan mereka berdua tidak akan sesekali memasuki umno atau teringin untuk menyertai Umno, tindakan mereka itu hanyalah antara tindakan/pandangan yang bersifat peribadi..

Tetapi, segalanya berubah semenjak program pertemuan mereka bersama blogger. disinilah segalanya bermula.. daripada perkara yang tidak pernah diketahui, akhirnya diketahui, daripada perkara yang sulit akhirnya menjadi bahan sebaran umum, daripada persepsi positif kepada mereka, akhirnya berubah kepada negatif!

Dengan tersebarnya rakaman audio pertemuan Hassan Ali dan para blogger termasuk dari Umno tempoh hari, ternyata ia bukan meredakan keadaan, bahkan semakin menyesakkan keadaan.. Ia sebenarnya bukan satu tindakan yang bijak sama sekali.. rupanya tindakan sedemikin bukannya untuk menyelesaikan masalah, mahupun meredakan polemik yang timbul, tetapi semakin menambah parah kepada jemaah.. satu persatu isu baru timbul hasil dari perjumpaan bersama blogger tersebut!

Bakal membawa bencana

Terus terang penulis katakan, penulis sudah dapat menghidu perjumpaan tersebut bakal mendatangkan malapetaka kepada PAS..apa tidaknya, saranan Presiden supaya pemimpin PAS tidak menjadikan media termasuk media baru sebagai pentas untuk meluahkan perasaan, berbalas kritikan, dan sebagainya tidak diambil endah mereka berdua.. apatah lagi tarikh perjumpaan dengan blogger tersebut sudah hampir dengan tarikh mesyuarat khas PAS. kenapa tidak ditunggu sahaja mesyuarat itu utk meluahkan perasaan dan membela diri.

Yang kedua mengenai apa sebab mereka berdua menjemput blogger dari kalangan Umno menyertai perjumpaan tersebut? apa tujuan mejemput 'musuh' untuk membincang masalah dalaman parti? tak lain dan tak bukan ia adalah satu kesilapan besar mereka berdua. lihatlah sekarang, segala minit perjumpaan itu kini tersebar dengan meluas dan berada di dalam genggaman Umno..paling mendukacitakan, banyak rahsia dan perkara sulit parti didedahkan di dalam perjumpaan itu!

Persoalan seterusnya ada penulis catitkan.. sebahagiannya,

1. Apa tujuan pihak penganjur menjemput para blogger dalam membincang/menjawab isu UG/EGM ini? bukankah Presiden sudah mengarahkan isu ini tidak sepatutnya diwar-warkan dalam media termasuk media baru?

2. Kenapa dijemput blogger dari kalangan penyokong Umno/BN dlm membincangkan masalah dalaman PAS?
Membela diri atau 'Melepas diri'?


Ya, mungkin pada firasat mereka (Hassan-Nasarudin), tindakan sedemikian (mendedahkan pelbagai perkara termasuk tentang baiah taklid) adalah untuk mempertahankan diri dari dituduh agen umno, akan mnyertai Umno dan sbegainya.. pada pandangan mereka, dengan berbuat sedemikian, tuduhan terhadap mereka menyertai Umno adalah satu pendustaan sama sekali.

Tetapi ternyata mereka tersilap membuat percaturan.. Apakah mereka berdua sedar, jika apa yang didedahkan mereka di dalam pertemuan itu adalah bersifat sulit, kenapa mesti mereka menjemput blogger dari kalangan Umno untuk bersama2 dlm program tersebut? apakah tidak terdetik pada fikiran mereka, akan ada pihak (yg menyertai perjumpaan itu) yang akan memcahkan rahsia suatu ketika nanti?bukankan kebanyakan isu yg didedahkan dalm perjumpaan itu adalah merupakan rahsia dan amanah parti, makna kata perkara yang tidak sesuai dan tidak sepatutnya disebarkan kepada umum, termasuk isi perbincangan sesama pemimpin dan sumpah laknat?

Penulis pernah menyatakan.. antaranya,
3. Program dialog ini difahamkan sebagai program tertutup. Apakah bermaksud ianya suatu yang bersifat sulit/rahsia (tidak boleh didedahkan kepada umum kecuali atas izin dan sebab tertentu), atau pun ia sememangnya untuk tujuan penyebaran?
Sumpah Laknat @ sumpah Talak
3

Penulis juga sebahagian besar rakyat Malaysia yang terkejut apabila mendengar berita berkaitan sumpah atau baiah taklid cerai talak 3 ini.. berdasarkan ilmu penulis setakat ini, ia adalah suatu perkara yang tidak masuk akal dan tidak boleh diterima sama sekali.. andai pun ia boleh diterima oleh penulis sebagai suatu cara utk menunjukkan pengorbanan seseorang terhadap perjuangan parti, diluar sana terdapat 100 orang tidak bersetuju dgn cara ini..100 nibah 1..100 yang membantah, 1 yang bersetuju.. ya, PAS telah menempah kekalahan dan kecundang jika memilih sifir atau nisbah ini..

Kerana itulah penulis amat lega dan senang apabila pihak atasan parti menjelaskan ia bukanlah satu dasar parti.. ia bukanlah keutamaan dan metod sumpah taat setia yang dibawa oleh parti.. penulis bersetuju dengan kenyataan yang dikeluarkan pimpinan atasan PAS yang membantah idea dan tindakan ini, baik dari presiden, pemuda2nya, musryidul amnya dan lain2nya..

Adapun yang di'bocor'kan oleh Hassan dan Nasarudin pada pertemuan dengan blogger tempoh hari adalah, ia adalah kes terpencil yang tidak memperlihatkan keseluruhan PAS itu.. walaupun lagak kenyataannya seolah2 semua peringkat pemimpin PAS mengamalkan sumpah cerai talak 3, tetapi ternyata kenyataan beliau itu adalah bersifat persepsi semata-mata, serta berlebih2an.. buktinya, terdapat perkataan 'saya fikir' dan tiada disertakan asas dan bukti dakwaan..

Seperti yang dijelaskan PAS Pusat melalui setiausahanya, Mustafa Ali, PAS tidak menafikan bahkan mengakui wujudnya perkara itu (bersumpah cerai talak 3), tapi itu adalah kes yang begitu terpencil dan dilakakan oleh beberapa individu sahaja, ia bukanlah dasar yang dibawa parti (baca di sini)..ada pun yang diamalkan PAS sejak sekian lama, adalah sumpah taat setia berbentuk 'sumpah laknat', bukan 'sumpah cerai talak 3' !!

Dan begitu jugalah firasat penulis..jauh disudut benak fikiran penulis, perkara itu (baiah talak tiga)bukanlah dasar PAS. ia dicetuskan oleh beberapa org individu dalam PAS utk menunjukkan sokongan yg padu kepada PAS.. sebagaimana wujud pandangan yang bersifat 'jemaah', dan pandngan yang bersifat peribadi, begitu juga dalam melakukan sumpah taat setia ini, ada yang bersifat jemaah (berdasarkan dasar parti), dan ada yang bersifat peribadi (menambah sesuatu ayat dalam sumpah taat setia itu untuk menunjukkan pengrbanan besar kepada parti)..so, itu hak mereka..

Apa pun, perkara ini bukanlah yang mahu dijelaskan secara panjang lebar oleh penulis..apa yg ingin ditekankan disini, mereka berdua telah menjatuhkan imej PAS secara keseluruhan..mana mungkin mereka yang mendedahkan rahsia parti kepada khalayak umum dilepaskan dari sebarang tindakan.. ia semacam mendedahkan kelemahan dan kekuatan jentera perang kepada pihak musuh.. ternyata ia sesuatu yang sukar diterima sama sekali.

Untuk yang terakhirnya, penulis dengan ini, bersetuju dengan saranan beberapa pihak, suapaya 'direhatkan' mereka berdua dari jawatan tertinggi parti, atau paling kurang dikenakan tindakan disiplin keatas mereka... ia bukan untuk menafikan peranan dan jasa mereka kepada parti, tetapi demi kebaikan mereka dan PAS itu sendiri..sesungguhnya banyak ruang untuk berkhidmat kepada parti dan jemaah, melalui jawatan, itu adalah salah satu metodya..

Akhir kalam, "Yang patah tumbuh, yang hilang berganti"..pepatah ini bukan hanya merujuk apabila berlakunya kematian semata-mata, tetapi juga untuk mereka yang masih hidup..insyaallah, akan ada pengganti yang lebih baik..perjuangan wajar diteruskan!...
wallahua'lam.. -priamalaya

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PAS perlu nasihatkan Ustaz Nasha dan Hassan Ali letak jawatan sebab angkara merekalah PAS telah dipandang serong skrg dan membuat ahli akar umbi bertelagah sesama sendiri...

Jika PAS tidak lakukan sesuatu terhadap dua org yang telah memakan 'umpan' umngok ni sudah pasti persepsi negatif yg sedang terpalit pada PAS sukar utk dihilangkan...

Kepada TGHH, buktikanlah anda seorg pemimpin Islam sebenar yg tegas dan tidak pilih kasih, kalau tidak cakap anda tidak akan dipedulikan org lagi...sebab apa?

CAKAP TAK SERUPA BIKIN...

emkay berkata...

Setuju dgn sdr GB, Presiden Pas eloklah tidak mengambil jalan tengah dalam isu ini. Mintalah Ust Nasha berundur secara terhormat dan Dato Hasan Ali dan Mustafa Ali diganti oleh pimpinan lain.

Untuk sekali ini janganlah tunduk kpd tekanan Dato Harun Taib.

Percayalah TGHH ini bukan sentimen peribadi, tetapi demi kebaikan Pakatan dan Pas sendiri dlm PRU13 nanti. Ini sentimen di pantai barat dan di ibu kota, khususnya kaum Cina dan India yg mengundi PR/Pas dlm PRU lepas dan penyokong Asal-Bukan-Umno yakni bukan penyokong Pas tegar.

Esok-esok bila keadaan dah terkawal, mereka boleh di ketengahkan semula jika mereka tetap istiqomah.

Mungkin Dr Zulkifly dan Dr Mujahid boleh replace sbg PJ Selangor dan SUA baru. Mereka amat credible utk berada di sisi TGHH mengemudi parti dengan pemikiran politik yg tinggi, ketrampilan dan keperibadian yg disenangi ramai.

Saya bersetuju dgn pandangan bhw TGHH hendaklah segera berpindah ke ibukota utk mengemudi parti dgn lebih efisien, selalu berada di pejabat agung, dan dapat kerap reach-out kpd tokoh2 politik & akademik yg berada di ibukota.

Tanpa Nama berkata...

ape yg ubn serang merupakan kekuatan pas,,sumpah laknat, serang TGNA,atas alasan rasuah,pegi mekah, sedarlh,, mereka nk lemahkn kite,, mgkin kite xsedr,, nk glamor,..

Tanpa Nama berkata...

tpi yg sebarkan rakaman tu bukan ke si tulang besi n ketua pemuda pas shah alam dan bukannya org umno? hasan ali cakap pada blogger umno, ok katalah salah, tpi rakaman tu tak didedah oleh blogger umno tpi org pas sednri, itu pon satu kesalahan gak

klu yg dicakap tu rahsia, yang menyebar benda rahsia pun patu kena

so hasan, nasa, khalid samad, tulang besi n suyuti patut kena hukum

jit_tontoya berkata...

haluuuuuuuuuuuuuuuuuu


bkn stakat buang depa ni....tapi talkinkn skali!!!!! jgn sampai mayat tdi jadi toyol.....nanti tuan pun dia gigit....

KHAK TUIH!!!!!

Unknown berkata...

siapa yang ajar mendedahkan kebenaran itu satu kesalahan? UMNO?

Tanpa Nama berkata...

Nak mengajar mengucap dua kalimah shahadah kena ada tauliah, kenapa TGHH membisu, kerana Hasan Ali EXCO agama?