17 Nov 2009

Era Najib Altantuya : SPR Wajar Dirombak - Mahfuz

Kegagalan Suruhanjaya pilihan raya (SPR) menyelesaikan pelbagai kemelut berkaitan isu pilihanraya mendorong Pakatan Rakyat mendesak agar suruhanjaya berkenaan dirombak semula.

Naib Presiden Pas, Mahfuz Omar berkata rombakan perlu dibuat secara menyeluruh mencakupi aspek kepimpinan dan struktur suruhanjaya tersebut bagi mengelakkan ia dikuasai oleh kuasa eksekutif.

“Keputusan mahkamah dalam isu Kota Siputeh sendiri yang menunjukkan bahawa SPR yang tidak rasional dan saya rasa sudah tentu penafsiran tidak rasional itu disebabkan oleh penguasaan eksekutif ke atas SPR,' katanya.

Mahkamah Tinggi semalam mengisytiharkan kerusi DUN Kota Siputeh kosong selepas penyandangnya Datuk Abu Hassan Sarif tidak menghadiri dua persidangan DUN tahun ini.

Dalam penghakimannya, Hakim Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin menegaskan bahawa SPR bertindak secara tidak rasional dan keputusan suruhanjaya harus dibatalkan.

Meskipun tidak menolak SPR mempunyai kuasa untuk menentukan kekosongan kerusi DUN Kota Siputeh, namun Alizatul berpendapat, kuasa yang dimiliki oleh SPR tidak dapat mengatasi kuasa Speaker.

"Meskipun saya bersetuju bahawa SPR mempunyai kuasa untuk menentukan kekosongan berlaku secara kebetulan, namun saya tidak berpendapat SPR dapat mengatasi kuasa Speaker mengikut Perkara 51 Undang-undang Tubuh Negeri Kedah," katanya.

"Pada pandangan saya, Perkara 51 menjelaskan syarat yang menyebabkan kerusi menjadi kosong dan responden pertama (Abu Hassan) telah menepati syarat tersebut," tambahnya.


Tiada ulasan: