24 Nov 2009

Beruk-beruk Yang Menyusahkan Rakyat

Satu: Tiga Cedera Diserang Beruk Liar

KUANTAN, 23 Nov (Bernama) -- Tiga kanak-kanak cedera selepas diserang beruk jantan liar di Taman Murni, Sungai Isap dekat sini, Isnin dan semalam.

Fatini Sakira Ahmad Safri, 2, diserang beruk itu pada kira-kira 8 pagi ini manakala dua lagi iaitu, Khairul Azwan Khairudin, 14, dan Nuha Nurfaiqah Sheikh Akhbar, 7, dikatakan diserang beruk yang sama Ahad malam.

Fatini Sakira cedera di pangkal paha dan tangan kirinya selepas diserang beruk liar terbabit ketika sedang bermain bersama kakaknya di dalam rumah datuk mereka, manakala Khairul Azwan ketika makan bersama keluarganya di warung berhampiran rumah mereka.

Nuha Nurfaiqah pula diserang beruk itu ketika berada di rumah ibu saudaranya di taman berkenaan.

Datuk kepada Fatini Sakira, Mohamad Yassin Khalid, 62, berkata beruk itu memasuki rumahnya menerusi pintu hadapan yang tidak ditutup.

"Ketika itu saya hendak keluar membeli sarapan pagi apabila mendengar cucu saya menjerit dan segera masuk semula ke dalam rumah dan mendapati beruk itu sedang menggigit cucu saya.

"Saya mengambil sebilah parang untuk menghalaunya keluar," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Sementara itu, Khairul Azwan, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Rangin menerima enam jahitan di lengan kanannya yang digigit beruk itu pada kira-kira pukul 9 malam tadi.

Setengah jam selepas itu, beruk yang sama dikatakan menyerang Nuha Nurfaiqah yang ketika itu baru tiba di rumah ibu saudaranya di taman berkenaan, menyebabkan murid Sekolah Kebangsaan Jaya Gading itu cedera di kedua-dua tangan dan kaki kanannya.

"Ketika kejadian, anak saya sedang memegang coklat dan secara tiba-tiba diserang beruk itu," kata ibu kanak-kanak itu Nor Jahan Ahmad, 38.

Beliau berharap pihak berkuasa segera menangkap beruk terbabit bagi mengelak kejadian yang lebih buruk berlaku.

DUA - Kota Siputeh: SPR peroleh perintah penggantungan sementara

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebentar tadi berjaya mendapatkan perintah penggantungan sementara (interim stay order) daripada Mahkamah Rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi semalam, mengenai kekosongan kerusi DUN Kota Siputeh, Kedah.

Semalam, Mahkamah Tinggi mengekalkan keputusannya pada 16 November lalu, bahawa kerusi DUN Kota Siputeh kosong dan pilihan raya kecil kawasan itu perlu diadakan.

Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan yang diketuai Datuk Sulong Mat Jaraie memutuskan perkara berkenaan selepas bersidang sejak jam 2.30 petang tadi.

Mereka Yang Sama?

Three-man panel hears Kota Siputeh appeal

A panel of three judges has been assembled to hear the joint bid by the Election Commission and ousted Kota Siputeh assemblyman Datuk Abu Hasan Sarif to stay the High Court’s decision declaring the seat vacant.

They are Datuk Sulong Mat Jeraie, Datuk Kang Hwee Gee and Datul Abdul Aziz Abd. Rahim.

Earlier, senior Federal counsel from the Attorney-General’s Chambers, Datuk Kamaludin Md. Said, acting for the Election Commission, confirmed that the Court of Appeal will hear their appeal against the ruling calling for a by-election.

Meanwhile, the legal team for the Kedah Speaker was caught unawares when contacted. Lawyer Edmund Bon told The Malaysian Insider that this echoes the Perak constitutional wrangle earlier this year.

“Same team, same nature of case,” said Bon, who added that he had to cancel his appointments for the rest of the day and rush to Putrajaya straight away. - Malaysian Insider


Ulasan GB

Eh, kisah beruk yang menyerang ni di negeri Pahang rupa-rupanya. Sedangkan Kota Siputeh di Kedah, tempelak seorang rakan.

Tak ingat ker pesan Najib dulu dalam kes Nizar vs Zambry semasa mahkamah memberikan kemenangan kepada Nizar: JANGAN TERUJA SANGAT ...

Anda pembaca bijaksana dan budiman - pandai-pandailah rumuskan. GB ada tersebut beruk-beruk ini secara sambil lalu di dalam tulisan yang lepas. Hari ni baru tahu hal yang sebenar. Lambat sangat pickup kita ni. Allahumma, Maha Suci Engkau!

Tiada ulasan: